IKC De Tamboerijn
Paganinistraat 17
6904 EG Zevenaar

Schoolweging

Schoolweging
32.83
Spreiding
6.22

De schoolweging van De Tamboerijn Zevenaar is 32,83 , met een spreiding van 6,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,7% behaalde het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Een sterke prestatie, mede gezien de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een focus op hogere niveaus: 39,1% havo en 4,4% vwo-advies. Tegelijkertijd valt 8,7% vmbo-b/k op, iets boven het regionale gemiddelde. Deze brede spreiding sluit aan bij de relatief grote spreiding (6,22) in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tamboerijn ZevenaarGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De ontwikkeling van kleuters houden wij bij door observaties en middels het digitale leerlingvolgsysteem: 'Mijn kleutergroep'. Alle ontwikkelingsaspecten van de kleuters worden in dit systeem genoemd. Zo is de ontwikkeling goed te volgen. Vanaf groep 3 maken de kinderen regelmatig toetsen: methodegebonden toetsen en toetsen van het DIA leerlingvolgsysteem. Deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de ontwikkeling van het kind ontstaat. Van ieder kind wordt een digitaal leerlingdossier bijgehouden. Hierin staan onder andere de gegevens van het aanmeldformulier, de toets- en rapportgegevens van verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders en/of kinderen. De groepsleerkracht en/of intern begeleider beheert deze gegevens. Twee keer per jaar bespreekt de groepsleerkracht samen met de intern begeleider de resultaten van de groep, vanuit het LVS. Hierbij komt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen aan de orde. Aan het einde van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de kinderen met de volgende leerkracht. Tijdens deze groepsbespreking bespreekt de leerkracht met de interne begeleider de ontwikkelingsvoortgang van de kinderen die gedurende langere tijd speciale aandacht of zorg nodig hebben.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 35,7% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (vs. 25,3% landelijk), wat wijst op een voorzichtige adviesaanpak. Slechts 10,7% zit onder advies, tegen 11,8% nationaal. Dit past bij de gedifferentieerde ondersteuning zoals beschreven in het schoolprofiel.

Sociale ontwikkeling

De kinderen op ons IKC moeten zich veilig voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. We benoemen positief gedrag en maken regels en afspraken helder. Door elkaar te steunen en wederzijds respect te tonen stellen we alle kinderen in de gelegenheid om met veel plezier naar school te gaan! Op ons IKC willen we de normen en waarden die we nastreven overdragen aan de kinderen en deze tevens onderdeel laten zijn van ons dagelijks handelen. Het voorbeeld van leerkrachten, medewerkers (en thuis van de ouders) is van groot belang. In een klimaat waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar zal minder worden gepest, verschillen sneller aanvaard en ruzies niet met geweld worden opgelost, maar uitgesproken. Agressief gedrag van leerkrachten, ouders en leerlingen wordt niet geaccepteerd. Dit realiseren we o.a. door middel van de aanpak vanuit De Vreedzame School. LEES MINDER

Veiligheid en vertrouwen

Respect en verbondenheid

Autonomie

Wat is de werkwijze van IKC De Tamboerijn voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van IKC De Tamboerijn zijn Respect, Vertrouwen, Veiligheid, Autonomie en Verbondenheid. Er wordt gewerkt met de methode 'De Vreedzame School', wat zichtbaar is in alle groepen door posters, groeps- en schoolafspraken en een gezamenlijke taal.

Welke registratievormen gebruikt IKC De Tamboerijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Tamboerijn gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Tamboerijn?

IKC De Tamboerijn gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.