Basisschool Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist

Het team van Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist

Current section: team
Slotlaan 330
3701 Zeist

Zie hier hoe het team van Openbare Jenaplanschool Het Spoor is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Jenaplanschool Het Spoor. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Jenaplanschool Het Spoor bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool Het Spoor bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Jenaplanschool Het Spoor zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81%)
Man (19%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Jenaplanschool Het Spoor. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (23.8%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Jenaplanschool Het Spoor werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Jenaplanschool Het Spoor gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Personeel: Continuïteit van Onderwijs op Het Spoor

Het lerarentekort in Nederland vormt een uitdaging, en op Jenaplanschool Het Spoor anticiperen we hier proactief op. Ons doel is om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en te zorgen dat elke stamgroep altijd onder begeleiding staat, ook bij onvoorziene afwezigheid van een stamgroepleider. Om dit te realiseren, versterken we ons team met extra ondersteunend personeel. Deze collega's nemen ondersteunende taken op zich, wat de werkdruk verlicht en zorgt voor extra aandacht voor onze leerlingen. Bij ziekte van een stamgroepleider, schakelen deze ondersteunende krachten direct in om de groep waar te nemen. Dit betekent dat leerlingen les krijgen van bekende gezichten, wat de vertrouwde leeromgeving versterkt en de pedagogische lijn continuïteit biedt. Daarnaast zetten we vol in op de toekomst door een erkende opleidingsschool te zijn. We begeleiden met trots vierdejaars Pabo-studenten, waardoor we talent aan onze school kunnen binden en hen een solide start in het onderwijs bieden. In nauw overleg met deze aanstaande professionals en hun praktijkbegeleiders, stellen we een passend traject samen, inclusief eventuele extra ondersteuning die zij nodig hebben om succesvol te zijn. Binnen WereldKidz werken we met diverse rollen om de ontwikkeling van elk kind optimaal te faciliteren. Naast de stamgroepleider zijn dit de leraarondersteuner, onderwijsassistent, intern begeleider, externe specialisten en de schoolleiding. Iedereen draagt vanuit zijn of haar unieke rol bij aan een gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken nauw samen met de stamgroepleiders, waarbij zij ondersteunen bij specifieke groepjes of zelfs een volledige groep leiden onder supervisie. De stamgroepleider bepaalt de aanpak en begeleidt de ondersteunende collega's in hun taakuitvoering. In gezamenlijk overleg tussen leerkracht, schoolleiding en ondersteunend personeel wordt bepaald wie communiceert met ouders. Vooral in tijden van lerarentekorten is het werken met deze diverse rollen cruciaal om de kwaliteit en continuïteit van ons onderwijs te garanderen, zelfs wanneer een directe vervanging door een leerkracht niet mogelijk is. Onze school is een trotse partner van de HU-Pabo en vele andere onderwijsinstellingen in het kader van 'Opleiden in School'. Wij geloven sterk in het mede opleiden van toekomstige collega's en leren tegelijkertijd van hun frisse perspectieven. Door te investeren in de professionalisering van onze begeleiders, zorgen we voor een optimale stage-ervaring. De schoolopleider fungeert als centraal aanspreekpunt voor stages, contacten met de HU-Pabo en de verdere ontwikkeling van onze begeleidingsmethoden. Naast Pabo-studenten bieden we ook stageplaatsen aan voor studenten van andere relevante opleidingen, zoals klassenassistenten, onderwijsassistenten, ALO-studenten en HBO Pedagogiek studenten. Met elke student in opleiding maken we duidelijke werkafspraken en vinden er regelmatige evaluaties plaats met zowel de praktijkbegeleider (groepsleerkracht) als de schoolopleider. Studenten in opleiding ontwikkelen hun onderwijsactiviteiten onder de eindverantwoordelijkheid van de schoolleiding. Ouders en verzorgers worden via de nieuwsbrief of e-mail geïnformeerd over de aanwezigheid van stagiaires in de school. Leraren in opleiding mogen, ten behoeve van hun studie, video-opnamen maken van lessen. Hiervoor is geen aparte toestemming van ouders vereist, mits de privacy van de leerlingen gewaarborgd blijft. Afspraken met de opleidingsinstituten garanderen dat deze opnamen na beoordeling worden vernietigd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Jenaplanschool Het Spoor: Onze Specialisten aan het Woord

1

Specialistische Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist staat uw kind centraal met gespecialiseerde begeleiding op het gebied van rekenen. Onze toegewijde rekenspecialist biedt individuele aandacht en effectieve lesmethoden om de rekenvaardigheden van elk kind te versterken, zodat ze succesvol kunnen zijn in hun leerproces.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat op Het Spoor. Onze gedragsspecialist en gediplomeerde Rots en Water trainers bieden kinderen de tools om met uitdagingen om te gaan en veerkracht te ontwikkelen. Deze expertise zorgt voor een veilige en ondersteunende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien, zowel op persoonlijk als op sociaal vlak.

1

Optimaliseren van Gedrag en Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional
Cognitieve en Executieve Functies Specialist

Toelichting van de school:

Voor het bevorderen van een optimale werkhouding en taakaanpak zetten wij een gespecialiseerde Pedagogisch Educatief Professional in. Deze expert richt zich op de cognitieve en executieve functies van onze leerlingen, wat essentieel is voor succesvol leren en het ontwikkelen van zelfstandigheid. We bieden gerichte ondersteuning om leerlingen te helpen het beste uit zichzelf te halen.

0

Stimuleren van Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment is er geen specifieke specialist aangesteld voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen onze schoolstructuur.

0

Deskundige Zorg bij Medische Behoeften en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke medische professionals of verzorgingsexperts direct verbonden aan onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Ontdek de Ondersteuning op Jenaplanschool Het Spoor

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Extra Begeleiding

Jenaplanschool Het Spoor zet zich in voor een omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften gaan we in nauw overleg met ouders om te bepalen of onze school de juiste plek is. De beslissing hierover baseren we op de benodigde begeleiding en de groepssamenstelling. Factoren zoals groepsgrootte, de onderwijsbehoeften van medeleerlingen en de expertise van de leerkracht spelen hierbij een rol. De veiligheid en de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van alle kinderen staan hierbij voorop. We monitoren de voortgang van de ondersteuning samen met ouders en het samenwerkingsverband ZOUT. Dit proces, bekend als 'zorgplicht', garandeert dat we onderzoek doen naar de meest geschikte onderwijsplek voor uw kind. De vastgestelde basisondersteuning door ZOUT is te vinden op https://swvzout.nl/documenten/. Als reguliere school met reguliere bekostiging, inclusief middelen vanuit het samenwerkingsverband voor passend onderwijs, hebben we echter ook financiële en praktische grenzen. Mochten wij niet de benodigde ondersteuning kunnen bieden, dan zoeken we samen met u naar een alternatieve passende onderwijsplek, mogelijk op een andere reguliere school of een ander onderwijstype. Hoe herkent u ons inclusieve onderwijs? We werken intensief samen met het samenwerkingsverband ZOUT om voor elk kind een plek te vinden, binnen of buiten Het Spoor. Ouders worden actief betrokken bij de onderwijsontwikkeling van hun kind; uw inzichten zijn cruciaal voor de juiste afstemming. We bieden hulp binnen de groep waar mogelijk, om kinderen in hun vertrouwde omgeving te houden. Ons streven is om kinderen zoveel mogelijk op onze school te houden, we verwijzen zelden door naar speciaal (basis)onderwijs. Specifieke programma's zoals 'Toparrangementen' en 'Nieuwkomersklassen' worden niet op Het Spoor aangeboden. Deze programma's, ontwikkeld door WereldKidz, richten zich op hoogbegaafde leerlingen en nieuwkomers met een taalachterstand. De Jenaplanvisie van Het Spoor benadrukt de sociaal-emotionele ontwikkeling en biedt een doordacht cognitief aanbod. Door middel van Rots en Water trainingen in de startweken, na de kerstvakantie en voor de zomervakantie, bevorderen we een veilig leerklimaat. We blijven ons ontwikkelen in de kennis en toepassing van cognitieve en executieve functies, met als doel 'leren leren' te integreren in ons onderwijsaanbod.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Toekomst van Onderwijs op Het Spoor

Welke Ambitieuze Doelen Bevat Ons Schoolplan voor Jenaplanonderwijs?

Op Openbare Jenaplanschool Het Spoor staat de optimale ontwikkeling van elk kind centraal. Onze toegewijde stamgroepleiders volgen de voortgang van ieder kind nauwgezet, met behulp van digitale tools zoals Parnassys voor veilige opslag van toetsgegevens en observaties. Tweemaal per jaar zetten we de IEP-toetsen in om de leerontwikkeling te meten. Kinderen uit groep 6, 7 en 8 vullen jaarlijks een enquête in om hun perspectief op de onderwijskwaliteit te delen. Ook ouders en stamgroepleiders worden om de drie jaar bevraagd. Deze feedback is essentieel voor onze continue verbetercyclus. De Onderwijsinspectie evalueert periodiek onze prestaties. Hun bevindingen zijn publiek toegankelijk. Ons team bespreekt regelmatig de onderwijskwaliteit, samenwerking, ouderbetrokkenheid en innovaties om ons onderwijs voortdurend te optimaliseren. Onze leerkrachten bezitten wettelijke bevoegdheden en worden aangemoedigd het Jenaplandiploma te behalen voor verdiepte expertise. Scholingsbehoeften worden afgestemd op schoolontwikkelingen en individuele gesprekken, zodat elke medewerker zich continu kan professionaliseren en op de hoogte blijft van de laatste onderwijstrends, met name binnen het Jenaplanonderwijs. We stimuleren proactieve houdingen en brede kennisontwikkeling bij ons gehele team. Voor de periode 2024-2028 heeft de schoolleiding een ambitieus schoolplan opgesteld, goedgekeurd door het bevoegd gezag, de inspectie en de medezeggenschapsraad. Kwaliteitszorg is de motor achter dit plan, die ervoor zorgt dat we onderwijs blijven bieden waar iedereen tevreden mee is. Het plan definieert hoe we onze onderwijsdoelen effectief bereiken. Jaarlijks evalueren we onze voortgang en stellen we een actuele jaarplanning op. Voor de periode 2028-2032 werken we aan een nieuw, toekomstgericht schoolplan. We participeren actief in wetenschappelijk onderzoek. Geanonimiseerde gegevens uit het IEP leerlingvolgsysteem, zoals taal- en rekentoetsscores en informatie over kinderopvangdeelname, dragen bij aan landelijke analyses. Dit helpt ons om de onderwijsontwikkelingen en -prestaties op onze school en daarbuiten te begrijpen en te verbeteren, wat ten goede komt aan het onderwijs in heel Nederland.

Hoe Zorgen Wij Voor Continue Verbetering en Het Bereiken van Onze Onderwijsdoelen?

We monitoren onze voortgang door middel van jaarlijkse evaluaties en passen onze strategieën proactief aan om de gestelde doelen te realiseren.

Succesvolle Start: Programma voor Jonge Kinderen bij Jenaplanschool Het Spoor

Toelichting van de school

Jenaplanschool Het Spoor in Zeist biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een aanpak waarbij kinderen spelenderwijs leren en zich ontwikkelen in hun eigen tempo. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en vertrouwde basis, essentieel voor de eerste schooljaren. Ontdek hoe wij uw kind helpen bij het leggen van een sterke fundering voor een leven lang leren. Ons team van toegewijde leerkrachten staat klaar om elk kind de aandacht te geven die het verdient.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt Jenaplanschool Het Spoor voor jonge kinderen?

Jenaplanschool Het Spoor richt zich op een integrale aanpak voor jonge kinderen, waarbij de nadruk ligt op spelend leren en sociale ontwikkeling. Binnen ons Jenaplanonderwijs krijgen de jongste leerlingen de ruimte om zich breed te ontplooien. Dit omvat zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei, in een omgeving die is afgestemd op hun ontwikkelingsfase.

Met welke organisaties werkt Jenaplanschool Het Spoor samen voor het onderwijs aan jonge kinderen?

Jenaplanschool Het Spoor werkt nauw samen met diverse externe partners om het onderwijs voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerkingen zijn gericht op het delen van expertise en het bieden van aanvullende activiteiten, die bijdragen aan een brede ontwikkeling van onze leerlingen. Denk hierbij aan samenwerkingen met kinderopvangorganisaties en culturele instellingen in Zeist.
Team | Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist | [2025] Schoolregister