
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Zevenbergen is 28,65 , met een spreiding van 5,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs, zoals ook blijkt uit de consistente inspectierapporten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% ligt. Deze score overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 60,5% en reflecteert een effectieve aanpak van differentiatie, zoals beschreven in het onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 33,3% havo en 17,9% vwo, tegenover respectievelijk 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), terwijl de regionale norm 1,0% bedraagt. De combinatie van 'plaatsingswijzer'-analyses en uitgebreide monitoring zorgt voor een nauwkeurige adviesvorming.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Zevenbergen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.35 | 176.55 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse resultaten geven richting aan ons handelen: Alle leerlingen en alle groepen worden gemonitord met hulp van een leerlingvolgsysteem. In het leerlingvolgsysteem ParnasSys houden wij alle ontwikkelingsgegevens op leerlingniveau, op groepsniveau en op schoolniveau bij. We gebruiken daarnaast voor de leerlingen uit groep 1 en 2 het leerlingvolgsysteem KIJK! We observeren de kinderen intensief en gebruiken deze gegevens om tweemaal per jaar de ontwikkeling van uw kind in beeld te brengen en met u te bespreken. Dit systeem gaat uit van verschillen in ontwikkelingstempo van de kinderen. Ontwikkelt een kind zich onvoldoende op een bepaald gebied of loopt het juist voorop, dan kunnen we daar gericht aandacht aan besteden. De leerkracht past zo zijn gedrag en het niveau van instructie aan aan de onderwijsbehoefte van uw kind. Naast KIJK! maken we gebruik van de kleutertoetsen van het Cito en het toets pakket Beginnende Geletterdheid van het CPS. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we naast de methode gebonden toetsen ook de Cito-toetsen als onafhankelijk, gestandaardiseerd meetinstrument. Hiermee kunnen we de resultaten vergelijken met het landelijke gemiddelde. Tweemaal per jaar worden er trendanalyses opgesteld, die de ontwikkeling van de kinderen en de groepen door de jaren heen inzichtelijk maken, zodat de leerkrachten hun handelen hierop kunnen aanpassen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
56,3% presteert boven het advies (vs. 25,3% landelijk), wat de effectiviteit van het doorstroombeleid illustreert. Slechts 6,3% zit onder advies (landelijk 11,8%). Deze resultaten sluiten aan bij de geïntensiveerde begeleiding via het Markland College en de nadruk op 'ontwikkelingsgericht volgen'.
Sociale ontwikkeling
Wij zijn een Kanjerschool: Het welbevinden van onze leerlingen en de sfeer in de klas vinden we als team heel erg belangrijk. Om een goede sfeer te hebben en te houden is het belangrijk dat kinderen op een goede manier met zichzelf en met anderen om kunnen gaan. De Kanjertraining is een manier van omgaan met allerlei vormen van gedrag. Naast het ‘kanjeren’ op momenten dat de situatie (het gedrag van bepaalde leerlingen) daar om vraagt, biedt de methode een lessenserie bestaande uit verhalen en oefeningen. De hele aanpak is er op gericht dat de kinderen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens en de gevoelens van anderen, op een goede manier voor zichzelf op te komen, feedback te krijgen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen. Onze Kanjerafspraken zijn: 1. We vertrouwen elkaar 2. We helpen elkaar 3. Niemand speelt de baas 4. Niemand lacht uit 5. Niemand doet zielig LEES MINDER
We vertrouwen elkaar
We helpen elkaar
Goed omgaan met verschillen
Wat is de werkwijze van Basisschool De Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Regenboog besteedt dagelijks aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen door middel van de Kanjertraining. De leerkrachten zijn specifiek opgeleid om deze training te geven en passen de Kanjermanier toe in hun dagelijkse werkzaamheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Regenboog gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Regenboog?
Basisschool De Regenboog gebruikt Kanjertrainingen en Rots en Watertraining voor sociaal-emotioneel leren.