Daltonschool de Meene
Frans Halsstraat 25
7021 DL Zelhem

Schoolweging

Schoolweging
29.48
Spreiding
5.64

De schoolweging van De Meene is 29,48 , met een spreiding van 5,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% score overtreft Daltonschool de Meene de landelijke signaleringswaarde (85%) ruimschoots. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, met name in taalvaardigheid. De score ligt 2,1 procentpunt boven het regionaal gemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau ruim: 64,7% behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 47,1%. Dit is 6,9 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweespalt: 20% vmbo-(g)t en 13,3% vwo (vs. 16,5% en 18,6% regio). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies bij de school zelf, tegenover 1,01% regionaal. De combinatie vmbo-(g)t/havo (13,3%) en havo (13,3%) onderstreept een doorstroomgerichte aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MeeneGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school meten we de ontwikkeling van leerlingen door het gebruiken van verschillende meet-instrumenten. Deze gegevens geven ons informatie over de leerling en de groep waarbinnen ze functioneren. Met deze informatie analyseren we en kunnen we vervolgdoelen stellen en aansluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van het kind en de groep. Observatie Door het gebruik van observatielijsten signaleren en meten we de ontwikkeling van de leerling. In de groepen 1 en 2 wordt veel gebruik gemaakt van de signaleringslijsten en worden geen toetsen afgenomen. Van elke leerling wordt de groei in ontwikkeling via het programma "digikeuzebord" bijgehouden. Methode toetsen Voor de verschillende vakgebieden gebruiken we methodes. Als een hoofdstuk of blok afgerond is, wordt een methode toets gebruikt om te controleren of het kind de stof beheerst en waar de leerling nog extra uitleg en inoefening bij nodig heeft. Methode onafhankelijke toetsen We maken gebruik van het leerlingvolgsysteem(LVS) "Leerling in beeld" van CITO. Met dit volgsysteem kunnen we de resultaten van de leerlingen volgen op het gebied van spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Deze toetsen zijn een onafhankelijke meetlat voor het individuele kind, de groep en voor de hele school. Deze toetsen zijn landelijk genormeerd. "Leerling in beeld" meet niet alleen wat het kind de laatste periode heeft geleerd, maar de beheersing van de leerstof die tot dan toe is aangeboden op school. Er wordt ook gekeken of de leerling het geleerde kan toepassen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

15,4% van de leerlingen presteert onder advies, wat 3,6 procentpunt boven het landelijk gemiddelde ligt. Dit zou kunnen samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie. De 61,5% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld. De school zet in op nauwe samenwerking met het VO, zoals vermeld in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Als Dalton basisschool staan de kernwaarden van Dalton centraal. Elke maand krijgt 1 van de kernwaarden extra aandacht en maken de leerlingen persoonlijke doelen. Daarnaast staat er in iedere groep een groepsdoel centraal. Samenwerken: Leren dat je door samen te werken meer gedaan krijgt, er meer plezier in hebt en je respect ontwikkelt voor andere ideeën, culturen en meningen. Je kan iets van anderen leren, maar je kan anderen ook helpen door iets uit te leggen. Zelfstandigheid: Leren om actief problemen op te lossen; creatief te denken en te handelen. Leren om beredeneerde keuzes te maken. Verantwoordelijkheid: Nemen en geven van verantwoordelijkheid. Jezelf afvragen: "Doe ik het goed en doe ik het goede?" Reflecteren: Leren te kijken naar wat je hebt gedaan en de manier waarop. Vanuit dit punt bepalen of je op de goede weg zit en/of er aanpassingen noodzakelijk zijn. Effectiviteit: Leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces (weektaak, nakijken, opruimen, etc.) LEES MINDER

Samenwerken en effectiviteit

Verantwoordelijkheid

Reflecteren en zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Daltonschool de Meene voor sociale ontwikkeling?

Er wordt elke dag aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind door middel van: Gouden en zilveren weken na de vakanties om groepsvorming te stimuleren, Trefwoord in de ochtend met een verhaal, gedicht of gespreksonderwerp, Rots en Water methode voor communicatie en sociale vaardigheden, en samenwerkingsvormen gedurende de schooldag. Elk jaar vult de leerkracht een screeningslijst in (Sociaal Emotionele Vragenlijst uit Leerling in Beeld) om inzicht te krijgen op leerling- en groepsniveau en vervolgdoelen te stellen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool de Meene om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool de Meene gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool de Meene?

Daltonschool de Meene gebruikt de Rots en Water methode voor sociaal-emotioneel leren.