BS St Stephanus
Sint Stephanusstraat, 3
7625 PH Zenderen

Schoolweging

Schoolweging
27.09
Spreiding
5.9

De schoolweging van St. Stephanus is 27,09 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,37% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 1,71% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen. De resultaten benadrukken dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen succesvol verwerven.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

68,29% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit percentage ligt ook 7,55% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op effectieve onderwijsdifferentiatie. De combinatie van gestructureerde monitoring en maatwerk laat zich hierin vertalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 46,47% havo/vwo-advies (29,41% havo + 17,65% vwo) tegen 35,34% landelijk. De 5,88% vmbo-b-adviezen blijven onder het regionale gemiddelde (5,52%). Tegelijk geeft de school consistent praktijkonderwijs-adviezen (0%) wat aangeeft dat ze leerlingen optimaal willen positioneren binnen hun ontwikkelmogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. StephanusGemeente AmsterdamNederland
LIB174.35175.23176.47

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij meten de respons op instructie. Dat wil zeggen dat gekeken wordt naar de leerdoelbeheersing, de betrokkenheid en de vaardigheidsgroei. De eerste 2 indicatoren meten we na ieder blok. Vanuit daar wordt bekeken op welke onderdelen een focus van belang is. Dit wordt beschreven in de blokplanning. De vaardigheidsgroei meten we door het afnemen van methode-onafhankelijke toetsen, zoals de CITO. Bij een behoefte aan extra ondersteuning wordt een interventie geschreven. Deze wordt altijd in overleg met ouders ingezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het basisschooladvies (0% vs. 11,81% landelijk), terwijl 15,38% boven advies functioneert. Dit hoge percentage leerlingen dat op of boven advies presteert (totaal 100%) reflecteert de zorgvuldige advisering en monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We werken volgens de pijlers van School Wide Positive Behaviour Support (SWPBS) ingevoerd door de gehele school. Dat wil zeggen dat we actief gewenst gedrag en sociale vaardigheden aanleren en hierop structureel belonen. Deze manier van werken op onze school werkt. Dat blijkt wel uit de scores van het leerling tevredenheidonderzoek en het feit dat kinderen aangeven dat ze zich veilig en prettig voelen op onze school. Het goed monitoren en warm houden, blijft echter altijd belangrijk. Onder leiding van het DOT PBS blijft SWPBS een terugkerend agendapunt. Hierbij staan de sociale veiligheid en het welbevinden centraal. LEES MINDER

Respect

Veilig

Verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van BS St Stephanus voor sociale ontwikkeling?

BS St Stephanus gebruikt de methode SchoolWidePositiveBehaviourSupport (SWPBS) om het beleid te ondersteunen en richting te geven. Het is een 'way of life' en integreert in alle aspecten van de school, in plaats van een losse lesmethode. Een onderdeel van SWPBS is het respectprotocol, waarin kinderen leren actief te handelen wanneer ze gepest worden of zien dat een ander kind gepest wordt. Dit wordt twee keer per jaar actief aangeleerd, na de zomer- en na de kerstvakantie.

Welke registratievorm(en) gebruikt BS St Stephanus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

BS St Stephanus gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Venster PO tevredenheid onderzoek.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt BS St Stephanus?

BS St Stephanus gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS).