De Oostwijzer, locatie Cygnus
Nieuwlandstraat 243
2729 EB Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
29.35
Spreiding
6.75

De schoolweging van De Trinoom Zoetermeer is 29,35 , met een spreiding van 6,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Deze score benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58.3% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit toont aan dat de school effectief differentieert, zelfs met een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een divers beeld zien: 37.5% vmbo-(g)t of hoger (vs. 33.6% regio) en 12.5% vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadvies (2.5% vs. 1.01% regio), passend bij de schoolweging. De combinatie van vmbo-k (15%) en vmbo-(g)t/havo (40%) benadrukt de brede ondersteuningsbehoefte.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Trinoom ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De Oostwijzer werkt volgens het principe van Handelingsgericht Denken en Werken. Naast de zeven principes en het samenwerken met ouders, uit zich dit vooral in de manier waarop wij kijken naar kinderen en hun (onderwijs)behoeften. Het werk (en daarmee de resultaten op alle vakgebieden) van de kinderen wordt geanalyseerd na ieder blok (bij de kleuters na ieder thema), waarna wij voor het volgende blok nieuwe doelen stellen die de kinderen moeten behalen. De doelen kunnen voor ieder kind anders zijn waardoor wij ook ruimte over laten voor differentiëren, herhalen en uitdaging. Vanaf groep 5 zorgen wij ervoor dat, naast de standaarddoelen, de kinderen ook werken aan hun eigen persoonlijke doelen. In ons digitale systeem Parnassys houden wij de analyses op groepsniveau bij, echter doen wij dit dermate to-the-point dat een ouderwets uitgebreid groepsplan (zoals HGW voorheen voorschreef) niet noodzakelijk is (dit noemen wij groepsplanloos werken). Ouders kunnen transparant de gegevens, persoonlijke ontwikkeling en (toets)resultaten van de kinderen inzien middels mijn Rapportfolio. In het midden en eind van het schooljaar zijn er CITO toetsweken. Dit zijn onafhankelijke toetsen waarmee we de leerlingen van groep 3 tot en met 8 kunnen volgen tijdens hun schoolcarrière. In groep 7 en 8 wordt voor de advisering naar het middelbaar onderwijs gebruik gemaakt van: ons inzicht betreft gedrag en werkhouding, de NSCCT test in gr 7, het CITO Leerlingsvolgsysteem en de IEP doorstroomtoets in gr 8.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

74.2% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegenover 62.9% landelijk. Het percentage onderadvisering is met 9.7% lager dan de vergelijkingsgroep (11.8%). De gerichte adviesprocedure met NSCCT-testen en doorstroomgesprekken lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Bij ons is iedereen welkom! Dat warme gevoel krijgen leerlingen al bij binnenkomst. De leerkracht geeft hen een hand en ziet hen. Wij geloven dat goed presteren in de basis begint door met plezier naar school te gaan. De leerkracht is altijd geïnteresseerd in het kind en zijn/haar omgeving. Vanuit deze betrokkenheid stimuleren wij de eigen verantwoordelijkheid van de leerling voor gedrag en werk. Wij tonen respect voor elkaars verschillen en zijn altijd op zoek naar de overeenkomsten. LEES MINDER

respect

welbevinden en betrokkenheid

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van De Oostwijzer, locatie Cygnus voor sociale ontwikkeling?

De school gebruikt de lesmethode ‘Bikkels’ om leerlingen te leren respectvol met elkaar om te gaan, met een positieve insteek in het (zelf)reguleren van gedrag. Er is aandacht voor gedragstypering, leren reflecteren, groepsvorming, stress meten en relativeren, helpende gedachten, de overgang naar het voortgezet onderwijs en leren plannen. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd met het observatiesysteem 'Kijk!', dat 17 ontwikkelingslijnen onderscheidt en de basis legt bij betrokkenheid en algemene basiskenmerken van het kind. De ontwikkeling van de leerlingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling wordt bij de kleuters gevolgd met het programma ‘Kijk’ en vanaf groep 5 t/m 8 met Sociaal-Emotioneel Functioneren van Cito Leerling in Beeld.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Oostwijzer, locatie Cygnus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De school gebruikt ‘Kijk!’ en Sociaal-Emotioneel Functioneren van Cito LIB om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Oostwijzer, locatie Cygnus?

De school gebruikt Taakspel en Bikkels voor sociaal-emotioneel leren.