Dalton IKC De Springplank in Zoetermeer

De resultaten van Dalton IKC De Springplank in Zoetermeer

Current section: resultaten
Irisvaart 6 - 8
2724 Zoetermeer

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton IKC De Springplank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Dalton IKC De Springplank bij jullie?

Ontdek hoe goed Dalton IKC De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau. Op Dalton IKC De Springplank streven we ernaar dit uitstekende resultaat te handhaven en te overtreffen voor al onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Potentieel op De Springplank

Het streefniveau is een ambitieuze doelstelling die verder gaat dan de basisvaardigheden. Het indiceert het percentage leerlingen dat aan het einde van groep acht een hoger beheersingsniveau bereikt. Voor elke school wordt dit streefniveau specifiek bepaald op basis van de leerlingenpopulatie. Op Dalton IKC De Springplank zetten we ons in om de prestaties van onze leerlingen te maximaliseren en de gestelde signaleringswaarde voor het streefniveau te behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton IKC De Springplank?

Bij Dalton IKC De Springplank in Zoetermeer bereiden we onze leerlingen optimaal voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 leggen alle leerlingen, verplicht, de doorstroomtoets af in februari. Deze toets is cruciaal voor de doorstroming naar het VO, en benadrukt de continue ontwikkeling van de leerling. Het proces voor schooljaar 23/24 is gestructureerd: in groep 7 ontvangen ouders in maart informatie over de adviesprocedure en halverwege april een pré-advies. Groep 8 leerlingen maken in november de Cito B8 en ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Na de doorstroomtoets begin februari, worden de resultaten uiterlijk 15 maart bekend. Een hoger toetsresultaat kan leiden tot een definitief verhoogd advies, mits dit in het belang van de leerling is. Uiterlijk op 24 maart ontvangen leerlingen en ouders het definitieve schooladvies. Van 25 tot 31 maart vindt de digitale aanmelding plaats via het platform 'Zo naar het VO'. Dit waarborgt gelijke kansen voor alle leerlingen op een plek die past bij hun advies. Voor leerlingen die doorstromen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) geldt een afwijkende procedure binnen het samenwerkingsverband Zoetermeer. Het schooladvies wordt bepaald door een team van leerkrachten, de adviseur onderwijs en kwaliteit (OAK) en de directeur, waarbij gekeken wordt naar de gehele ontwikkeling en toetsresultaten uit het leerlingvolgsysteem. Het voorlopig advies in groep 8 houdt rekening met groei in het eerste halfjaar en wordt met ouders besproken. Bij het definitieve advies kan een hoger toetsresultaat leiden tot een adviesverhoging, tenzij anders in het belang van de leerling. De gezamenlijke aanmeldprocedure 'Zo naar het VO' in Zoetermeer zorgt voor een eerlijke en transparante overstap naar vmbo, havo en vwo. Alle VO-scholen en basisscholen werken hierin samen. Het schooladvies van eind maart en de digitale aanmelding via Onderwijs Transparant zijn hierbij leidend. Bij overinschrijving vindt loting plaats. Meer informatie is beschikbaar op www.zonaarhetvo.nl.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Dalton IKC De Springplank: Groeien in Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid

Bij Dalton IKC De Springplank koesteren we een omgeving waar elk kind zich veilig, geborgen, zelfstandig en verantwoordelijk voelt. Deze fundamentele basis stelt kinderen in staat om hun volledige persoonlijke potentieel te ontketenen. Wij geloven sterk in leren van en met elkaar. Deze gezamenlijke groei is essentieel voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en een positief zelfbeeld. Ontdek hoe wij, door onze Daltonvisie, kinderen stimuleren om samen te werken en individuele verantwoordelijkheid te nemen, wat leidt tot een rijke leerervaring.

Samenwerken en zelfstandig leren

Veilige en vertrouwde leeromgeving

Vrijheid om te ontdekken, verantwoordelijkheid te dragen

Hoe bevordert Dalton IKC De Springplank de sociale ontwikkeling van uw kind?

Wij hanteren een gestructureerde aanpak voor de sociale ontwikkeling met de KWINK-methode. Deze methode richt zich op vijf cruciale sociale competenties: zelfbewustzijn, empathie, besluitvorming, zelfmanagement en relationele vaardigheden. Deze sluiten naadloos aan bij onze kernwaarden en de Daltonpedagogiek. Daarnaast focussen we op het creëren van een positief groepsklimaat, essentieel voor effectief leren, werken en spelen. De 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar zijn hierin cruciaal, maar ook na de kerstvakantie of bij nieuwe groepssamenstellingen besteden we extra aandacht aan groepsvorming. De leerkracht faciliteert dit proces door samen met de kinderen regels en routines op te stellen. Dit zorgt voor duidelijke verwachtingen en geeft kinderen vanaf dag één een actieve rol in klasbeslissingen, wat bijdraagt aan veiligheid en vertrouwen.

Welke tools gebruikt onze school om sociale vooruitgang te meten?

Voor het nauwkeurig in kaart brengen van de sociale opbrengsten zetten wij bij Dalton IKC De Springplank de volgende registratiemethode in:

  • Cito Leerling in Beeld wordt ingezet om de sociale ontwikkeling te monitoren en te begeleiden.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren passen wij toe?

Dalton IKC De Springplank maakt gebruik van bewezen methoden om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Onze keuze valt op:

  • KWINK: een effectieve methode die kinderen helpt bij het ontwikkelen van essentiële sociale en emotionele vaardigheden.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Dalton IKC De Springplank

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Dalton IKC De Springplank. Deze pagina biedt inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij streven naar uitmuntendheid en transparantie, en de rapporten van de inspectie helpen ons om continu te verbeteren. Lees meer over onze sterke punten en aandachtspunten. Op deze pagina vindt u een directe link naar het officiële inspectierapport, zodat u zelf de beoordeling van onze school kunt inzien. Dit onderstreept onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs voor alle kinderen.

Resultaten | Dalton IKC De Springplank in Zoetermeer | [2025] Schoolregister