
Schoolweging
De schoolweging van Comenius Zeist is 21,02 , met een spreiding van 3,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept het effect van de op maat gemaakte remediëringsprogramma's voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
45% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (18.6%). De combinatie van theoretische adviezen (havo/vwo: 20%, vwo: 45%) domineert, terwijl vmbo-adviezen (22.5% totaal) onder het vergelijkingsniveau blijven. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, in contrast met 1% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Comenius Zeist | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Comeniusschool wordt gebruik gemaakt van de leerlingadministratie Parnassys. In Parnassys worden de vorderingen van de leerlingen schriftelijk bijgehouden; daarnaast worden hier verslagen in opgenomen van oudergesprekken, onderwijsbehoeften met stimulerende en belemmerende factoren, groeps- en leerling besprekingen, gesprekken met externe deskundigen, onderzoeksverslagen, medische bijzonderheden en groeps- en/of individuele handelingsplannen. Vanaf groep 3 worden er met regelmaat methodegebonden toetsen afgenomen. De leerkracht analyseert de resultaten van de toetsen en kijkt of er op individueel niveau of groepsniveau verdere instructie, extra oefening of verrijking nodig is. Leerlingvolgsysteem IEP Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Met ingang van het schooljaar 2022-2023 zijn wij derhalve overgestapt op het leerlingvolgsysteem IEP, een volgsysteem dat daar rekening mee houdt. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Deze IEP toetsen zullen in de groepen 3 t/m 8 worden afgenomen op het gebied van: Taal: technisch lezen, taalverzorging (spelling), lezen, schrijven en woordenschat Rekenen: getallen, meten en meetkunde, verbanden en verhoudingen. De toetsen van leerjaar 3 t/m 5 zijn gebaseerd de SLO-tussendoelen. Bij rekenen wordt gebruik gemaakt van contextvragen en kale sommen. Hoofd hart en handen: sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen Ook de resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd. Dit gebeurt zowel op individueel niveau, op groepsniveau als op schoolniveau. Net als bij de methodegebonden toetsen kijkt de leerkracht wat er op groepsniveau nodig is. Er wordt gekeken per groep of subgroepen meer instructie, extra oefening en/of verrijking nodig hebben. De intern begeleiders kijken of er schoolbreed opvallendheden zijn waar actie ondernomen moet worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8.3% van de oud-leerlingen presteert onder advies, tegen 11.8% landelijk. De hoge score voor 'op advies' (70.8%) en 'boven advies' (20.8%) reflecteert de zorgvuldige advisering volgens het doorstroomprotocol. Dit sluit aan bij de NCO-rapportage die positieve doorstroomresultaten documenteert.
Sociale ontwikkeling
De Comeniusschool werkt sinds schooljaar 2016-2017 met de pedagogische leerlijn "The Leader in Me", op basis van het gedachtegoed van de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen Covey. Daarnaast hebben wij sinds januari 2023 een schoolhond: Kees de Labradoodle is elke dag op school en ook in de klassen te vinden. Hij zorgt voor rust en gezelligheid en krijgt gedurende de dag een heleboel knuffels een aaien. Hij wordt inmiddels ook regelmatig uitgelaten door leerlingen. LEES MINDER
Zelfredzaamheid/leiderschap
Verantwoordelijkheid
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Basisschool Comenius voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Comenius werkt aan de sociale ontwikkeling met 'The Leader in Me', gebaseerd op de 7 gewoonten van Covey. Dit gaat over zelfleiderschap, inzicht in jezelf en je relaties, en het nemen van verantwoordelijkheid in sociale situaties. De 7 gewoonten worden door de leerkrachten tot leven gebracht en gevisualiseerd in een boom, en helpen kinderen om: zelf verantwoordelijkheid en beslissingen te nemen, tijd zinvol te besteden, bewust te worden van eigen kunnen, relaties op te bouwen, samen te werken en plezier te hebben in leren.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Comenius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Comenius gebruikt de 'Hoofd, Hart en Handen' module van LVS IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen (m.i.v. 2022-2023).
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Comenius?
Basisschool Comenius gebruikt 'The Leader in Me: De 7 gewoonten van Covey' als methode voor sociaal-emotioneel leren.