IKC De Piramide in Zoetermeer

Het team van IKC De Piramide in Zoetermeer

Current section: team
Fivelingo 84-86
2716 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC De Piramide is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Piramide. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Piramide bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Piramide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Piramide zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Piramide. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.1%)
25-35 jaar (22.6%)
35-45 jaar (29%)
45-55 jaar (16.1%)
55-65 jaar (12.9%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Piramide werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.1%)
Direct ondersteunend personeel (24.1%)
Indirect ondersteunend personeel (6.9%)
Management (6.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Piramide gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Ziekte en Afwezigheid op IKC De Piramide

Bij IKC De Piramide streven we ernaar de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs wanneer een leerkracht onverwacht uitvalt door ziekte of andere omstandigheden. Ons beleid is erop gericht om het naar huis sturen van groepen zoveel mogelijk te voorkomen, zodat uw kind altijd verzekerd is van kwalitatief goed onderwijs. We zetten ons actief in om geschikte vervanging te vinden, zowel binnen ons eigen team als daarbuiten. Deze inspanningen leiden doorgaans tot een passende oplossing die de lessen zo min mogelijk verstoort. Uw kind kan rekenen op een stabiele leeromgeving, mede dankzij onze proactieve aanpak. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat we geen directe vervanging kunnen regelen, dan zullen we de groep indien mogelijk voor de eerste dag splitsen en over de overgebleven klassen verdelen. In het uitzonderlijke geval dat uw kind toch naar huis gestuurd moet worden, informeren wij u direct via Parro, zodat u tijdig op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts: Extra Ondersteuning op IKC De Piramide

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Onderwijsontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Ervaren Remedial Teacher
Expert in Meer- en Hoogbegaafdheid
Vakkundige Taalspecialist

Toelichting van de school:

IKC De Piramide investeert in uw kind met een toegewijd team van onderwijsspecialisten en coördinatoren. Voor het schooljaar 2024-2025 zetten we een ervaren remedial teacher in om kleine groepen leerlingen te voorzien van gerichte hulp bij kernvakken zoals spelling, rekenen en begrijpend lezen. Een solide basis is cruciaal voor toekomstig succes. Onze twee adviseurs onderwijs & kwaliteit (AOK) bewaken de zorgstructuur en coördineren de ondersteuning effectief. Onderwijsassistenten versterken dagelijks de klassen, bieden extra begeleiding aan leerlingen en ondersteunen leerkrachten om gezamenlijk de onderwijsdoelen te realiseren. Met deze expertise zorgen we voor een optimale leeromgeving waarin elk kind zich kan ontwikkelen en excelleren op taal- en rekengebied.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling
Intern Begeleider voor Welzijn
Remedial Teacher voor Emotionele Steun
Specialist voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele reis van elk kind staat centraal op IKC De Piramide. Leerkrachten gebruiken jaarlijks het leerlingvolgsysteem Kindbegrip om de ontwikkeling nauwkeurig in kaart te brengen. Dit systeem helpt bij het vroegtijdig signaleren van uitdagingen, zowel individueel als binnen groepen. Een grondige analyse vormt de basis voor gerichte actie. Onze adviseurs onderwijs & kwaliteit evalueren deze analyses zorgvuldig en stellen, waar nodig, een concreet plan van aanpak op. Dit plan bevat interventies die zijn afgestemd op de specifieke behoeften van leerlingen en groepen, met als doel een positief sociaal-emotioneel klimaat te waarborgen.

0

Gedrag & Werkhouding: Focus op Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Rolstoelvriendelijk gebouw

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

IKC De Piramide: Groeien met Zorg en Aandacht

Bij IKC De Piramide geloven we dat elk kind recht heeft op uitmuntend en gepersonaliseerd onderwijs. Wij bieden een solide basisondersteuning die is afgestemd op de unieke leerbehoeften van al onze leerlingen. Ons doel is om proactief leer- en opvoedingsuitdagingen te signaleren en een veilige, stimulerende leeromgeving te creëren. Onze basisondersteuning omvat een breed scala aan interventies, waaronder specifieke programma's voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie, hoogbegaafdheid, en een sterke focus op sociale veiligheid en het voorkomen van gedragsproblemen. We hanteren een protocol voor medische handelingen en werken nauw samen met de IHI-werkwijze voor Integraal Handelingsgericht Indiceren. Ons onderwijsbeleid is gericht op het zoveel mogelijk bieden van ondersteuning binnen de vertrouwde klassenstructuur, met differentiatie in instructie, aanbod en tempo. De leerkrachten passen het Directe Instructiemodel toe op drie niveaus, waarbij diverse en boeiende werkvormen worden ingezet om leerlingen actief te betrekken bij hun leerproces. Een duidelijke, rustige en gestructureerde klassenomgeving bevordert succesvol leren en persoonlijke groei. Dit alles wordt gecoördineerd via onze vaste zorgstructuur, die zorgt voor een consistente ontwikkelingslijn voor elke leerling. Ons team van twee Adviseurs Onderwijs & Kwaliteit (AOK), voorheen intern begeleiders, speelt een cruciale rol in het coördineren van deze zorg. Zij ondersteunen leerkrachten bij het identificeren van onderwijsbehoeften, het ontwikkelen van lesplannen en het analyseren van schoolresultaten, en onderhouden contacten met externe partners. Regelmatige groepsbesprekingen en directie-overleggen waarborgen een continue monitoring van de zorg. Naast deze brede basisondersteuning biedt IKC De Piramide gespecialiseerde programma's aan, zoals een plusklas voor begaafde leerlingen en voltijds hoogbegaafdenonderwijs (Delta-onderwijs). De plusklas biedt verrijking en uitdaging, waarbij ook aandacht wordt besteed aan executieve functies via de methode 'Breinhelden'. Voor leerlingen met een IQ van 130 of hoger is er het uitdagende Delta-onderwijs, dat een individueel leerprogramma biedt met ruimte voor verdieping, projecten en extra vakken. We werken nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Zoetermeer, dat scholen ondersteunt bij het realiseren van passend onderwijs voor elk kind. Als school hebben wij de zorgplicht om ervoor te zorgen dat uw kind de juiste ondersteuning krijgt, hetzij op school, hetzij elders. De AOK'ers en de schooldirectie staan klaar om u en uw kind hierbij te begeleiden. Voor specifieke vragen kunt u terecht bij onze school, of bij het samenwerkingsverband via infopo@swvzoetermeer.nl. Meer informatie vindt u op www.swvzoetermeer.nl. Met een visie op inclusief onderwijs streven we ernaar om de onderwijsbehoeften van elk kind te vervullen. We werken samen met jeugdpartners voor extra ondersteuning en hebben de ambitie om zowel ouders als kinderen nog actiever te betrekken bij het opstellen van ontwikkelingsplannen. Daarnaast zetten we in op het versterken van het pedagogisch-didactisch handelen binnen ons team via het traject 'impact op leren'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Top Onderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan?

Bij IKC De Piramide zetten we ons planmatig en cyclisch in voor optimale kwaliteitszorg. Elke vier jaar stellen we een ambitieus schoolplan op, dat de richting aangeeft voor onze schoolontwikkeling. Dit plan vormt de basis voor onze jaarplannen, waarin we concrete doelen formuleren die dat jaar centraal staan. Deze jaarplannen bevatten specifieke activiteiten die ontworpen zijn om onze educatieve doelen succesvol te behalen. We streven naar voortdurende verbetering en ontwikkeling, met het oog op de beste leerervaring voor elk kind.

Hoe waarborgt IKC De Piramide de gestelde onderwijsdoelen?

De kwaliteit van ons onderwijs borgen we door alles nauwkeurig vast te leggen en dit periodiek te bespreken tijdens onze teambijeenkomsten. Coördinatoren zijn verantwoordelijk voor het initiëren, begeleiden, monitoren en waarborgen van de ontwikkelingen binnen hun specifieke vakgebieden, onder supervisie van de directie. Tijdens teamdagen en studiedagen evalueren we onze plannen en sturen we bij waar nodig. De kwaliteit van onze school wordt cyclisch beoordeeld door middel van input van ouders, leerlingen en ons personeel. Hiervoor gebruiken we diverse instrumenten, zoals de OPOZ-kwaliteitsscans, op maat gemaakte enquêtes en de tevredenheidspeilingen uit Vensters PO. De verzamelde informatie analyseren we grondig, waarna we doelgericht verbeteringen doorvoeren. Deze inzichten zijn essentieel voor het ontwikkelen en aanscherpen van ons beleid. De resultaten van deze onderzoeken en analyses worden besproken binnen de Medezeggenschapsraad (MR), en via onze nieuwsbrief informeren we alle ouders over de uitkomsten.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind in Zoetermeer bij IKC De Piramide

Toelichting van de school

IKC De Piramide is sinds januari 2022 een trotse VVE-school. VVE, oftewel Voor- en Vroegschoolse Educatie, is een belangrijk onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Ons beleid is erop gericht de ontwikkelingskansen van jonge kinderen te vergroten, met speciale aandacht voor kinderen die risico lopen op een onderwijsachterstand. We willen ervoor zorgen dat ieder kind een soepele start maakt in het onderwijs. Binnen IKC De Piramide zetten we de OAB-subsidiegelden in om kleuters met een taalachterstand extra ondersteuning te bieden. Dit intensieve taalonderwijs, verzorgd door een toegewijde VVE-tutor, vindt vijf dagen per week plaats. Ons doel is dat deze kinderen zonder achterstand doorstromen naar groep 3. Bij de aanmelding van uw kind wordt zorgvuldig onderzocht of uw kind tot de doelgroep behoort. Dit schooljaar breiden we ons VVE-aanbod uit naar groep 3. Kinderen die deelnemen aan het VVE-programma krijgen extra ondersteuning in onze schakelklas, zodat ze de lesstof in hun reguliere groep beter kunnen volgen en succesvol kunnen meedoen.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC De Piramide extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, IKC De Piramide biedt specifieke extra ondersteuning voor het jonge kind door middel van ons VVE-programma. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en eventuele achterstanden aan te pakken, zodat zij een goede start maken in het basisonderwijs.

Ja, IKC De Piramide biedt specifieke extra ondersteuning voor het jonge kind door middel van ons VVE-programma. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en eventuele achterstanden aan te pakken, zodat zij een goede start maken in het basisonderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor peuters en kleuters

Met welke partners werkt IKC De Piramide samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma gericht op het jonge kind werken wij nauw samen met gro-up kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs.

Voor ons programma gericht op het jonge kind werken wij nauw samen met gro-up kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs.

Team | IKC De Piramide in Zoetermeer | [2025] Schoolregister