
De resultaten van Het Kofschip in Zevenaar
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Het Kofschip, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Het Kofschip bij jullie?
Ontdek hoe goed Het Kofschip bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen op Het Kofschip
Ontdek hoe leerlingen van Basisschool Het Kofschip presteren op het fundamentele niveau. Dit essentieel niveau voor taal en rekenen wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De landelijke norm, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau bereikt. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor scholen door heel Nederland. Bij Het Kofschip zien we dat 95% van onze leerlingen dit cruciale niveau beheerst, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling naar het Streefniveau op Basisschool Het Kofschip
Naast het fundamentele niveau streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen van Basisschool Het Kofschip een hoger, het zogenaamde streefniveau, behalen aan het einde van groep acht. Dit niveau biedt een verdere verdieping van de leerstof. De inspectie bepaalt per school een individuele signaleringswaarde voor het streefniveau, afgestemd op de specifieke leerlingpopulatie. Voor Het Kofschip is deze norm vastgesteld op 41.2%. Met 45.83% van onze leerlingen die het streefniveau behalen, overtreffen we deze schoolspecifieke ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Het Kofschip?
Basisschool Het Kofschip in Zevenaar hecht veel waarde aan een zorgvuldige en objectieve advisering voor het voortgezet onderwijs. In groep 7 wordt de aansluitingstoets PO-VO van AMN afgenomen. Deze digitale psychologische toets geeft een uitgebreid beeld van de leerontwikkeling en aanleg van elke leerling. Het meet zowel taal- en rekenvaardigheden als natuurlijke aanleg, waarbij elke leerling wordt vergeleken met een representatieve leeftijdsgroep. Dit zorgt voor een betrouwbare onderbouwing van het schooladvies. Na de toets volgt een gezamenlijk gesprek met de leerling, ouders, leerkracht van groep 7 en groep 8, en de intern begeleider. Hierin wordt de uitslag besproken en een voorlopig advies geformuleerd. In november en januari van groep 8 vinden verdere adviesgesprekken plaats, gevolgd door de doorstroomtoets. Het definitieve advies wordt bepaald na de resultaten van deze toets, waarna de inschrijving voor het voortgezet onderwijs plaatsvindt. Alle stappen worden in samenspraak met leerlingen en ouders doorlopen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool Het Kofschip
Op basisschool Het Kofschip geloven we dat sociale ontwikkeling net zo belangrijk is als academische vooruitgang. We erkennen en waarderen de unieke eigenschappen van elk kind en passen onze pedagogische aanpak hierop aan. Onze toegewijde leerkrachten beschikken over uitstekende pedagogische vaardigheden om een stimulerende leeromgeving te creëren. Als gecertificeerde Kanjerschool integreert Het Kofschip de Kanjertraining, een bewezen methode die focust op vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Deze training bevordert sociale rust, waardoor leerlingen zich optimaal kunnen concentreren op het verwerven van kennis, vaardigheden en sociaal-emotionele competenties. Wij beschouwen de schooltijd als een cruciale periode voor de vorming van kinderen tot zelfstandige en veerkrachtige individuen, klaar voor deelname aan de maatschappij. Vragen over onderlinge omgang, pestpreventie, normen en waarden, en maatschappelijke betrokkenheid worden systematisch en doelgericht behandeld om kinderen toekomstbestendig en toekomstbehendig te maken.
Vertrouwen en een veilige leeromgeving
Rust en stabiliteit in de klas
Wederzijds respect en waardering
Hoe bevordert Het Kofschip de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Ouders en kinderen hechten waarde aan een veilige schoolomgeving waar iedereen zichzelf kan zijn, vrij van pesten of uitsluiting. De Kanjertraining biedt praktische handvatten voor diverse sociale situaties, waardoor kinderen leren respectvol om te gaan met zichzelf, hun medeleerlingen en de school. We verwachten van ouders en leerkrachten dat zij bij problemen constructieve oplossingen zoeken, gericht op het welzijn van het kind, in plaats van te handelen vanuit emotie zoals irritatie, angst of onverschilligheid. Ter ondersteuning van de Kanjertraining maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem KANVAS, waarin ouders actief betrokken kunnen worden voor advies over gedragsmanagement.
Welke systemen gebruikt de school om sociale vooruitgang te monitoren?
Basisschool Het Kofschip monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende registratievormen:
- KANVAS leerlingvolgsysteem
- Ontwikkelingsvolgmodel (OVM)
Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?
De school hanteert de volgende erkende methodieken om sociaal-emotioneel leren te stimuleren:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool Het Kofschip: Uitmuntende Prestaties en Pedagogisch Klimaat
Basisschool Het Kofschip blinkt uit met uitstekende leerlingresultaten en een inspirerend leerklimaat. Wij koesteren een positief pedagogisch schoolklimaat dat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling centraal stelt. Ons brede en moderne onderwijsaanbod omvat een rijke mix van competentieontwikkeling, gericht op burgerschap, creativiteit en muzikale vaardigheden. De didactische aanpak op Het Kofschip is van hoge kwaliteit en stimuleert actief het leerproces van iedere leerling. Onze toegewijde leerkrachten verzamelen voortdurend waardevolle inzichten in de voortgang van de leerlingen. Hierdoor kunnen wij effectief inspelen op individuele behoeften en waar nodig extra ondersteuning op maat bieden.