
Schoolweging
De schoolweging van De Damiaanschool locaties Centrum en Kerckebosch is 25,43 , met een spreiding van 7,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Maar liefst 99,02% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en 2,3% hoger dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 25,43).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 76,96% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, scoort De Damiaanschool ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit ligt ook 13,6% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod. De combinatie van IEP-doorstroomtoets en NIO-test draagt mogelijk bij aan accurate adviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 52,08% vwo-advies (vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%) versus landelijk 1,01%. De combinatie havo/vwo-advies (16,67%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden. Dit profiel past bij de relatief hoge streefniveauscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Damiaanschool locaties Centrum en Kerckebosch | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Middels de tussentijdse resultaten volgen we de ontwikkeling van de school, de groepen en de individuele leerlingen. Twee maal per jaar is er een school- en groepsbespreking om de resultaten te analyseren en evt. interventies in te zetten. Aan het eind van het schooljaar worden de ambities getoetst en waar nodig bijgesteld voor het nieuwe schooljaar. Naast deze besprekingen worden leerlingbesprekingen gehouden met de betrefffende leerkrachten. Bij de kleutergroepen wordt voor het volgen van de ontwikkeling gebruik gemaakt van de methode BOSOS. Leerkrachten voeren de observaties van alle leerlingen in dit systeem in. Op basis van deze observaties wordt de ontwikkeling van de leerlingen gevolgd en de leerstof hierop afgestemd. Vanaf groep 3 hanteren we methode gebonden en niet- methode gebonden toetsen alsmede observaties gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van elke leerling. Analyse van deze toetsen en vragenlijsten geeft de school, in combinatie met onze observaties in de groep, goed inzicht in de onderwijsbehoeften van elk kind. Hierdoor kunnen wij ons onderwijs zo goed mogelijk op de groep en de leerling afstemmen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 2,17% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 21,74% boven advies presteert. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering. De lage onder-advisering sluit aan bij het gebruik van meerdere meetinstrumenten (IEP, NIO, IQ-tests) en betrokkenheid van meerdere professionals bij het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
De Damiaanschool maakt gebruik van de gecertificeerde methode Kanjertraining. Het voltallige team is hierin geschoold en we mogen onszelf dan ook kanjerschool noemen. De Kanjertraining bestaat uit activiteiten waarbij de leerlingen inzicht krijgen in gedragsvormen en is bedoeld om sociale verhoudingen in een groep te laten ervaren met als doel het groepsklimaat in positieve zin te bevorderen. De sociale ontwikkeling neemt in onze school een belangrijke plaats in. We hebben een aantal basisregels waar we in het omgaan met elkaar vanuit gaan. Uitgangspunt: je mag jezelf zijn en accepteert elkaar zoals je bent. De leerlingen proberen eerst in onderling overleg het probleem op te lossen. Mocht dat niet lukken dan kan de leerkracht daarin bemiddelen. Het sociaal klimaat staat centraal, ook in preventief opzicht. Er wordt in de groepen structureel aandacht besteed aan de basisregels van de kanjertraining en deze worden structureel toegepast en zijn vastgelegd in een protocol. In de boekenkast op het Ouderportaal onder algemene informatie Kanjertraining, kunt u de achtergronden en werkwijze van de Kanjertraining lezen. LEES MINDER
Respect en waardering
Vertrouwen
Actieve burgerschapsvorming
Wat is de werkwijze van De Damiaanschool voor sociale ontwikkeling?
De Damiaanschool werkt aan sociale ontwikkeling door middel van projecten en schoolbrede activiteiten, goede doelen acties, tevredenheidspeilingen, het monitoren van sociale veiligheid, een actieve leerlingenraad, het afnemen van Kanvas (sociaal emotionele vragenlijsten) en het volgen van het protocol sociale veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Damiaanschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Damiaanschool gebruikt Kanvas en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Damiaanschool?
De Damiaanschool maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.