IKC Jan Wouter van den Doel
Kabbelaarsbank 2
4301 XB Zierikzee

Schoolweging

Schoolweging
31.85
Spreiding
5.88

De schoolweging van Jan Wouter van den Doel is 31,85 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,6% behaalde het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit betekent dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen. De score ligt bijna 10 procentpunt boven de signaalwaarde, wat opvallend is gezien de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 48,8% een score ruim boven de door de inspectie gestelde signaalwaarde van 41,2% voor het streefniveau. Dit geeft aan dat bijna de helft van de leerlingen het hogere rekenniveau bereikt, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 31,85). De score ligt 7,6 procentpunt hoger dan de ondergrens.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De focus ligt op theoretische doorstroom: 44,4% vmbo-(g)t en 22,2% havo/vwo-advies (tegenover 16,5% en 27,5% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies blijft met 5,6% beperkt, wat lager is dan het regionale gemiddelde. De brede adviezen variërend van vmbo-b/k tot vwo weerspiegelen de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan Wouter van den DoelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken met het leerlingvolgsysteem IEP om de ontwikkelingen van onze leerlingen nauwkeurig te volgen. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. IEP houdt daar rekening mee. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een uitkomst waarmee wij samen met u en uw kind inzicht krijgen in de volgende ontwikkelingsstap en waarmee we het eigenaarschap van uw kind bij zijn eigen ontwikkeling vergroten. Twee keer per jaar nemen we de IEP-toets af. Deze worden geanalyseerd op groeps- en kindniveau en besproken in de unit en het team o.l.v. de intern begeleider. Aan de hand van de analyses, de observaties, de kindgesprekken en het dagelijks werk, stellen we doelen op. Deze worden opgenomen in een plan van aanpak en vertaald naar lesactiviteiten in de dag- en weekplanning. We clusteren de kinderen op niveau en bieden gepaste instructies gericht op de onderwijs- en leerbehoeften. De doelen en plannen worden met regelmaat geëvalueerd en bijgesteld. Op deze manier dragen we zorg voor een passend aanbod voor ieder kind. Formatief Evalueren krijgt steeds meer een plaats in ons onderwijs. Formatief evalueren heeft als doel kinderen inzicht te geven in hun eigen leerproces, hun motivatie te bevorderen en meer onderwijs op maat te realiseren. Feedback geven en krijgen is een essentieel onderdeel van succesvolle formatieve evaluatie. We gebruiken verschillende tools op tussentijds te checken waar de kinderen staan in het leerproces. De ontwikkeling van de peuters brengen we in beeld met KIJK! en voor de kleuters maken we gebruik van de rapportages van het Digi-keuzebord. Het TEC Het TEC vindt het belangrijk alleen te toetsen als het afnemen van een toets daadwerkelijk zinvol is. Toetsen zijn gemaakt voor Nederlandstalige leerlingen, vandaar dat we eerst goed nagaan of een toets ook echt datgene toetst wat we willen weten. In het eerste jaar, als de Nederlandse taalvaardigheid nog niet voldoende ontwikkeld is, toetsen we minimaal. Hieronder staan de toetsen die we afnemen Groep 3 t/m 8 IEP Taalverzorging elke 13 weken IEP Technisch Lezen elke 13 weken Tempo Toets Rekenen elke 13 weken IEP Rekenen Indien leerling dit kan IEP Begrijpend Lezen Indien leerling dit kan Toetsen ISK Indien nodig

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat boven advies presteert (7,7%) ligt beduidend lager dan landelijk (25,3%), terwijl 76,9% op adviesniveau blijft. De relatief hoge score voor 'op advies' (15,4% boven vergelijking) duidt op realistische advisering. De lage uitval onder advies (15,4%) toont effectieve begeleiding bij doorstroom.

Sociale ontwikkeling

Vanuit onze visie werken wij met de leerlingen aan een veilige en gezonde leef- leer- en speelomgeving, waarin iedereen zichzelf mag zijn. Wij willen dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, verantwoordelijke mensen die op een goede en fijne manier met de ander omgaan. Kinderen komen tot ontwikkeling als we tegemoet komen aan de basisbehoefte om je veilig te voelen. Het welbevinden van het kind in de groep staat centraal. We werken met de Kanjertraining om kinderen vaardigheden aan te leren in het omgaan met elkaar. We geven ze de mogelijkheid om deze sociale vaardigheden te oefenen. Onder andere tijdens de kanjerlessen en -oefeningen. LEES MINDER

(Zelf-)vertrouwen

Veiligheid (fysiek/emotioneel)

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van IKC Jan Wouter van den Doel voor sociale ontwikkeling?

IKC Jan Wouter van den Doel start ieder schooljaar met lessen uit 'Goed van Start' om te werken aan groepsvorming, gebaseerd op de lessen van de 10 gouden weken. De Kanjertraining wordt ingezet om te werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Alle leerkrachten zijn bevoegd deze lessen te geven. Met de Kanjertraining bevordert de school de sociaal-emotionele ontwikkeling, wordt pestgedrag aangepakt en het zelfvertrouwen verbeterd. Met dit alles sluit IKC Jan Wouter van den Doel aan op de wet Burgerschap en de sociale veiligheid. Voor leerlingen of groepen die sociaal en/of emotioneel achterblijven, wordt de Rots en Water training ingezet. Radar heeft hiervoor een eigen expertcoach.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Jan Wouter van den Doel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Jan Wouter van den Doel gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Jan Wouter van den Doel?

IKC Jan Wouter van den Doel gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en 'Kanjertraining' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.