Dalton IKC De Springplank in Zoetermeer - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Zoetermeer is 29,59 , met een spreiding van 6,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zelfs bij dalende leerlingaantallen.
Fundamenteel niveau
Score: 94.6031%
Streefniveau
52,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk 60,5%), ruim boven de inspectienorm van 48,6%. De school scoort hiermee vergelijkbaar met Dalton-scholen in stedelijke gebieden, ondanks de complexere populatie.
Streefniveau
Score: 52.6984%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 28,57% havo en 14,29% vwo. Opvallend is de nadruk op gecombineerde adviezen (28,57% havo/vwo), wat het maatwerk in de advisering benadrukt. Praktijkonderwijsadvies komt nauwelijks voor (0%), in contrast met regionale scholen (1,01%).
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 scoort 4,1% hoger op rekenen dan groep 7, mede dankzij de Dalton-aanpak van zelfgestuurde leerlijnen. De school presteert beter dan 72% van de vergelijkbare schoen in Zuid-Holland op taalvaardigheid (LIB-score 173,45 vs. 170,8 regionaal).
Toets | De Springplank Zoetermeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden in groep 3 t/m 7 gemeten door de afname van Cito Leerling in Beeld in januari en juli. Na elke afname wordt er per kind en groep een analyse gemaakt. Dit wordt besproken met de IB'er en de directie. In de tussenperiode monitort de leerkracht het proces en bespreekt met de leerling en/of ouder(s) welke stappen er genomen zullen worden om verdere ontwikkeling te realiseren. In de groepen 1/2 wordt gewerkt met de doelen vanuit Parnassys Jonge Leerlijn. Met behulp van dit observatiesysteem wordt de ontwikkeling van elke leerling gevolgd en worden passende activiteiten aangeboden om groei te realiseren en doelen te bereiken. Meerdere keren per schooljaar worden ouders d.m.v. een rapportage op de hoogte gesteld van de ontwikkeling van hun kind(eren).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
29% van de leerlingen presteert boven het advies (landelijk 25,27%), met slechts 12,9% onder advies. Deze cijfers ondersteunen de Dalton-aanpak van 'verantwoordelijkheid nemen voor eigen ontwikkeling'. De combinatie van intensieve monitoring en vroegtijdige pré-adviezen in groep 7 lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Op Dalton IKC De Springplank willen wij dat iedereen zich veilig, vertrouwd, zelfstandig en verantwoordelijk voelt. Vanuit dit gevoel kan er persoonlijke ontwikkeling plaatsvinden. Kinderen leren van en met elkaar. LEES MINDER
Samen en zelfstandig
Veilig en vertrouwd
Vrij en verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Dalton IKC De Springplank voor sociale ontwikkeling?
Dalton IKC De Springplank werkt structureel aan de sociale ontwikkeling van kinderen door gebruik te maken van de methode KWINK. Deze methode richt zich op vijf sociale gedragscompetenties: zelfbewustzijn, besef van de ander, keuzes maken, zelfmanagement en relatiebeheer. Deze competenties sluiten aan bij de Daltonwaarden en visie van de school. Er is extra aandacht voor een positief groepsklimaat, waarin iedereen kan leren, werken en spelen. De gouden weken aan het begin van het schooljaar zijn hierbij belangrijk, evenals perioden na de Kerstvakantie of bij wisselingen in de groep. De leerkracht ondersteunt het groepsvormingsproces en stelt samen met de kinderen de regels en routines op.
Welke registratievorm(en) gebruikt Dalton IKC De Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Dalton IKC De Springplank gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dalton IKC De Springplank?
Dalton IKC De Springplank gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.