CBS De Nessevliet
Wollefoppenweg 40
2761 DP Zevenhuizen

Schoolweging

Schoolweging
29.47
Spreiding
6.34

De schoolweging van De Nessevliet is 29,47 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. De score ligt consistent 0.7% hoger dan bij vergelijkbare scholen (95.88%), wat een sterk taal- en rekenonderwijs reflecteert.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 67.35% ruim boven de signaleringswaarde (47.1%) voor het streefniveau. Dit is 19% hoger dan vergelijkbare scholen (57.79%), wat duidt op effectieve differentiatie in de hogere leerlijnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen sterke theoretische ambitie: 27.78% havo/vwo en 22.22% vwo (totaal 50% havo en hoger), tegenover 18.61% vwo-landelijk. Praktijkonderwijs (5.56%) blijft beperkt maar is wel 4x hoger dan regionale benchmarks (1.01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (16.67%) benadrukt de doorstroomgerichtheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe NessevlietGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In ons onderwijs houden we rekening met de onderwijsbehoeften van de kinderen. We erkennen verschillen tussen de kinderen en proberen hier zoveel mogelijk rekening mee te houden in de instructie en de verwerking van de leerstof. Wij verzamelen alle gegevens van de tussen- en eindtoetsen en maken een analyse en een groepsoverzicht. Op basis van deze gegevens maken we een groepsplan. Dit plan is een levend document, dat gedurende het jaar na methodetoetsen weer bijgesteld wordt. De tussentoetsen van Leerling in Beeld (CITO) worden afgenomen in januari. De resultaten hiervan worden gebruikt om te sturen op opbrengsten en de daarbij gestelde doelen. Ook worden ze gebruikt om de doelen voor de volgende periode weer bij te stellen. De instructie wordt afgestemd op het niveau van de groep en wordt indien nodig tussentijds bijgesteld. Naast de tussentoetsen van Leerling in Beeld (CITO) gebruiken we ook toetsen vanuit de methodes om de ontwikkeling van de leerlingen te evalueren. De resultaten van de verschillende toetsen geven informatie over: - De individuele leerling; - Het groepsgemiddelde; - Het schoolgemiddelde.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

73.68% blijft op adviesniveau, 15% onder en 10.53% boven. Het onderadviseringspercentage ligt 4% hoger dan landelijk (11.81%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De transparante adviesprocedure met tussentijdse gesprekken lijkt effectief voor bewuste keuzes.

Sociale ontwikkeling

Een veilige sfeer is een belangrijk fundament voor De Nessevliet. Om dit te kunnen bieden en hierin te kunnen oefenen werken wij met het programma 'Vreedzaam'. Dit programma heeft een aanpak in de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord.Ze leren open te staan voor verschillen, kunnen deze overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze er toe doen. De lessen Vreedzaam vormen een basis om het gezonde gedrag aan te leren. We streven ernaar om kinderen te leren: - Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan; - Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen; - Constructief conflicten op te lossen; - Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap; - Open te staan voor verschillen tussen mensen. LEES MINDER

Samenwerken

Open staan voor verschillen

Veiligheid

Wat is de werkwijze van CBS De Nessevliet voor sociale ontwikkeling?

Via de methode Vreedzaam worden aan het begin van het schooljaar 2x per week lessen gegeven om goede regels en afspraken te maken met een groep en elkaar beter te leren kennen. Na het eerste blok volgen de lessen Vreedzaam 1x per week. Gedurende de dag heeft de leerkracht het handelen herhalend aandacht hiervoor.We communiceren de thema's van de lessen Vreedzaam via de nieuwsbrief met de ouders.In de groepsbespreking bespreken we naast de cognitieve ontwikkeling van de groep ook hoe het gaat met de groep in de sociaal-emotionele ontwikkeling.Wanneer er zorgen bestaan rond een leerling op het gebied van de sociale of emotionele ontwikkeling wordt er onder andere met behulp van een kindgesprek een analyse gemaakt en worden het kind en de ouders betrokken bij het opstellen van een hulpplan.Doordat we een kleine school zijn waarin de lijnen heel kort zijn en we alle kinderen zien dragen we bij aan een veilige sfeer.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Nessevliet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Nessevliet gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Via vensters.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Nessevliet?

CBS De Nessevliet gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school.