Sint Joseph-School
Dorpsstraat 66
7136 LN Zieuwent

Schoolweging

Schoolweging
29.07
Spreiding
5.35

De schoolweging van Sint Joseph-School Zieuwent is 29,07 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school ruim boven de landelijke norm van 85%. Ook dit resultaat overstijgt het vergelijkingsgemiddelde (95,9%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft de inspectiedoelen duidelijk: 66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau (tegen een signaleringswaarde van 47,1). Dit ligt significant boven het regionale gemiddelde van 57,8% en benadrukt de focus op ambitieuze leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies is sterk gericht op theoretische leerwegen: 52,9% havo en 17,6% havo/vwo-advies (tegenover 16,1% en 10,9% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, wat opvallend is aangezien dit regionaal 1,0% bedraagt. De combinatie van vmbo-(g)t (23,5%) en vwo (5,9%) laat een gedifferentieerd beeld zien.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Joseph-School ZieuwentGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen wij de DIA-toetsen af voor de vakgebieden: rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. DIA-toetsen staan los van de methode. De resultaten worden vergeleken met de gemiddelde resultaten van kinderen van dezelfde leeftijd in het hele land. De resultaten worden in teamverband besproken en geanalyseerd met de IB-er en de schoolleider. Er worden ook methodegebonden toetsen afgenomen. Deze toetsen horen bij de methodes die we gebruiken voor de verschillende schoolvakken. Op grond van de bespreking en analyse van de opbrengsten uit toetsen en meetinstrumenten bekijken wij waar wij ons onderwijs kunnen verbeteren. Daarbij staat niet voorop om 'zo hoog mogelijk' te scoren, maar wel om uit elk kind te halen wat er in zit en zo de score te halen die bij die leerling past De tussenresultaten worden vanzelfsprekend ook met ouders en de leerlingen besproken. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling door de resultaten met hen op niveau te bespreken. We laten hen zo groeien in eigenaarschap en maken daardoor leren zichtbaar.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert: 8,7% tegenover 11,8% landelijk. Daarnaast stroomt 13,0% boven advies door, mogelijk dankzij de beschreven intensieve monitoring van leerlingontwikkeling. Het hoge percentage op advies (78,3% vs. 62,9% regio) benadrukt de nauwkeurigheid van de schooladviezen.

Sociale ontwikkeling

De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Respectvol omgaan met elkaar vinden we van groot belang. Het pedagogisch handelen van de leerkrachten bepaalt de mate waarin kinderen zich veilig ondersteund en uitgedaagd voelen. Een goed pedagogisch klimaat wordt gekenmerkt door een prettige ontspannen sfeer waarin de kinderen worden gezien, op een positieve wijze worden aangesproken en zich op hun gemak voelen in de groep. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Respect

Wat is de werkwijze van de Sint Joseph-School voor sociale ontwikkeling?

De Sint Joseph-School besteedt aandacht aan de sociale ontwikkeling van kinderen door competenties aan te leren die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. De eerste periode van het schooljaar is er extra veel aandacht voor afspraken en omgangsvormen, de zogenaamde 'Gouden weken'. De school gebruikt 'Kindbegrip' als leerlingvolgsysteem. In de groepen 3 tot en met 8 wordt jaarlijks een observatielijst ingevuld. In de groepen 5 tot en met 8 vullen de leerlingen zelf een individuele vragenlijst in. Voor de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van de observatielijsten van het Kindvolgmodel waarnaar aanleiding van analyse, gesprekken en observaties voortdurend aandacht aan word besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling. De Sint Joseph-School werkt met de methode 'Kwink', welke preventief werkt tegen pestgedrag en sociaal-emotionele vaardigheden oefent. Een veilige groep staat hierin centraal, waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt. Kwink beoogt verstorend gedrag en pesten te voorkomen, kent een groepsbrede, preventieve aanpak, zorgt voor een sociaal veilige groep en verhoogt de leeropbrengsten. Er wordt gewerkt met 5 gedragscompetenties: Besef hebben van jezelf, Besef hebben van de ander, Keuzes kunnen maken, Zelfmanagement en Relaties kunnen hanteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Sint Joseph-School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Sint Joseph-School gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Sint Joseph-School?

De Sint Joseph-School gebruikt 'Gouden weken' en gesprekken met kinderen als methoden voor sociaal-emotioneel leren.