
De resultaten van IKC De Piramide in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Piramide, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Piramide bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Piramide bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op IKC De Piramide
Op IKC De Piramide streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen aan het einde van hun basisschoolperiode beheersen. Dit essentiële niveau wordt gemeten middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamentele niveau. Dit betekent dat ten minste 85% van onze leerlingen aan deze basisnorm moet voldoen, een benchmark die voor alle basisscholen in Nederland geldt.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie Streefniveau: Extra Ontwikkeling op IKC De Piramide
Naast het fundamentele niveau zetten we ons in voor het behalen van het streefniveau, wat een hogere academische prestatie inhoudt. Het is onze ambitie om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken bij het verlaten van de basisschool. De specifieke doelstelling voor het streefniveau wordt door de onderwijsinspectie per school vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde, waarmee we onze prestaties in relatie tot vergelijkbare scholen kunnen beoordelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Piramide?
IKC De Piramide in Zoetermeer bereidt leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. Dit doen we door middel van een zorgvuldig proces dat start in groep 7 en eindigt met een definitief schooladvies in groep 8. De doorstroomtoets van IEP, die in februari verplicht wordt afgenomen, is hierin een cruciaal onderdeel. Deze toets meet niet alleen de ontwikkeling, maar dient ook als een brug naar het middelbaar onderwijs. Gedurende het schooljaar 23/24 volgen we een gestructureerd traject: een voorlopig advies in januari, de doorstroomtoets in februari en het definitieve advies uiterlijk 24 maart. De aanmeldweek voor middelbare scholen is van 25 tot 31 maart. Het schooladvies wordt bepaald op basis van diverse factoren, waaronder de resultaten van methode- en CITO-toetsen, werkhouding, inzet en sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit advies wordt opgesteld in samenwerking met het team en na overleg met directie en AOK. Bij een hogere toetsuitslag dan het schooladvies, heroverwegen we het advies altijd. Een warmer overdracht met de toekomstige mentor zorgt voor een soepele start op de middelbare school, met een terugkoppeling in november.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op IKC De Piramide: Samen Groeien
Op IKC De Piramide in Zoetermeer geloven we dat een veilige en vertrouwde omgeving essentieel is voor optimale ontwikkeling. Kinderen die zich gezien en geaccepteerd voelen, kunnen zich beter concentreren en ontdekken hun talenten. Wij stimuleren de ontwikkeling van cruciale sociale vaardigheden. Denk hierbij aan effectief samenwerken, conflicten oplossen en het vergroten van zelfredzaamheid. Deze competenties dragen bij aan een positief schoolklimaat, verbeteren leerresultaten en vormen de basis voor actief burgerschap. Ons doel is om kinderen de vaardigheden mee te geven die nodig zijn om succesvol en prettig om te gaan met anderen, nu en in de toekomst. Zo bouwen we samen aan een sterke sociale basis voor elk kind.
Veiligheid en Welzijn
Ontwikkeling en Groei
Verbinding en Samenwerking
Hoe bevordert IKC De Piramide de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind?
Wij hanteren de KWINK-methode voor sociaal-emotioneel leren in alle groepen. Deze methode focust op preventie en het creëren van een veilige groepsdynamiek. Wekelijks behandelen we kerncompetenties zoals samenwerken, omgaan met emoties en het oplossen van problemen. De eerste weken van het schooljaar, de 'Gouden Weken', zijn cruciaal voor het opbouwen van positieve groepsrelaties en het stellen van duidelijke gedragsverwachtingen. We begeleiden de rolvorming binnen de groep zorgvuldig. Mediawijsheid wordt geïntegreerd, deels verzorgd door gastdocenten van de bibliotheek Zoetermeer.
Welke methoden gebruikt IKC De Piramide voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Voor het nauwkeurig volgen van de sociale ontwikkeling en opbrengsten maken wij gebruik van de volgende registratiemethode:
- Kindbegrip
Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt IKC De Piramide?
IKC De Piramide zet de volgende erkende methode in voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen:
- KWINK
Onderwijsinspectie Rapportage: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC De Piramide
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over IKC De Piramide, uw vertrouwde adres voor kwalitatief hoogstaand basisonderwijs in Zoetermeer. Wij zetten ons dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de meest recente inspectierapporten en de officiële beoordelingen van onze school. Dit geeft u als ouder of geïnteresseerde een helder beeld van onze onderwijskwaliteit en de aandachtspunten. IKC De Piramide streeft naar continue verbetering en transparantie. De inzichten uit de inspectierapporten helpen ons om ons onderwijs en onze zorg voor de leerlingen verder te optimaliseren. Lees meer over onze prestaties en visie.