Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel in Zeist

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel in Zeist

Current section: team
Graaf Lodewijklaan 2
3708 Zeist

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.2%)
Man (27.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.6%)
25-35 jaar (18.4%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (28.9%)
55-65 jaar (15.8%)
&ge;65 jaar (2.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (55.6%)
Direct ondersteunend personeel (38.9%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op De Stuifheuvel: Continuïteit Gegarandeerd

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Stuifheuvel begrijpen we het belang van een stabiele en vertrouwde leeromgeving. Daarom hebben we een zorgvuldig intern beleid voor de invulling van vacatures en ziektevervanging. Onze eerste prioriteit ligt bij het inzetten van onze eigen gekwalificeerde leraar-ondersteuners en onderwijsassistenten. Deze professionals zijn uitstekend bekend met onze leerlingen, hun specifieke behoeften en de dagelijkse routines die essentieel zijn voor rust en structuur. Door te kiezen voor interne vervanging waarborgen we de continuïteit van zorg en onderwijs. Dit minimaliseert de impact van afwezigheid op de leerlingen en zorgt ervoor dat de vertrouwde omgeving behouden blijft. Wij werken bewust niet met externe vervangingsbureaus om deze consistentie te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op De Stuifheuvel: Ons Specialistenteam

7

Taal en Rekenen: Versterking voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Orthopedagoog voor Educatieve Behoeften
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden
Dyslexie Begeleider (Optidakt)
Leesspecialist voor Leesvaardigheid

Toelichting van de school:

Op De Stuifheuvel bieden we gespecialiseerde hulp bij taal en rekenen. We differentiëren in instructie, zowel klassikaal als individueel, om aan te sluiten bij de unieke leerbehoeften van elke leerling. Onze interne begeleider en orthopedagoog coördineren deze aanpak. Onze remedial teachers en externe specialisten van Optidakt verlenen gerichte ondersteuning. De twee school-logopedisten werken in kleine groepen binnen de klassen. Voor individuele begeleiding is er een logopediste van 'Goed Gestemd' beschikbaar op school. Deze deskundige inzet zorgt ervoor dat leerlingen de specifieke aandacht krijgen die nodig is om hun potentieel in taal en rekenen volledig te benutten.

6

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Orthopedagoog voor Pedagogisch Klimaat
Remedial Teacher voor Sociaal Welzijn
Gedragscoach voor Emotionele Ondersteuning
CJG-medewerker voor Gezinsintegratie
Jeugdarts voor Gezondheidsadvies

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. Onze orthopedagogen observeren klassen en ondersteunen leerkrachten bij pedagogische vraagstukken. In onze Commissie van Begeleiding (CvB) bespreken we leerlingen die extra zorg nodig hebben, met aanwezigheid van de jeugdarts, CJG-medewerker en leerplichtambtenaar. Sinds 2023-2024 is een gedragscoach actief om leerlingen direct te helpen bij hulpvragen. De Rots en Water training wordt structureel ingezet om sociale vaardigheden zoals zelfregulatie en zelfvertrouwen te versterken. Daarnaast bieden onze orthopedagogen, in samenwerking met groepsleerkrachten, faalangsttrainingen aan, specifiek voor de bovenbouw, om leerlingen weerbaarder te maken.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Werkstructuren
Orthopedagoog voor Gedragsregulatie

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders en orthopedagogen houden via klassenobservaties de voortgang in gedrag, werkhouding en taakaanpak nauwlettend in de gaten. De kleine groepsgroottes faciliteren een optimale omgeving voor gedragsregulatie en effectieve taakaanpak. Dit zorgt ervoor dat leerlingen gestructureerd kunnen werken en zich volledig kunnen richten op hun leerdoelen. We streven naar een omgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Onze schoolbrede gedragscoach biedt extra ondersteuning waar nodig, om een positieve leeromgeving te waarborgen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Fit

Beschikbare specialisten:

Oefentherapeut (Kind en Motoriek)

Toelichting van de school:

Naast onze gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs, ontvangen leerlingen twee dagen per week begeleiding van een oefentherapeut van 'Kind en Motoriek'. Deze therapeut richt zich specifiek op leerlingen met motorische uitdagingen. De begeleiding vindt plaats in één-op-één sessies, afgestemd op de individuele behoeften van de leerling. De financiering hiervoor loopt via de zorgverzekeraar. Dit programma draagt bij aan de algehele fysieke ontwikkeling en het motorische welzijn van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken wij nauw samen met externe professionals en instanties, afhankelijk van de individuele zorgvraag van de leerling. Wij zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
BSO Vriendjes
Handvaardigheidslokaal
Podiumlokaal
Keuken

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Leerlingen

Gedetailleerde Toelichting van SBO De Stuifheuvel

Grenzen en Mogelijkheden voor Succesvol Leren Op De Stuifheuvel geloven we dat elk kind een plek verdient om te groeien en te bloeien. Hoewel we ernaar streven zoveel mogelijk leerlingen te verwelkomen, zijn er specifieke voorwaarden waaraan voldaan moet worden om optimale ondersteuning te garanderen. Deze criteria waarborgen dat onze middelen effectief worden ingezet voor de behoeften van onze leerlingen. Wij sluiten de toelating uit voor leerlingen waarvoor de primaire hulpverlening of behandeling voorrang heeft boven onderwijs. Ook leerlingen met onvoldoende taal- en communicatieve vaardigheden, die de instructies en opdrachten niet kunnen begrijpen of interactie met klasgenoten bemoeilijken, kunnen mogelijk niet bij ons terecht. Leerlingen met gedragsproblematiek die frequent een time-out nodig hebben vanwege externaliserend gedrag, of leerlingen met een zeer laag cognitief niveau en beperkte zelfredzaamheid die uitstromen naar dagbesteding, worden individueel beoordeeld. Daarnaast is medewerking van ouders of verzorgers essentieel; zonder hun bereidheid tot samenwerking is plaatsing niet mogelijk. We hanteren strikte limieten voor het maximaal aantal leerlingen per school en per groep. Wanneer deze groepsgroottes bereikt zijn, kunnen we geen nieuwe leerlingen meer plaatsen, zelfs niet met een toelaatbaarheidsverklaring. Maatwerk en Beoordeling door Samenwerkingsverband ZOUT Elke leerling verdient een aanpak op maat. De commissie van het samenwerkingsverband ZOUT beoordeelt elke aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring zorgvuldig en individueel. Na aanmelding met een toelaatbaarheidsverklaring, bespreekt ons schoolteam de specifieke ondersteuningsbehoeften van de leerling om te verifiëren of De Stuifheuvel hieraan kan voldoen. Commissie van Begeleiding (CvB): Een Kernonderdeel van Onze Zorg Twaalf keer per jaar komt onze Commissie van Begeleiding (CvB) bijeen. Hier bespreken leerkrachten en onze intern begeleider leerlingen waar specifieke onderwijs- of ondersteuningsvragen spelen. Structureel nemen de kinderarts van de GGD en onze schoolmaatschappelijk werker deel aan dit overleg. Indien nodig, kunnen ook vertegenwoordigers van bijvoorbeeld de leerplicht aansluiten. Voor elke leerling die wordt ingebracht in het CvB, vragen wij altijd vooraf toestemming aan de ouders of verzorgers. Dit waarborgt transparantie en samenwerking in het belang van het kind. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Het ondersteuningsplan van SWV ZOUT benadrukt het belang van basisondersteuning en definieert wat hieronder valt. Uit een initiële scan blijkt dat we als school extra aandacht willen besteden aan leerlingen die gespecialiseerde medische ondersteuning nodig hebben. We onderzoeken actief hoe we dit het beste kunnen realiseren binnen onze schoolomgeving. De combinatie van ondersteuning op het gebied van leren en gedrag blijft een focuspunt. Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen die extra ruimte en tijd nodig hebben voor hun gedragsontwikkeling, toch een plek bij ons kunnen behouden? Gedrag is vaak een uiting van onderliggende behoeften; hiervoor zijn rust, tijd en geduld cruciaal. Binnen ons team werken we continu aan strategieën om dit effectief te faciliteren. Samenwerking met Van Leersumschool voor TLV SO Leerlingen Met ingang van schooljaar 2024-2025 zijn we een samenwerking aangegaan met de Van Leersumschool. Dit stelt ons in staat om ook leerlingen met een Toelaatbaarheidsverklaring voor Speciaal Onderwijs (TLV SO) te ondersteunen. Kleuters met een TLV SO die, in overleg met de Van Leersumschool, baat hebben bij een SBO-context, worden opgenomen in onze kleutergroepen. Daarnaast ondersteunen we leerlingen die een verlenging van hun TLV SO hebben. Als deze leerlingen functioneren binnen de SBO-context maar extra ondersteuning nodig hebben, vragen we een TLV SO aan. De leerling blijft ingeschreven op De Stuifheuvel, maar wordt administratief geregistreerd bij de Van Leersumschool. Deze gezamenlijke aanpak versterkt ons vermogen om aan diverse onderwijsbehoeften te voldoen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Succesvol Onderwijs

Welke ambitieuze doelen stellen we binnen ons Schoolplan?

Ons schoolplan 2023-2027 formuleert concrete doelstellingen die we elk schooljaar realiseren via gedetailleerde jaarplannen. Deze plannen richten zich op zowel korte- als middellange en lange termijn successen. We focussen op zes kerngebieden: Taalonderwijs, Pedagogisch Klimaat, Dynamische Schooldag, Portfolio-ontwikkeling, Leesonderwijs en Rekenonderwijs. De specifieke, meetbare doelstellingen per gebied zijn uitgebreid beschreven in de bijbehorende jaarplannen, die als integrale bijlage aan ons schoolplan zijn toegevoegd voor transparantie.

Hoe garanderen we het behalen van onze onderwijsdoelen?

De Stuifheuvel hanteert de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor de systematische voortgangsbewaking van onze jaarplannen. Dit betekent dat we doelen zorgvuldig formuleren, implementeren, tweemaal per jaar evalueren en aanpassen voor het volgende schooljaar. Binnen onze leerteams worden vier jaarplan-thema's per schooljaar behandeld, met specifieke doelstellingen per periode. We werken hierbij volgens de effectieve methodiek van Stichting leerKRACHT. De behaalde resultaten documenteren we in onze 'ZO DOEN WE DAT' kwaliteitskaarten. Voor schooljaar 2025-2026 zetten we in op: Mediawijsheid (onderdeel van Pedagogisch Klimaat), verdere optimalisatie van Taalonderwijs, verbetering van Rekenonderwijs en het effectief 'sturen op referentieniveaus' om de leerresultaten van elke leerling te maximaliseren.

Speciaal Basisonderwijs voor Jonge Kinderen in Zeist

Toelichting van de school

De Jonge Kind Observatiegroep Zeist: Een Unieke Start De Jonge Kind Observatiegroep in Zeist biedt een gespecialiseerde omgeving voor vierjarige kleuters. Onze missie is om jonge kinderen een thuisnabije en ondersteunende start te geven, waarin we de tijd nemen om hun individuele leerbehoeften nauwkeurig in kaart te brengen. Door gerichte observatie en analyse, ontwikkelen we een helder beeld van wat elk kind nodig heeft voor optimale groei. Na een periode van zes maanden tot een jaar is duidelijk welke aanpak het meest effectief is voor de langetermijnontwikkeling van het kind. Samenwerking met zorgpartners is hierbij cruciaal voor een compleet beeld. Ontwikkeling: Een Proces van Sprongen en Behoeften De ontwikkeling van jonge kinderen verloopt vaak in sprongen, wat het voorspellen van hun toekomstige behoeften uitdagend maakt. Hoewel observaties waardevol zijn, bieden ze slechts een momentopname. Voor kleuters die mogelijk meer ondersteuning nodig hebben dan een reguliere setting kan bieden, creëren wij een veilige en kleinschalige leeromgeving. Hier krijgt elk kind de ruimte en tijd om te floreren en ontdekken we samen de voorwaarden die nodig zijn voor hun succes. Vroege interventie is een investering in de toekomst van het kind, en wij zetten ons volledig in om deze basis te leggen. Samenwerken voor Succes Wij geloven in de kracht van samenwerking. Door alle betrokkenen – ouders, leerkrachten en specialisten – vanaf het begin te betrekken, stellen we gezamenlijke doelen op. Deze gezamenlijke inspanning zorgt ervoor dat elk kind de best mogelijke ondersteuning krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten.

Veelgestelde vragen

Biedt onze basisschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen via de Jonge Kind Observatiegroep. Hier krijgt elk kind de aandacht en begeleiding die nodig is voor een optimale start. Dit programma is speciaal ontworpen om de unieke onderwijsbehoeften van jonge kinderen te identificeren en te ondersteunen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving.

Ja, School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen via de Jonge Kind Observatiegroep. Hier krijgt elk kind de aandacht en begeleiding die nodig is voor een optimale start. Dit programma is speciaal ontworpen om de unieke onderwijsbehoeften van jonge kinderen te identificeren en te ondersteunen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige en stimulerende omgeving.

Jonge Kleuter Observatiegroep Zeist

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

Voor het programma gericht op jonge kinderen werkt School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel nauw samen met de 'Jonge Kleuter Observatiegroep'. Deze samenwerking stelt ons in staat om een breder perspectief te krijgen op de ontwikkeling en behoeften van elk kind, en om de meest effectieve ondersteuning te bieden.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs de Stuifheuvel in Zeist | [2025] Schoolregister