
Schoolweging
De schoolweging van Jan Ligthart Zelhem is 29,59 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,2% score ruim boven de inspectienorm van 85% toont de school sterke basisvaardigheden in taal en rekenen. Dit ligt 1,7% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen, wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan de signaleringswaarde van 47,1%. Dit geeft aan dat de school effectief inspeelt op de onderwijsbehoeften van haar specifieke leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn hoofdzakelijk theoretisch gericht: 21,7% vmbo-(g)t, 13% vmbo-(g)t/havo en 17,4% havo. Het vwo-percentage (8,7%) blijft achter bij regionale peers (18,6%). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%. Dit weerspiegelt de nadruk op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jan Ligthart Zelhem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.78 | 177.05 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij werken op school met een grote en kleine cyclus. Hiermee krijgt elke leerkracht nog beter inzicht in de ontwikkeling van ieder kind en van de groep als geheel. Daarnaast hebben we groeps- en leerlingbesprekingen. Tijdens deze gesprekken worden de analyses besproken, de voortgang van de leerlingen bekeken en het pedagogisch klimaat in de groep wordt gedeeld. Deze besprekingen worden gehouden samen met de leerkracht, intern begeleider en waar nodig de directeur. Twee keer per jaar worden de 'Leerling in Beeld' toetsen van CITO afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Deze toetsen geven ons informatie over hoe uw kind zich ontwikkelt. Ook geven deze toetsen ons inzicht in ons onderwijs op school. In de groepen 1/2 werken ze met een observatiesysteem vanuit de methode 'Onderbouwd'. De doorstroomtoets in groep 8 is ook van Leerling in beeld. Naast de methode gebonden toetsen die er worden afgenomen, worden de analyses van de Leerling in Beeld toetsen gebruikt om het onderwijsaanbod voor leerlingen goed af te stemmen. Wanneer er grote aanpassingen in het aanbod nodig zijn wordt u daarvan op de hoogte gesteld. Deze gegevens en de in te zetten interventies worden in een groepsplan in leeruniek bijgehouden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,7% presteert onder advies (vs 11,8% landelijk). 35,9% scoort boven verwachting, wat duidt op zorgvuldige advisering. Deze resultaten onderstrepen het effect van de beschreven 'doorstroombegeleiding op maat' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Wij besteden veel tijd aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Hiervoor zetten we Kwink in, maar ook de vragenlijsten van Leerling in Beeld. Dit helpt leerkrachten om de ontwikkeling van kinderen systematisch in kaart te brengen. Op basis van eigen observaties komt Leerling in Beeld vervolgens met handvatten om achter de extra behoefte (n) van leerlingen te komen, om hen zo goed mogelijk te begeleiden/ondersteunen. Daarnaast hebben we een eigen programma ontwikkeld; POWER. Dit is een plan opgesteld met interventies voor leerlingen die, individueel of in kleine groepen, op het gebied van gedrag andere of nieuwe vaardigheden aangeleerd krijgen. Dit plan wordt structureel ingezet als onderdeel van de basisondersteuning. Na elke planperiode van 12 weken vindt er een evaluatie van de ontwikkelingen plaats en worden eventuele verbeteringen aangebracht. Deze worden vervolgens teambreed besproken. Ook maken we gebruik van de schoolhond. Waarom een schoolhond Kinderen en dieren hebben een sterke band met elkaar. Vriendschap, gezelschap, vertrouwen en loyaliteit zijn eigenschappen die we aan honden toekennen. Het contact tussen kind en hond wordt als echt ervaren. Een hond (ver)oordeelt niet en is toegankelijk. Dit speelt een grote rol wanneer kinderen op wat voor manier dan ook extra zorg of begeleiding nodig hebben. Kinderen gaan de verbinding aan met de hond waardoor de begeleiding gemakkelijker verloopt. Werken met een schoolhond is drempelverlagend, brengt plezier, geborgenheid en echt contact. Wat doet de schoolhond Samen met juf Melissa helpt Noortje kinderen die net even dat extra steuntje in de rug nodig hebben. Denk dan aan kinderen die; wat meer zelfvertrouwen kunnen gebruiken; moeite hebben met het maken en onderhouden van vriendschappen; moeite hebben met het reguleren van hun gedrag. Een halve dag in de week is Noortje samen met juf Melissa op school om te werken met kinderen middels een training. In die training leert de leerling over zichzelf (en anderen) door activiteiten met de hond uit te voeren en daarna gedachtes, aannames, gedrag, gevoelens en patronen te verwerken met behulp van de begeleider. De leerling ervaart door het uitvoeren van de activiteiten direct of indirect de consequenties van zijn handelen en wordt zich bewust van gevoelens en emoties. Deze ervaringen kunnen een aanzet zijn tot gedragsverandering. LEES MINDER
Veiligheid
Wederzijds respect
Enthousiasme
Wat is de werkwijze van Basisschool Jan Ligthart voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Jan Ligthart gebruikt Kwink om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen en een positieve en hechte groep te vormen. Kwink voorkomt verstorend gedrag en pesten, kent een groepsbrede preventieve aanpak, zorgt voor een sociaal veilige groep, verhoogt de leeropbrengsten, werkt met vijf bewezen gedragscompetenties, biedt unieke filmpjes en voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid. Daarnaast heeft de school een eigen programma, POWER, waarbij in kleine groepjes gewerkt wordt aan het versterken van kwaliteiten en vaardigheden van het kind. Meer informatie hierover is te vinden op de website van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Jan Ligthart om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Jan Ligthart gebruikt 'Leerling in Beeld' om het sociaal-emotioneel functioneren in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Jan Ligthart?
Basisschool Jan Ligthart gebruikt Powertraining, Kwink en begeleiding met een hond voor sociaal-emotioneel leren.