
Schoolweging
De schoolweging van De Vijverburgh is 34,71 , met een spreiding van 6,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert De Vijverburgh ruim boven de landelijke norm van 85%. De prestatie blijft echter achter bij vergelijkbare scholen (93,0%), wat mogelijk verklaard wordt door de hogere schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 34,3%. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (47,6%), duidt dit op een effectieve aanpak voor talentontwikkeling binnen de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen vertonen een focus op middenniveaus: 22,2% vmbo-k en 22,2% vmbo-(g)t. Met 18,5% havo-advies ligt dit iets boven vergelijkbare scholen (16,1%), terwijl vwo-adviezen met 3,7% juist fors lager zijn dan het landelijk gemiddelde (18,6%). Opvallend is het relatief hoge aandeel vmbo-k/gt-combinaties (11,1%), wat aansluit bij het gemengde profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vijverburgh | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden onze leerlingen op de verschillende vakgebieden (rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen) getoetst. De resultaten worden geanalyseerd op school-, groeps- en individueel niveau. Deze analyse vormt het uitgangspunt voor verbeterplannen op zowel school-, groeps- als individueel niveau. In groep 7 zal een extra toets worden afgenomen om een betere prognose te maken voor het voortgezet onderwijs. Daarnaast worden op de diverse vakgebieden methode gebonden toetsen afgenomen om de ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat fors hoger ligt dan het landelijk gemiddelde (62,9%). Slechts 10,7% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, waarbij de doorstroomtoets als objectief ijkpunt fungeert.
Sociale ontwikkeling
Respect, verdraagzaamheid, overleg en weten wie je bent (waar ben je goed in en wat kan beter?) staan centraal. Aandacht voor normen en waarden neemt een vaste plaats in op het rooster in alle groepen. We werken met een methode sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanjertraining), hanteren duidelijke regels en bevorderen de betrokkenheid van ouders en leerlingen. We vinden het erg belangrijk, dat onze leerlingen zich bewust zijn van het feit, dat zij opgroeien in een samenleving, waarin mensen met een verschillende achtergrond en cultuur er samen het beste van moeten maken. We stimuleren onze leerlingen om actief mee te doen aan die samenleving en zich er positief voor in te zetten. Om dat te kunnen moeten de leerlingen meer kennis vergaren over de achtergrond en cultuur van leeftijdgenoten. Wij bieden die kennis op onze school in voldoende mate aan, met name door het gebruik van de methode Blink Wereld. We vinden het belangrijk dat leerlingen zichzelf kennen. Dat zij zich bewust zijn van hun eigen rol, hun beperkingen, maar vooral ook hun sterke kanten. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Weten wie je bent!
Wat is de werkwijze van Basisschool De Vijverburgh voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Vijverburgh hanteert de methode Kanvas als uitgangspunt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Gesignaleerde knelpunten worden op individueel-, groeps- en schoolniveau aangepakt. De school is van mening dat de leerkracht een belangrijke rol heeft als rolmodel en geeft het goede voorbeeld. Leerkrachten zijn zich bewust van deze rol en handelen daarnaar. Indien dit niet het geval is, worden zij daar op aangesproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Vijverburgh om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Vijverburgh gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Vijverburgh?
Basisschool De Vijverburgh gebruikt Kanjer trainingen en Rots- en watertraining voor sociaal-emotioneel leren.