Zeister Schoolvereeniging
Verlengde Slotlaan 13
3707 CA Zeist

Schoolweging

Schoolweging
20.49
Spreiding
3.67

De schoolweging van Zeister Schoolvereniging is 20,49 , met een spreiding van 3,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsZeister SchoolverenigingGemeente AmsterdamNederland
LIB177.64175.23178.97

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf het moment dat een leerling bij ons op school komt tot het moment dat hij of zij de school verlaat proberen wij hen op alle gebieden zo goed mogelijk te begeleiden en te volgen. In de kleutergroepen maken wij gebruik van Focus PO 1-2 . Dit is een samenstelling van een beredeneerde aanbod dat uit twee onderdelen bestaat: een regulier en een thematisch aanbod. Het reguliere aanbod is er altijd en bestaat uit drie componenten: regels & routines, de speelwerkomgeving en buitenspelen & gym. Het thematische aanbod in groep 1/2 is een tijdelijke verrijking naast het doorgaande reguliere aanbod. Binnen het thematisch werken als betekenisvolle context, breng je kleuters ook bewust in de zone van naaste ontwikkeling. Focus PO 1-2 doorloopt de zes stappen om een thema, passend te maken op de groep. Het eindresultaat is een themaplan op maat. Kleuters leren op basis van hun ontwikkeling binnen een subdomein (bijvoorbeeld omgaan met hoeveelheid of fonemisch bewustzijn) op leerdoelen die liggen in hun zone van naaste ontwikkeling. Daarnaast volgen we in groep 2 de taalontwikkeling van de leerlingen op de belangrijkste gebieden van beginnende geletterdheid. Vanaf groep 3 wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd door afname van methodegebonden toetsen in combinatie met methodeonafhankelijke toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem. Groep 3 t/m 8: Blokplannen. Het schooljaar is opgedeeld is 4 periodes van 10 weken. Per blok zijn er doelen vastgesteld voor de groep. Doelen uit vorige blokken die nog niet behaald zijn (bezemdoel) worden toegevoegd. Doelen die herhaling nodig hebben (borgingsdoel) ook. Na iedere 10 weken worden de doelen geëvalueerd en wordt een nieuw plan opgesteld. Schoolbespreking: Twee keer per schooljaar bespreken we of de leeropbrengsten van alle leerlingen in de school op het juiste niveau liggen en of het onderwijscontinuüm nog voldoet voor de schoolpopulatie. Dat doen we tijdens een schoolbespreking. Indien nodig nemen we maatregelen die alle groepen in de hele school aangaan. Inhoudelijk is hier het gehele schoolteam bij betrokken. Met het team bespreken we de schoolresultaten, hierdoor krijgt iedere leerkracht ook de kans om mee te denken waar de kansen en bedreigingen liggen en wat we er als school aan kunnen doen. Groepsbespreking: Per schooljaar bespreken we 3 keer of de leeropbrengsten in elke groep in lijn liggen met de ambitie schoolstandaarden. Dit doen we aan de start van elk schooljaar, na de M-toetsen en na de E-toetsen. Deze vergelijking zegt ons of we maatregelen moeten nemen ten aanzien van de hele groep; om het onderwijs meer passend te maken. Er zijn drie mogelijkheden: 1) de groepsstandaarden liggen onder de ambitie schoolstandaarden; er worden maatregelen genomen om de leeropbrengsten in de groep verder te verhogen; 2) de groepsstandaarden liggen vrijwel gelijk met de ambitie schoolstandaarden; er wordt gekeken of de leeropbrengsten nog verder omhoog kunnen, maar in principe zijn we tevreden en gaan we door met wat we deden; 3) de groepsstandaarden liggen hoger dan de ambitie schoolstandaarden; we gaan na of we het onderwijs in deze groep moeten gaan verzwaren. Leerlingbespreking: Daarnaast wordt er in de groepsbespreking (en indien gewenst op aanvraag op losse momenten) naar individuele leerlingen gekeken. In alle groepen wordt jaarlijks ZIEN! ingevuld. In de onderbouw door de leerkrachten, in de bovenbouw door leerkrachten en leerlingen. Hiermee proberen we zicht te krijgen op de sociaal emotionele ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen. Vanaf groep 5 wordt jaarlijks een sociale veiligheidsmonitor afgenomen. Daarnaast wordt een signaleringsinstrument voor begaafdheid ingezet in de groepen 1, 3 en 5. Gespreksverslagen, overdracht van leerlingen, afspraken, resultaten van methodegebonden en methodeonafhankelijke toetsen, plannen en notities worden allemaal in het administratiesysteem van Parnassys gezet.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Om gemotiveerd en betrokken te kunnen leren zijn een goede verstandhouding en goed overleg tussen de leerlingen en de leerkracht, maar ook tussen de leerlingen en de leerkrachten onderling van zeer groot belang. Op school proberen we met zinvolle regels en afspraken een sfeer te creëren, waarin eenieder zich geaccepteerd voelt en prettig kan werken. Ook willen wij de lerende leerling centraal stellen en binnen kaders structureel laten participeren in overleg en besluitvorming. Kortom, we geven de leerling een stem. Op deze wijze creëren wij een omgeving waar ontwikkeling van sociale competenties en democratisch burgerschap ruimte krijgt. We beschouwen de klas en de school als een leefgemeenschap en oefenplaats, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen. LEES MINDER

Zelfstandig

Samen

Vooruit

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De Zeister Schoolvereeniging is een Vreedzame School. De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in bijvoorbeeld conflictoplossing en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. Maar hoewel er een lesprogramma is met een wekelijkse les voor alle groepen, is de Vreedzame School veel meer dan een lesmethode. Het is een filosofie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Als Vreedzame school mikt de ZSV op een verandering van de school- en groepscultuur. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school en ook in de omgeving van de school. Een voorbeeld hiervan is de leerlingenraad, waar leerlingen uit groep 5 t/m 8 zitting in hebben.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: FocusPO 1-2 Leerling in Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school