Rooms Katholieke Basisschool De Toren
Witte Arend 2
4761 JA Zevenbergen

Schoolweging

Schoolweging
35.02
Spreiding
6.3

De schoolweging van De Toren is 35,02 , met een spreiding van 6,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 36.3% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 49.2%. Dit reflecteert de ambities van de school om leerlingen boven basisvaardigheden uit te dagen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middenniveaus: 39.3% vmbo-k/-(g)t en 21.4% vmbo-b. Opvallend is het beperkte aandeel havo/vwo-advies (17.8% vs. 38.5% landelijk). Wel scoort de school hoger op praktijkonderwijs (0% vs. 1% regio), passend bij de missie om maatwerk te bieden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe TorenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we vanuit zes onderwijskundige uitgangspunten. Deze hebben betrekking op het realiseren van opbrengstgericht en passend onderwijs op een wijze die voor leerkrachten behapbaar en betekenisvol is. De gelijknamige denk- en werkwijze steekt als volgt in elkaar: De start wordt gevormd door te redeneren van eind naar begin. Dit uitgangspunt toont zich in de formulering van de schoolambities op de vak- en vormingsgebieden waarop wij gericht opbrengsten nastreven. Om deze te bereiken, nemen we op school- en op leerjaarniveau de middenmoot als vertrekpunt van ons didactisch handelen. Onze didactische standaarden zijn per doelgroep vastgelegd in onderwijsplannen. Deze vormen de basis onder het denken en handelen van school> naar (niveau-)groep> naar leerling. Als het nodig is wordt de didactische standaard aangepast aan de onderwijsbehoeften van een groep of van een individuele leerling. We gaan dus uit van overeenkomsten in onderwijsbehoeften, omdat we van mening zijn dat leerlingen van en met elkaar moeten (en kunnen) leren. Om het onderwijs passend te maken én om leren van en met elkaar mogelijk te maken, differentiëren we zoveel mogelijk rondom dezelfde leerdoelen (basis/verrijkt/intensief) en pas als het echt niet anders kan, laten we leerlingen versnellen of vertragen: eerst convergent dan divergent. Om te beoordelen of passend onderwijs voor een leerling bereikt is, gaan we uit van wat onder respons op instructie wordt verstaan: als een leerling op drie indicatoren voldoende scoort, is dit een feit geweest. We gaan dan door met wat we deden. Deze drie indicatoren worden halfjaarlijks in een groepsoverzicht genoteerd: vaardigheidsgroei, leerdoelbeheersing en betrokkenheid. Om opbrengstgericht en passend onderwijs te realiseren, sluiten we qua planmatig handelen aan bij de werkwijze die wel ‘Groepsplanloos Werken’ wordt genoemd. Dit bestaat uit een viertal waarborgen: het onderwijsplan (bevat het standaard aanbod), het schooloverzicht (bevat de schoolambities en de school- en groepsopbrengsten), het groepsoverzicht (bevat de indicatoren van passend onderwijs) en de schoolbespreking. Tijdens meerdere schoolbesprekingen formuleren we teambrede verbeteraanpakken en groepsinterventies die voortkomen uit verschillen die we waarnemen tussen de schoolambities, het aanbod en het rendement. Als aanbod, schoolambities en rendement in een lijn liggen, gaan we door met wat we deden. De uitkomsten van de schoolbesprekingen worden vastgelegd en tussentijds geëvalueerd.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11.8% landelijk), terwijl 46.2% boven het advies uitkomt. Dit bevestigt het belang van de 'plaatsingswijzer' en warme overdracht. De school lijdt niet aan overadvisering, maar slaagt erin leerlingen te laten uitstromen op hun capaciteiten.

Sociale ontwikkeling

SAMEN Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk- en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep/ op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succeservaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, elk kind is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan. LEREND Op De Toren werken we vanaf het derde leerjaar met Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren. Inclusief burgerschap en mediawijsheid. Met behulp van Kwink leert uw kind belangrijke lessen voor het leven. Het oefent hiermee zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt. Kwink is een goed doordacht programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Praktisch, leuk en altijd actueel. Gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep. Kwink: Voorkomt verstorend gedrag en pesten Kent een groepsbrede, preventieve aanpak Zorgt voor een sociaal veilige groep Verhoogt de leeropbrengsten Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties Biedt iedere les unieke filmpjes Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid Is leuk! ONTWIKKELEN Onze school werkt vanuit de methode Kwink wat betreft de sociaal emotionele ontwikkeling van elk individueel kind. We monitoren de sociale veiligheid met het volgsysteem Zien. Onze school streeft naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling. Deze aspecten kunnen niet zonder elkaar. Samenwerking school en ouders Uw kind is enorm gebaat bij een optimale samenwerking tussen school en thuis. Dus met u, als ouder. Kinderen ervaren namelijk een groot gevoel van veiligheid als hun belangrijkste opvoeders zoveel mogelijk dezelfde normen en waarden delen. Als een kind weet dat als er een probleem is, ouders en school daar samen goed over kunnen praten. En beiden het belang van het kind op het oog hebben. Daarom stimuleert Kwink deze samenwerking met opdrachten voor thuis. Twee keer per jaar verschijnt bij de methode het Kwink magazine. Een informatief en inspirerend blad dat een school met een abonnement op Kwink voor alle leerkrachten krijgt. In dit magazine staat ook informatie voor thuis. Dus ook voor u, als ouder! Met praktische tips en boeiende informatie hoe u thuis het sociaal-emotioneel leren van uw kind kunt stimuleren. Lees het actuele oudermagazine (bladerbaar). LEES MINDER

Samen

Lerend

Ontwikkelen

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Toren voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool De Toren heeft planmatige aandacht voor sociaal emotioneel leren (SEL) en werkt samen met de leerlingen aan een positief groepsklimaat. De school maakt gebruik van de 5 fasen van groepsvorming (Forming, Norming, Storming, Performing, Adjourning) en de vijf SEL-competenties: besef hebben van jezelf, zelfmanagement, besef hebben van de ander, relaties kunnen hanteren, keuzes kunnen maken. De school gebruikt Kwink om deze competenties uit te zetten in een leerlijn voor de hele school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Toren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool De Toren gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Toren?

Rooms Katholieke Basisschool De Toren gebruikt de methode 'Kwink!'