IKC De Saffier
Electrablauw 5
2718 JT Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
31.73
Spreiding
6.04

De schoolweging van De Saffier Zoetermeer is 31,73 , met een spreiding van 6,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 95,8% van de leerlingen gehaald, wat boven zowel het landelijk gemiddelde (94,8%) als de inspectienorm (85%) ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, licht onder het vergelijkingscijfer (53,4%) maar ruim boven de inspectienorm van 41,2%. De school zet hierbij in op differentiatie, zoals beschreven in het onderwijsconcept 'adaptief leren'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een opvallend hoog aandeel praktijkonderwijs (23,1% vs. 1,0% regio). Het percentage vmbo-(g)t adviezen (19,2%) ligt iets boven regionaal niveau (16,5%), terwijl havo/vwo-adviezen (27,0%) iets achterblijven bij vergelijkbare scholen (30,1%). Deze verdeling weerspiegelt de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Saffier ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.21174.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We streven (zo hoog mogelijke) opbrengsten na m.b.t. met name Taal, Rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we resultaatgericht: we beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. Op basis van een analyse stellen we interventies vast. Daarnaast beschikken we over een overzicht met andere kengetallen. Om de ononderbroken ontwikkeling te waarborgen hanteren we normen voor verlengen (12%), zittenblijven (3%) en schoolloopbaan (5%). Als de normen overschreden worden, stellen we interventies vast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,4% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief zware adviezen. Toch stroomt 26,1% boven advies door, wat wijst op goede doorstroombegeleiding zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Een veilige leeromgeving Het is voor kinderen heel belangrijk dat zij zich veilig en geborgen voelen op school. Dat gevoel willen wij hun graag geven. Kinderen leren op De Saffier omgaan met hun eigen mogelijkheden en grenzen. Daarnaast leren wij kinderen op een respectvolle wijze om te gaan met andere levensovertuigingen, opvattingen en culturen. LEES MINDER

Veilige leeromgeving

Iedereen doet ertoe

Groepsdoorbrekend leren

Wat is de werkwijze van IKC De Saffier voor sociale ontwikkeling?

IKC De Saffier gebruikt Kwink, passend binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. Kwink bevordert actief burgerschap en sociale integratie. De school zorgt voor een veilige school, met een sociaal veiligheidsplan, een aanspreekpunt voor pesten, en een jaarlijkse monitoring van veiligheid en welzijn met Kijk en Leerling in Beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Saffier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Saffier gebruikt Kijk!, CITO Leerling in Beeld (sociaal emotioneel) en executieve functies om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Saffier?

IKC De Saffier gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.