Basisschool Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist

De resultaten van Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist

Current section: resultaten
Slotlaan 330
3701 Zeist

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Jenaplanschool Het Spoor, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Jenaplanschool Het Spoor bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Jenaplanschool Het Spoor bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau op Het Spoor

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, wat een cruciale indicator is voor de basisvaardigheden van leerlingen. Op Jenaplanschool Het Spoor streven we ernaar om dit fundamentele niveau voor al onze leerlingen te waarborgen. Onze resultaten tonen aan dat we dit niveau met verve behalen, wat de kwaliteit van ons onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Jenaplanschool Het Spoor

Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om nog hogere academische prestaties te leveren. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Jenaplanschool Het Spoor zet zich in om leerlingen te stimuleren het streefniveau te bereiken. Onze ambitie is om de individuele potentie van elke leerling optimaal te ontwikkelen, wat resulteert in sterke prestaties die de verwachtingen overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Jenaplanschool Het Spoor?

Op Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist ontvangen leerlingen in groep 8 een weloverwogen schooladvies. Dit advies is gebaseerd op een combinatie van leerresultaten uit het leerlingvolgsysteem en essentiële kindkenmerken zoals motivatie, concentratie, zelfstandigheid en discipline. Het advies wordt gezamenlijk opgesteld door leerkrachten, de intern begeleider en de schoolleiding, met nauwe afstemming met ouders. Het door de basisschool afgegeven schooladvies is leidend voor de plaatsing in het voortgezet onderwijs. De resultaten van de doorstroomtoets dienen als aanvullend, onafhankelijk gegeven en bepalen de definitieve toelating niet. Voortgezet onderwijsinstellingen mogen bij de toelating geen andere gegevens, zoals IQ-tests of resultaten van andere toetsen, als doorslaggevend tweede gegeven hanteren. Wel kunnen zij aanvullende informatie opvragen die niet bepalend is voor de toelating. De basisschool kan het schooladvies aanpassen als de doorstroomtoets een hoger niveau aangeeft, tenzij er duidelijke redenen zijn om hiervan af te zien. Ouders worden hierbij altijd betrokken, net als het toekomstige voortgezet onderwijs. Als de toetsresultaten lager zijn dan het schooladvies, blijft het schooladvies gehandhaafd. Leerlingen krijgen zo de kans om in het voortgezet onderwijs te bewijzen dat ze het geadviseerde niveau aankunnen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Jenaplan Essenties op Het Spoor

Op Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist stimuleren we de sociale ontwikkeling van kinderen door middel van onze unieke Jenaplan Essenties. Deze essenties zijn specifieke vaardigheden en gedragslijnen die kinderen gedurende hun schoolcarrière ontwikkelen. Ze zijn ontworpen om een ondernemende houding te bevorderen. De kern van onze aanpak bestaat uit ondernemend zijn, plannen maken, effectief samenwerken, creatief denken, presenteren, reflecteren en verantwoorden. Ook besteden we veel aandacht aan zorgen voor elkaar en open communiceren met respect. Deze essenties vormen de basis voor een positieve en proactieve houding. Door hier actief mee aan de slag te gaan, leren kinderen essentiële levensvaardigheden die hen helpen succesvol te zijn in het leven. Ontdek meer over onze Jenaplan Essenties en hoe wij uw kind begeleiden op deze belangrijke ontwikkelingsgebieden.

Gelukkige en zelfstandige kinderen

Samen verantwoordelijkheid dragen

Samen leren en groeien

Hoe bevordert Het Spoor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze aanpak voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op wederzijds respect en dialoog. Wij geloven dat alles bespreekbaar moet zijn en erkennen dat niemand alle wijsheid bezit. De leerkracht, als meer rijp persoon, speelt een sleutelrol in het overdragen van kennis en waarden. We leren kinderen een gezond evenwicht te vinden tussen persoonlijke belangen en de groep. Dit bevordert het vermogen om conflicten constructief te benaderen en oplossingen te zoeken. Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor elkaar en de omgeving staat centraal. Elke groep hanteert duidelijke regels voor een gestructureerde omgeving, maar deze zijn hulpmiddelen, geen doel op zich. Participatie van kinderen en ouders in de schoolgemeenschap creëert een prettig leefklimaat. De sfeer is vriendelijk, open en enthousiast, waardoor kinderen zich thuis voelen en ouders welkom zijn.

Welke methoden gebruikt Het Spoor voor het in kaart brengen van sociale resultaten?

Openbare Jenaplanschool Het Spoor maakt gebruik van specifieke registratievormen om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig te volgen en te evalueren. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak van sociaal-emotionele ontwikkeling. Een van de belangrijkste instrumenten die we hiervoor inzetten is 'IEP Hart en Handen'. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling op sociaal gebied systematisch te registreren en te analyseren. Zo kunnen we gericht aandacht besteden aan de groei van elk kind. Via deze methode krijgen we inzicht in de sociale competenties van de leerlingen. Dit stelt ons in staat om passende ondersteuning te bieden en de ontwikkeling optimaal te begeleiden, passend bij de Jenaplan visie.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Het Spoor?

Op Jenaplanschool Het Spoor zetten we effectieve methodieken in voor sociaal-emotioneel leren om kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke groei. We hanteren een breed scala aan strategieën om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Een belangrijk onderdeel van onze aanpak is gebaseerd op het gedachtegoed van Charlotte Visch, bekend om haar 'happy coaching' principes. Dit helpt kinderen veerkrachtiger en positiever te worden. Daarnaast maken we gebruik van de 'Rots en Water' methode. Deze methode richt zich op zelfbeheersing, zelfvertrouwen en het vermogen om op een positieve manier met anderen om te gaan. Samen zorgen deze methoden voor een rijke leeromgeving.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Jenaplanschool Het Spoor

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig Jenaplanonderwijs, waarbij elke leerling centraal staat. Deze pagina biedt u inzicht in de officiële beoordelingen en kwaliteitskenmerken van onze school. We streven continu naar verbetering en transparantie in ons onderwijs. Lees meer over onze aanpak en de resultaten van de inspectie via de onderstaande links. Kwaliteit en ontwikkeling vormen de kern van ons pedagogisch beleid.

Resultaten | Openbare Jenaplanschool Het Spoor in Zeist | [2025] Schoolregister