
De resultaten van Dalton IKC De Edelsteen in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dalton IKC De Edelsteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dalton IKC De Edelsteen bij jullie?
Ontdek hoe goed Dalton IKC De Edelsteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling
Op Dalton IKC De Edelsteen streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden in taal en rekenen beheersen aan het einde van hun basisschoolcarrière. Dit essentiële niveau wordt gemeten via de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit fundamentele niveau, wat als signaleringswaarde dient voor alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Ambitie voor Onze Leerlingen
Naast het fundamentele niveau zetten we hoog in op het streefniveau, een ambitieuzer doel voor taal en rekenen. Voor Dalton IKC De Edelsteen is dit streefniveau specifiek vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met onze unieke leerlingenpopulatie. Het behalen van dit niveau toont de verdere ontwikkeling en potentie van onze leerlingen aan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dalton IKC De Edelsteen?
Bij Dalton IKC De Edelsteen in Zoetermeer starten we het traject voor het schooladvies al in groep 7. Na de CITO E7 toets formuleren we een pré-advies. Dit pré-advies wordt zorgvuldig samengesteld door een team van experts: de groepsleerkracht van het huidige en vorige schooljaar, onze Adviseur Onderwijs en Kwaliteit, en de directie. We baseren ons hierbij op een brede analyse van de resultaten uit het CITO-leerlingvolgsysteem, prestaties op methodegebonden toetsen, algemene leerprestaties en de werkhouding van de leerling. Individuele kenmerken zoals ADHD, dyslexie of autisme worden meegenomen in de beoordeling. Het definitieve pré-advies wordt uitgebreid besproken met zowel het kind als de ouders, zodat iedereen goed geïnformeerd is. In groep 8 nemen we de CITO Entree toets af. De resultaten vergelijken we met het eerder opgestelde pré-advies. Tijdens een persoonlijk gesprek met het kind en de ouders stellen we een ontwikkelingsplan op. Dit plan bevat specifieke doelen om het schooladvies te behalen of zelfs te overtreffen. Onze leerkrachten, samen met de Adviseur Onderwijs en Kwaliteit en ambulante collega's, bieden aanvullende workshops aan. Deze workshops zijn gericht op het behalen van de individuele leerdoelen. In januari van groep 8 vindt er opnieuw een pré-advies plaats. Hierbij volgen we dezelfde procedure, aangevuld met de resultaten van de CITO-M8 toets en een evaluatie van de werkhouding in groep 8. In februari legt groep 8 de doorstroomtoets af. De resultaten van deze toets worden vergeleken met het pré-advies. Als de resultaten van de eindtoets hoger uitvallen dan het pré-advies, wordt het advies heroverwogen. Elke bijstelling gebeurt altijd in nauw overleg met de ouders. Voor de overdracht naar het voortgezet onderwijs stellen we een onderwijskundig rapport op. Ouders dienen dit rapport ter goedkeuring te ondertekenen voordat we het delen met de vervolgschool. Een 'warme overdracht' tussen de groepsleerkracht en de mentor van het voortgezet onderwijs zorgt voor een soepele start. Na een jaar ontvangen we feedback van het voortgezet onderwijs over de individuele leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Daltononderwijs op IKC De Edelsteen
Bij Integraal Kindcentrum (IKC) De Edelsteen in Zoetermeer stimuleren we eigenaarschap bij onze leerlingen, wat essentieel is voor hun optimale ontwikkeling. Dit betekent dat uw kind actief leert, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. We integreren de vijf daltonkernwaarden – zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking, reflectie en leerstrategieën – volledig in ons dagelijks onderwijs. Deze waarden vormen de basis voor zowel academische als sociale groei, waardoor leerlingen vaardigheden ontwikkelen die hen voorbereiden op de toekomst.
Daltononderwijs: Samenwerking en Zelfstandigheid
Verantwoordelijkheid en Reflectie
Ontwikkeling van Leerstrategieën
Hoe bevordert IKC De Edelsteen de sociale ontwikkeling van uw kind?
Onze aanpak is gebaseerd op de kernwaarden van het daltononderwijs, met specifieke aandacht voor samenwerking, verantwoordelijkheid en reflectie. Samenwerking staat centraal: leerlingen leren elkaar te ondersteunen, aan te vullen en respectvol naar elkaar te luisteren. Ze ontwikkelen een eigen mening en leren effectief om te gaan met diverse perspectieven. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden en zelfinzicht. Verantwoordelijkheid nemen we serieus: we bieden leerlingen het vertrouwen en de ruimte om zelf keuzes te maken binnen een duidelijke structuur. Ze leren hun keuzes, gedrag en werk te verantwoorden, wat hun zelfbewustzijn vergroot. Reflectie is cruciaal: we moedigen leerlingen aan om na te denken over hun eigen handelen en leerproces. Door te evalueren wat, hoe en waarom iets is gedaan, leren ze van hun successen en uitdagingen, en de consequenties van hun keuzes te aanvaarden.
Welke methoden gebruikt IKC De Edelsteen om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van gestandaardiseerde observatiemethoden. Een van de belangrijkste instrumenten die we inzetten is de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Deze lijst stelt ons in staat om systematisch de sociale vaardigheden en interacties van leerlingen te beoordelen en hun groei te volgen.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Inspectierapport Dalton IKC De Edelsteen: Kwaliteit en Ontwikkeling in het Basisonderwijs
Dalton IKC De Edelsteen biedt een gestructureerde en stimulerende leeromgeving voor ruim 250 leerlingen. Onze school in Zoetermeer focust op de ontwikkeling van kinderen door middel van het Daltononderwijs, waarbij zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, samenwerking en reflectie centraal staan. Wij streven naar excellentie in het basisonderwijs en werken continu aan de verbetering van ons onderwijs. Het inspectierapport van de Onderwijsinspectie biedt een gedetailleerd inzicht in onze prestaties en de kwaliteit van onze educatieve aanpak. Lees hier meer over hoe wij de ontwikkeling van uw kind waarborgen en stimuleren. Op deze pagina vindt u essentiële informatie en links naar officiële documenten van de Onderwijsinspectie. Zo bent u volledig geïnformeerd over de status en de kwaliteitsborging van Dalton IKC De Edelsteen. Bekijk de rapporten en ontdek de kracht van ons onderwijs.