Het Kofschip in Zevenaar

Het team van Het Kofschip in Zevenaar

Current section: team
Platanenlaan 1
6903 Zevenaar

Zie hier hoe het team van Het Kofschip is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Het Kofschip. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Het Kofschip bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Kofschip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Het Kofschip zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Het Kofschip. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.7%)
25-35 jaar (13%)
35-45 jaar (17.4%)
45-55 jaar (30.4%)
55-65 jaar (13%)
&ge;65 jaar (4.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Het Kofschip werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Het Kofschip gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging van Leerkrachten: Een Vlekkeloze Continuïteit bij Het Kofschip

Bij Het Kofschip waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze prioriteit ligt bij een stabiele leeromgeving voor uw kind. Onze strategie voor leerkrachtvervanging is robuust. Bij ziekte, noodzakelijke bijscholing of speciale verlofsituaties zetten wij onze eigen, professionele vervangerspool in. Indien dit niet volstaat, mobiliseren we capabele collega's binnen het team om de lessen naadloos over te nemen. Communicatie is hierin essentieel. Wij streven ernaar om ouders zo spoedig mogelijk te informeren over eventuele wijzigingen in het lesrooster door afwezigheid. Uw betrokkenheid en begrip worden zeer gewaardeerd, zodat we samen de best mogelijke educatieve ervaring kunnen garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Het Kofschip wordt in de kleuterbouw gewerkt met combinatiegroepen. In de overige groepen werken we met een leerstofjaarklassensysteem. In ons onderwijs maken we gebruik van klassikale-, groeps- en individuele instructie. We werken met het EDI model.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Intern Begeleider
Gespecialiseerde Rekencoach
Ervaren Remedial Teacher
Deskundige op het gebied van Meer- en Hoogbegaafdheid
Gedreven Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool Het Kofschip in Zevenaar werken diverse onderwijsspecialisten nauw samen met het voltallige schoolteam. Hun expertise garandeert dat elke leerling de optimale ondersteuning ontvangt, afgestemd op individuele onderwijsbehoeften en leerstijlen. Deze samenwerking strekt zich ook uit tot het Integraal KindCentrum (IKC) niveau, wat zorgt voor een naadloze en geïntegreerde aanpak van de ontwikkeling van uw kind. Wij zetten ons in voor een stimulerende leeromgeving waar talenten worden ontdekt en ontwikkeld.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Specialistische Gedragsondersteuner
Betrokken Intern Begeleider
Deskundige op het gebied van Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Het Kofschip is een trotse Kanjerschool, waar we de Kanjertraining met veel enthousiasme inzetten om de sociale vaardigheden van onze leerlingen te versterken. Deze training biedt praktische handvatten voor het omgaan met diverse sociale situaties en bevordert respectvolle interacties. De Kanjertraining leert kinderen om respectvol om te gaan met zichzelf, hun klasgenoten en de schoolomgeving. We verwachten van zowel ouders als leerkrachten dat zij bij uitdagingen constructieve oplossingen zoeken die ten goede komen aan iedereen, zonder te handelen vanuit frustratie, angst of onverschilligheid.

4

Gedragsmanagement, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsexpert
Ondersteunende Intern Begeleider
Ervaren Remedial Teacher
Deskundige op het gebied van Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Binnen Het Kofschip zijn diverse gedragsspecialisten actief om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag en werkhouding. Het schoolteam en de leerlingen profiteren van de begeleiding van onze Kinderoefentherapeut. Deze therapeut biedt waardevolle inzichten en praktische handvatten voor het verbeteren van de werkhouding en de aanpak van schooltaken, zodat elke leerling zijn of haar potentieel volledig kan benutten.

0

Motorische Ontwikkeling en Fysieke Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten op deze pagina vermelden, bevorderen we de motorische ontwikkeling van onze leerlingen door middel van diverse bewegingsactiviteiten binnen het reguliere curriculum.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op basisschool Het Kofschip zijn getrainde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers) aanwezig om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen. Het is belangrijk te weten dat leerkrachten geen medische handelingen verrichten; hiervoor zijn specifieke protocollen en professionele ondersteuning beschikbaar.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
IKC Platanenlaan heeft de BSO in school.

Optimale Leerlingondersteuning op Het Kofschip: Voor Elk Kind

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod

Op basisschool Het Kofschip in Zevenaar zetten we ons dagelijks in voor een stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Naast onze basale zorg bieden wij gespecialiseerde ondersteuning voor kinderen met specifieke behoeften, zoals taal- en spraakontwikkeling, leeruitdagingen, dyslexie en gedragsproblematiek. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij extra tijd, individuele begeleiding en externe expertise worden ingezet om 'zorg op maat' te garanderen. Ouders zijn hierbij onze gewaardeerde partners; samen zoeken we naar de beste oplossingen en perspectieven voor uw kind. Voor kinderen die de schooldag rustig willen beginnen, bieden we een speciale 'incheck'-mogelijkheid. Deze tijdelijke, in overleg met ouders afgestemde begeleiding helpt kinderen om de dag positief te starten, waarna ze vol energie de klas in gaan. **Samenwerkingsverband Passend Onderwijs: Delen van Expertise** Sinds de invoering van de wet Passend Onderwijs op 1 augustus 2014 werken alle basisscholen en speciale (basis)scholen in onze regio samen binnen een Samenwerkingsverband. Het Kofschip maakt hier actief deel van uit. Dit verbond zorgt ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is voor een succesvolle schoolloopbaan. Meer informatie over de werking van dit samenwerkingsverband vindt u via [http://www.swvdeliemers-po.nl/index.php/hoe-werkt-het-samenwerkingsverband/](http://www.swvdeliemers-po.nl/index.php/hoe-werkt-het-samenwerkingsverband/). Het Samenwerkingsverband is gevestigd aan de Mercurion 36, 6903PZ in Zevenaar en is bereikbaar via 0316-341618. **Zorgplicht: Uw Kind, Onze Verantwoordelijkheid** Vanaf 1 augustus 2014 rust de zorgplicht bij de school. Dit betekent dat wij verantwoordelijk zijn voor het vinden van een passende onderwijsplek voor elk kind dat extra ondersteuning nodig heeft. De procedure start met een schriftelijke aanmelding. Binnen 6 tot 10 weken regelen wij, indien nodig in samenwerking met het samenwerkingsverband, de juiste ondersteuning. Mocht onze school niet de benodigde expertise in huis hebben, dan zorgen wij voor een plaatsing op een school binnen het samenwerkingsverband die wél de juiste hulp kan bieden, eventueel binnen het speciaal (basis)onderwijs. **Aanmelden op Het Kofschip: Een Zorgvuldige Procedure** De aanmeldprocedure begint met een oriënterend gesprek, waarin we de sterke punten van uw kind en eventuele ondersteuningsbehoeften bespreken. U ontvangt informatie over onze school en de procedure. Na uw akkoord ontvangt u een inschrijfformulier. Wij onderzoeken vervolgens of wij de benodigde ondersteuning zelf kunnen bieden of dat we dit via het samenwerkingsverband regelen. Het aanleveren van informatie van voorschoolse voorzieningen of andere relevante documenten is hierbij essentieel voor een soepele overgang. Een 'warme' overdracht tussen ouders, opvang en school heeft onze voorkeur. Na dit proces ontvangt u een schriftelijke bevestiging van de inschrijving. **Overstappen van Basisschool: Procedure voor Zevenaar** Verhuist u naar Zevenaar, dan volgen we de algemene aanmeldprocedure. Verstoft u binnen Zevenaar van basisschool wisselen, informeert u eerst de huidige school. Tussentijdse overstap binnen Zevenaar is doorgaans alleen mogelijk bij dwingende redenen. **Ambulante Begeleiding: Deskundige Hulp aan Huis** Via het samenwerkingsverband kunnen wij ambulante begeleiding inschakelen voor ondersteuning op gebieden zoals gedrag, hoogbegaafdheid, lezen, spellen en rekenen. U wordt als ouder altijd geïnformeerd wanneer deze hulp wordt aangevraagd. **Ondersteuningsteam: Gezamenlijke Expertise voor Complexe Vragen** Ons interne ondersteuningsteam, bestaande uit directie, intern begeleider, leerkracht, orthopedagoog en eventueel gemeente-experts, bespreekt leerlingen die meer complexe ondersteuning nodig hebben. Hierbij wordt gekeken naar doorverwijzing of het organiseren van extra hulp. U wordt altijd uitgenodigd wanneer uw kind in dit team wordt besproken. **Doorverwijzing Speciaal Onderwijs: Maatwerk voor Elk Kind** Indien onze school niet het passende onderwijsaanbod kan verzorgen, vragen wij een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO) van het samenwerkingsverband. Voor de Schilderspoort (speciaal basisonderwijs Zevenaar) gelden vaste instroommomenten (na zomervakantie, kerstvakantie, 1 april). Voor speciaal onderwijs gelden andere instroommomenten. Een informatiefolder over de TLV-aanvraagprocedure is beschikbaar: [aanvraag TLV informatie](link_naar_folder_indien_beschikbaar). **Toekomstvisie: Voortdurende Ontwikkeling van Ondersteuning** Op Het Kofschip heten we elk kind welkom. Door nauwe samenwerking met ouders en continue bijscholing van ons team, streven we ernaar ons inclusief onderwijsaanbod voortdurend te verbeteren en aan te passen aan de veranderende onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteit op Basisschool Het Kofschip

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op Basisschool Het Kofschip richten we ons op een optimale ontwikkeling van elke leerling, zowel pedagogisch als didactisch. Pedagogisch versterken we het Kanjerprogramma en hebben we ons gedragsprotocol in 2024-2025 geactualiseerd, met als doel dit in 2025-2026 volledig te borgen. Didactisch streven we ernaar de basiskwaliteit te handhaven en de doorstroomtoetsresultaten binnen drie jaar op het landelijk gemiddelde te brengen. Na een periode van intensieve aandacht voor didactische vaardigheden en een positief pedagogisch klimaat, voeren we in september 2025 een analyse uit met Expertis om onze onderwijsresultaten verder te optimaliseren. Ons plan van aanpak omvat een grondige analyse van de meest recente toetsresultaten en klassenobservaties. De school gebruikt de 'Leerling in Beeld' toetsing in juni 2025 en de 'Kijkwijzer Audit' van Expertis om onze onderwijskwaliteit te evalueren op basis van de standaarden van de onderwijsinspectie. De inzichten uit dit onderzoek delen we met het team om gezamenlijk keuzes te maken die de leerresultaten verbeteren. Voor rekenonderwijs implementeren we sinds schooljaar 2023-2024 het EDI-model, ondersteund door externe expertise en teamtrainingen, met als doel dit in 2025-2026 te borgen. Vanaf 2025-2026 introduceren we de nieuwe taalmethode "Staal". Burgerschapsonderwijs integreren we via het Kanjerprogramma, aangevuld met kennismaking met diverse godsdiensten. Ons team kenmerkt zich door een open, lerende houding en flexibiliteit, essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Door gezamenlijke werkbijeenkomsten stimuleren we continue professionele groei. Als Integraal Kind Centrum (IKC) Platanenlaan werken we sinds 1 augustus 2020 nauw samen met basisschool Lindenhage en kinderopvang Zonnekinderen. Deze samenwerking, gericht op kinderen van 0 tot 13 jaar, versterkt onze VVE-locaties en de vroege kinderontwikkeling. Basisschool Het Kofschip maakt deel uit van Samenwerkingsbestuur LiemersNovum, een bestuur met 25 scholen en circa 5000 leerlingen. LiemersNovum's motto 'Samen werken aan eigen wijsheid; omarm het leren' weerspiegelt onze kernwaarden: veelkleurig, professioneel, nieuwsgierig en betekenisvol. Het bestuur wordt ondersteund door een professioneel bureau en streeft naar consistente beleidsontwikkeling en toegevoegde waarde voor elke school.

Hoe monitoren en evalueren we onze schoolontwikkeling?

De voortgang van onze schoolambities wordt nauwlettend gevolgd via regelmatige teamvergaderingen en de Medezeggenschapsraad (MR). We evalueren de doelstellingen van het jaarplan maandelijks in teamoverleg en passen deze waar nodig aan om de gestelde doelen te realiseren. In juni vindt een eindevaluatie plaats om te beoordelen of de jaarlijkse doelen zijn behaald en welke vervolgstappen nodig zijn voor onze lange-termijnontwikkeling. Kwaliteitskaarten beschrijven onze lesmethodieken, terwijl het reken- en taalbeleidsplan jaarlijks wordt geëvalueerd en geactualiseerd. Klassbezoeken door IB'ers, specialisten en de directie garanderen dat onze lespraktijk aansluit bij de kwaliteitskaarten. Elke vernieuwing, zoals de implementatie van het EDI-model, wordt gemonitord om de effectiviteit in de klas te waarborgen en de leeropbrengsten te maximaliseren.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool Het Kofschip

Toelichting van de school

Basisschool Het Kofschip, een integraal onderdeel van Kindcentrum (IKC) Platanenlaan, biedt een stimulerende leeromgeving voor jonge kinderen. Binnen dit IKC werken wij nauw samen met basisschool Lindenhage en de kinderopvang 'Zonnekinderen'. Als erkende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) locatie, zetten wij ons in voor een optimale start. In samenwerking met 'Zonnekinderen' bieden we het programma 'Startblokken' en richten we ons op brede basisontwikkeling. Tevens implementeren we het effectieve woordenschatprogramma LOGO 3000 om de taalvaardigheid van uw kind te vergroten.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt Basisschool Het Kofschip voor jonge kinderen?

Basisschool Het Kofschip biedt een rijk aanbod voor de jongste leerlingen. Dit omvat specifieke programma's gericht op vroege ontwikkeling en taalstimulering. Onze aanpak is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. We leggen een stevige basis voor toekomstig leren en succes.

Basisschool Het Kofschip biedt een rijk aanbod voor de jongste leerlingen. Dit omvat specifieke programma's gericht op vroege ontwikkeling en taalstimulering. Onze aanpak is ontworpen om kinderen een vliegende start te geven in hun schoolcarrière. We leggen een stevige basis voor toekomstig leren en succes.

Kinderopvang Diensten
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
Kindcentrum Onderwijs

Met welke organisaties werkt Basisschool Het Kofschip samen voor het jonge kind programma?

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen, werkt Basisschool Het Kofschip nauw samen met de gerenommeerde kinderopvang 'Zonnekinderen'. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een consistente aanpak in de educatieve en ontwikkelingsgerichte activiteiten voor het jonge kind.

Voor de optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen, werkt Basisschool Het Kofschip nauw samen met de gerenommeerde kinderopvang 'Zonnekinderen'. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een consistente aanpak in de educatieve en ontwikkelingsgerichte activiteiten voor het jonge kind.

Kinderopvang Zonnekinderen
Team | Het Kofschip in Zevenaar | [2025] Schoolregister