
Schoolweging
De schoolweging van Noorderpolder Theo Thijssenschool is 27,85 , met een spreiding van 5,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat ruimschoots boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionale gemiddelde (96,4%) ligt. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke theoretische oriëntatie: 31,8% vmbo-(g)t, 27,3% havo/vwo en 13,6% vwo. Samen goed voor 72,7% theoretische adviezen, tegenover 45,4% bij vergelijkbare scholen. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) zijn met 9,1% lager dan regionale gemiddelden (14,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Noorderpolder Theo Thijssenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vaststellen van resultaten, onderzoeken en bijsturen Op de Theo Thijssenschool volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet en bieden waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning. We doen dat door vanaf binnenkomst systematisch toetsinformatie te verzamelen in het leerlingvolgsysteem door middel van observaties in groep 1-2 en methodegebonden en leerstofonafhankelijke toetsen in de groepen 3-8 (voorheen Cito, vanaf 2022-2023 IEP: Inzicht Eigen Profiel) op -met name- de basisvaardigheden taal- rekenen en burgerschap. Aan de hand van de behaalde resultaten stemmen we het leerstofaanbod af op de groeps- en individuele ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Naast deze 'harde data' volgen de leerkrachten de ontwikkeling van kinderen ook aan de hand van observaties tijdens de les. Naast observaties van de vorderingen wordt daarbij ook gelet op bv de taak- werkhouding. We vinden de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen ook belangrijk: kennis en vaardigheden leren gaan immers hand in hand met het welbevinden in de klas. We helpen de leerling ook op dit gebied zicht te krijgen op zijn/haar ontwikkeling. Bijvoorbeeld door hen te helpen benoemen wat hun sterke punten zijn en hen handvatten te bieden bij voor hen moeilijke aandachtspunten. Bewustwording hiervan kan hun leerproces versterken. We volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen in groep 3-8 via vragenlijsten in het programma Kanjer! en in groep 7-8 tevens m.b.v. de vragenlijsten sociale veiligheid. In de groepen 1/2 maken we gebruik van het observatie-instrument KIJK!. Dit programma stelt ons in staat een groot aantal ontwikkelingsgebieden in kaart te brengen. Het totaal van bovenstaande informatie wordt digitaal verzameld in het schooladministratie- en leerlingvolgsysteem Parnassys en vormt het uitgangspunt voor afstemming van ons handelen op pedagogisch vlak. Het verzamelen en duiden van data stelt ons in staat een leerling goed te helpen in zijn/haar ontwikkeling/leerproces. Voor de leerling kan dit betekenen dat hij/zij extra hulp binnen de basisondersteuning van de school krijgt, dat er nader onderzoek gewenst is of dat er extra ondersteuning van buiten de school wordt ingezet. Het mogelijk aangepaste aanbod van extra ondersteuning wordt verwerkt in een handelingsplan dat we in overleg met de ouders/verzorgers opstellen. Als de leerling zich conform verwachting ontwikkelt zegt het ons dat we op de goede weg zitten. Wijkt de ontwikkeling af van wat we er van verwachten, dan zoeken we naar de oorzaak en wordt indien nodig extra ondersteuning geboden. Dit laatste vindt niet alleen plaats op leerlingniveau, maar ook op groeps- en schoolniveau. Twee keer per jaar houden we schoolbrede geplande evaluaties, waarbij de schoolontwikkeling (en de resultaten) plus de daarmee samenhangende beleidsvoornemens en ambities geanalyseerd worden. We doen dat volgens een aantal vragen: doen we de goede dingen, doen we de dingen goed, vinden anderen dat ook, hoe weten we dat en wat doen we met wat nu weten? Tijdens deze evaluatie gaan we na of ingezette interventies voldoende resultaat hebben gehad of we stellen de aanpak bij. Dit proces van het zicht houden op de ontwikkeling en begeleiding van leerlingen wordt ondersteund door de intern begeleider en/of de kwaliteitsmedewerker van Obase.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
18,2% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Echter, 22,7% stroomt boven advies door, wat aansluit bij het intensieve monitoring- en ondersteuningsbeleid zoals beschreven in het schoolplan. De school evalueert elk geval van onderadvisering kritisch.
Sociale ontwikkeling
Goed leren kan alleen als een kind zich veilig voelt op school en zichzelf kan zijn. Op Brede School Noorderpolder Theo Thijssen vinden we het belangrijk dat we een veilige en vertrouwde speel- en leeromgeving bieden, waarin alle kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
zelfredzaamheid
eigen waarde
open staan
Wat is de werkwijze van Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool voor sociale ontwikkeling?
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in alle groepen van Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool gewerkt met de Kanjertraining. Deze methode is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep, waarbij onderling vertrouwen wordt bevorderd. De Kanjertraining leert kinderen, leerkrachten en ouders om op een positieve manier om te gaan met sociaal stressvolle situaties. De school gebruikt de jaarlijkse vragenlijst ‘sociale veiligheid’ via Vensters en een vragenlijst van Kanvas om de sociaal-emotionele ontwikkeling te volgen. De onderbouw houdt deze ontwikkeling bij middels de vragenlijsten uit het registratieprogramma Kijk!
Welke registratievorm(en) gebruikt Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Brede School Noorderpolder Theo Thijssenschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas, IEP LVS Hart en Handen.