RK Basisschool Mariadonk
Hoefstraat 13
4735 TA Zegge

Schoolweging

Schoolweging
31.1
Spreiding
5.28

De schoolweging van Mariadonk is 31,10 , met een spreiding van 5,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.19% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, wat significant boven het landelijk gemiddelde (95.23%) en de inspectienorm (85%) ligt. De school garandeert hiermee stevige basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.72% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43.5% (+14.22%). Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, vooral in rekenen en begrijpend lezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft dominante theoretische adviezen: 27.27% vmbo-(g)t en 27.27% havo/vwo (vs. 16.45% en 10.93% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijsadvies blijft met 0% opvallend laag ten opzichte van het regionale gemiddelde (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsMariadonkGemeente AmsterdamNederland
LIB175.52177.86175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van uw kind In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, spreken met de kinderen (het kindleergesprek), maken ze rapporten van de vorderingen en bespreken dit allemaal met collega’s waaronder de intern begeleider. Via een centrale, digitale opslag van gegevens (het kindvolgsysteem dat Parnassys heet) houden we de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig in de gaten. Daarbij wordt ook gekeken naar de resultaten van de hele groep. Aan de hand van de gegevens stelt de leerkracht een kindplan bij voor de komende tijd. Elk kind krijgt op het moment dat hij/zij start op school een eigen kindplan. In dat plan staat ook wat er moet worden bereikt voor de basisvakken (de opbrengstverwachtingen). Uiteraard bespreken we de vorderingen en plannen van het kind ook met het kind zelf en met de ouders. Kinderen (en ouders) hebben mede inspraak in het kindplan. Kijk! 0-7 jaar Kijk! is een ontwikkelingsvolgsysteem dat wij hanteren voor kinderen in groep 1-2, ook onze voorschoolse kinderopvangpartners werken met Kijk!. Kijk! neemt het kijken naar kinderen als vertrekpunt voor het opzetten van activiteiten in de groep. Centraal bij Kijk! staat het observeren van kinderen bij activiteiten en in situaties die voor hen betekenisvol zijn. Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling, is het belangrijk voor leerkrachten om een duidelijk beeld te hebben van het ontwikkelingsverloop van kinderen in hun groep. Kijk! is tevens een belangrijk hulpmiddel bij het signaleren van onderwijsachterstanden en het rapporteren aan u als ouder. LVS-toetsen Naast de methode gebonden toetsen maken alle leerlingen twee keer per jaar toetsen die deel uit maken van het Cito Volgsysteem primair- en speciaal onderwijs. Alle toetsen van dit volgsysteem zijn op elkaar afgestemd, onder meer op het gebied van de rapportage. Met de toetsen van het volgsysteem kunnen we de vorderingen van individuele leerlingen, groepen leerlingen en het onderwijs bij ons op school van groep 3 tot en met 8 volgen. De prestaties worden vergeleken met die van medeleerlingen en met een landelijk gemiddelde. Daarbij worden de resultaten geplaatst in een soort grafiek, waaruit blijkt of het kind goed ‘meegroeit’, stilstaat of zelfs achteruitgaat. In de laatste twee gevallen zal de leerkracht samen met de intern begeleider mogelijk een ontwikkelingsperspectief opstellen. De leerkrachten worden gestimuleerd met collega’s te overleggen over de voortgang van ‘hun’ kinderen. Dit overleg levert vaak goede suggesties op voor een nog betere begeleiding van de kinderen. Minimaal tweemaal per jaar vinden er leerling- en groepsbesprekingen plaats waarin leerkrachten samen met de intern begeleider hun plan van aanpak evalueren en bijstellen voor de aankomende periode. Ook met kinderen en ouders worden deze tussenresultaten besproken. NSCCT NSCCT staat voor Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Deze test is ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen en kan het leervermogen toetsen van kinderen van groep 4 tot en met groep 8. Hierdoor krijgen leerkrachten beter zicht op wat leerlingen mogelijk kunnen, worden onderpresteerders opgezocht en kan het onderwijs aanbod beter afgestemd worden op de leerlingen. Door het gebruik van de test kunnen scholen werken aan Opbrengstgericht onderwijs. Vier fases worden doorlopen bij het werken met de test: -Er wordt door de leerkracht een inschatting van het niveau gemaakt van elke leerling. -De test wordt afgenomen; dit gebeurt volgens een vaststaand protocol binnen een uur tijd en meestal in de eerste vier maanden van het schooljaar. -Binnen 10 werkdagen volgt een uitslag van de test in een leerpotentieel. -Vergelijkingen maken met de inschatting van de leerkracht, de kennistoetsen en de NSCCT test leveren interessante gegevens op van de leerlingen. De uitslag van de test helpt een school te werken aan opbrengst bewust onderwijs: de test is een instrument om het onderwijs nog beter te laten aansluiten op wat kinderen kunnen. De NSCCT wordt op Mariadonk jaarlijks afgenomen in de groepen 4, 6 en 8. SIDI Op Mariadonk nemen we in groep 2, 3, 5 en 7 de SIDI lijst af, waar nodig ook aangevuld door ouders. SIDI helpt ons om tot een professionele signalering en screening van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en/of meer- en (hoog)begaafde kinderen te komen. Elk kind heeft recht op goed onderwijs, waar het kan leren, groeien en zich kan ontwikkelen. Goed onderwijs begint met het bepalen van de leerbehoefte. Het gaat daarbij niet alleen om een leerbehoefte op inhoud, maar met name ook om het leerproces. Soms hebben kinderen een belemmering om tot leren te komen. Ook bij cognitief talentvolle (intelligente en/of (hoog)begaafde) leerlingen gaat leren niet altijd vanzelf en kunnen zij een belemmering hebben, die optimaal leren in de weg staat. NCO-onderzoek Onze school legt in het leerlingvolgsysteem gegevens over de schoolresultaten van de leerlingen vast. Die gegevens zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook het onderwijs in heel Nederland helpt verbeteren. De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statis­tiek (CBS) (www.cbs.nl ), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Het CBS zorgt ervoor dat deze resultaten in een veilige omgeving worden opgeslagen voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs NCO (www.nationaalcohortonderzoek.nl). Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Dit betekent dat onderzoekers nooit een leerling of school kunnen herkennen. Ook in openbare publi­caties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn. De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS. Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt. Mocht u, als (nieuwe) ouder be­zwaar hebben tegen het gebruik van de gegevens van uw kind voor dit onderzoek, dan kunt u dit laten weten bij de school. De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden. Op onze website is meer informatie over dit onderzoek te lezen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11.81%), terwijl 37.5% boven het oorspronkelijke schooladvies uitkomt. Dit onderstreept het conservatieve adviesbeleid en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het 'ontwikkelingsgerichte leerlingvolgsysteem'.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale opbrengsten. Naast leren vinden we sociale vaardigheden heel belangrijk. Daarom wordt schoolbreed invulling gegeven aan het pedagogisch klimaat en het ontwikkelen van sociale vaardigheden door inzet van het SWPBS-programma. Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch. Dat doen we met meetinstrumenten en middels observatie en gesprekken met kinderen en ouders aan de hand van SCOL en Kijk!. 2x per jaar worden de signaleringslijsten ingevuld door leerkrachten (en vanaf groep 6 ook door kinderen) en worden er groeps- en individuele analyses en een plan van aanpak gemaakt door het team. SWPBS (SchoolWide Positive Behvior Support) is een werkwijze welke zich volgens een doelmatige, schoolbrede aanpak richt op het versterken van gewenst gedrag en voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. De nadruk van SWPBS ligt op het stimuleren en belonen van positief gedrag, echter is er ook aandacht voor ongewenst gedrag. Er gelden schoolbrede afspraken over hoe omgegaan wordt met ongewenst gedrag en hoe gewenst gedrag van de kinderen beloond wordt. Daarnaast zijn er schoolbrede gedragsverwachtingen waar iedereen zich in de school en in de klas aan houdt. Kinderen leren hiermee om op een positieve manier met elkaar om te gaan. Samen zorgen ze voor een goede sfeer in de groep en op school, zodat iedereen zich veilig voelt en met plezier naar school toe gaat. Kinderen ontwikkelen zich het beste in een sociale gemeenschap: wij besteden aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid. Respect, verantwoordelijkheid en veiligheid zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. Respect Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken. Verantwoordelijkheid Wij stimuleren kinderen samen verantwoordelijk te zijn voor een prettige, veilige schoolomgeving voor zichzelf en elkaar. Kinderen krijgen en nemen verantwoordelijkheid in hun eigen ontwikkelingsproces waaronder de sociaal emotionele ontwikkeling. Veiligheid De school is een veilige plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken. Kinderen van onze school nemen actief deel aan onze samenleving. Burgerschapsvorming is geïntegreerd in het aanbod. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Veiligheid

Wat is de werkwijze van RK Basisschool Mariadonk voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogische klimaat van RK Basisschool Mariadonk is gericht op het creëren van een veilige omgeving, door middel van SWPBS. Dit zorgt voor een prettig pedagogisch klimaat en een veilige leeromgeving. De school heeft hiervoor een kwaliteitskaart PBS ontwikkeld en hanteert schoolbrede gedragsverwachtingen. SWPBS heeft een positieve insteek met veel complimenten voor de kinderen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen wordt systematisch gevolgd met meetinstrumenten, observatie en gesprekken met kinderen en ouders aan de hand van SCOL en Kijk!. Leerkrachten vullen 2x per jaar signaleringslijsten in, waarna groeps- en individuele analyses en een plan van aanpak worden gemaakt door het team. De leerlingenraad speelt een belangrijke rol in het monitoren van het pedagogisch klimaat. Ouders en team zien het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de school en de omgeving veilig en leefbaar is.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Mariadonk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool Mariadonk gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Mariadonk?

RK Basisschool Mariadonk gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.