Samenlevingsschool de Wetering in Zeewolde

Het team van Samenlevingsschool de Wetering in Zeewolde

Current section: team
De Verbeelding 27
3892 Zeewolde

Zie hier hoe het team van Samenlevingsschool de Wetering is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Samenlevingsschool de Wetering. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Samenlevingsschool de Wetering bij jullie?

Ontdek hoe goed Samenlevingsschool de Wetering bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Samenlevingsschool de Wetering zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Samenlevingsschool de Wetering. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Samenlevingsschool de Wetering werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (5.9%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (11.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Samenlevingsschool de Wetering gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Personeel op De Wetering: Een Zorgeloze Aanpak

Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten en medewerkers, treedt ons zorgvuldig opgesteld vervangingsplan direct in werking. Dit plan garandeert dat de continuïteit van het onderwijs voor uw kind gewaarborgd blijft, zelfs in geval van ziekte of verlof. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen. Daarom volgen we een gestructureerde aanpak om de best mogelijke vervanging te regelen. Dit begint met het inschakelen van directe collega's en onze flexibele invalpool, om zo snel en efficiënt mogelijk de lessen op te vangen. In uitzonderlijke situaties, en met oog voor de eigen kerntaken van onze medewerkers, kunnen onderwijsassistenten, stagiaires of directieleden bijspringen. Dit gebeurt altijd met passende begeleiding, zodat de kwaliteit van het onderwijs gewaarborgd blijft. Mocht alle interne vervanging ontoereikend zijn, dan streven we ernaar de leerlingen thuis van passende digitale opdrachten te voorzien, zodat het leerproces thuis doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Samenlevingsschool de Wetering: Ons Specialistentoepassing

5

Verbetering van Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Pedagogische Ondersteuning
Orthopedagoog voor Leerontwikkeling
Specialist Effectief Rekenen
Expert Taalontwikkeling en Leesvaardigheid
Logopedist voor Spraak en Communicatie

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van professionals heeft zich gespecialiseerd in de kernvakken taal en rekenen, met aanvullende expertise geboden door onze interne begeleider en orthopedagoog. Voor specifieke uitdagingen, zoals meer- en hoogbegaafdheid, kunnen wij rekenen op de schat aan kennis binnen Stichting Ante. De logopedist is wekelijks aanwezig om individuele begeleiding en advies te bieden aan leerlingen. Behandelingen of observaties vinden altijd plaats in nauw overleg met en met expliciete toestemming van de ouders of verzorgers, wat de samenwerking ten goede komt.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Groei
GGD Jeugdverpleegkundige voor Preventieve Zorg

Toelichting van de school:

Meerdere keren per jaar organiseren we een laagdrempelig inloopspreekuur waar ouders en leerlingen terechtkunnen voor vragen en advies bij de jeugdverpleegkundige van de GGD. Dit draagt bij aan een proactieve benadering van het sociaal-emotionele welzijn van onze leerlingen.

5

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden: Gerichte Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Leerlinggedrag
Intern Begeleider voor Studieaanpak
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Ergotherapeut voor Werkhouding
Specialist Meidenvenijn voor Sociale Vaardigheden

Toelichting van de school:

Onze school biedt gerichte ondersteuning op het gebied van gedrag, een effectieve werkhouding en een optimale taakaanpak. Dit doen we met een team van experts, waaronder gedragsspecialisten en onze interne begeleider. Samen werken we aan de ontwikkeling van zelfstandige en gemotiveerde leerlingen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsonderwijs
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
GGD Jeugdverpleegkundige voor Gezondheidspreventie
Vakleerkracht Gym voor Sportieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

De directeur, met een achtergrond als kinderergotherapeut, biedt proactief ondersteuning bij motorische en lichamelijke ontwikkelingsvragen. Op verzoek kijkt zij mee en adviseert zij over mogelijke vervolgstappen, wat zorgt voor een integrale benadering van de ontwikkeling van onze leerlingen.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerd EHBO-er voor Eerste Hulp

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een gekwalificeerde EHBO-er die getraind is om kleine ongelukjes en noodsituaties adequaat en snel af te handelen. Dit waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen tijdens schooltijd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal

Gepersonaliseerde Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wetering

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod Uitgelegd

Op Samenlevingsschool de Wetering geloven we in het bieden van optimale ontwikkelingskansen voor al onze 181 leerlingen. De meeste kinderen floreren met onze standaard basisondersteuning, maar we erkennen dat sommigen extra begeleiding nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken. Dit geldt voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben vanwege opvallend gedrag, een ontwikkelingsvoorsprong, een leerachterstand, of sociaal-emotionele uitdagingen. Onze school hanteert een gestructureerde aanpak, gebaseerd op handelingsgericht werken (HGW), om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen. We bieden drie niveaus van ondersteuning: basisondersteuning, aanvullende ondersteuning en specifieke extra ondersteuning. Ons zorgdocument bevat een gedetailleerd toelatingsprotocol dat we hanteren bij de aanmelding van leerlingen met specifieke behoeften. Hierbij evalueren we zorgvuldig of ons schoolteam de benodigde begeleiding kan bieden zonder de leerling of andere leerlingen tekort te doen. Factoren zoals het waarborgen van een veilige en rustige leeromgeving, de benodigde verzorging, en de impact op het leerproces van de groep spelen hierbij een cruciale rol. De plaatsing van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte is afhankelijk van de specifieke mogelijkheden en omstandigheden binnen onze school, die jaarlijks kunnen variëren. Hierbij kijken we naar de competenties van de leerkrachten en de groepsdynamiek. Ons doel is om deze leerlingen de extra hulp en aandacht te geven die ze verdienen, met acceptatie van hun unieke tempo en leerstijl. Dit kan betekenen dat het eindniveau afwijkt van dat van de gemiddelde leerling, wat we volledig omarmen. Speciaal voor getalenteerde leerlingen biedt De Wetering uitdagende verdiepings- en verrijkingsmaterialen, zowel binnen als buiten de reguliere lessen. Onze reken- en taalmethodes bevatten specifieke lesstof die hoogbegaafde kinderen stimuleert. Daarnaast volgen zij gedurende anderhalf uur per week een speciaal begeleidingsprogramma buiten de klas, gericht op hogere denkvaardigheden en probleemoplossend vermogen in onbekende situaties. Hierbij staat het ontdekkend leren centraal, waarbij de weg naar de oplossing net zo belangrijk is als het antwoord zelf. We maken hierbij gebruik van de methode 'pittige plustorens'. Hoewel deze leerlingen de basislessen volgen, krijgen ze de ruimte om hun leerstof te verrijken met uitdagende opdrachten die aansluiten bij hun capaciteiten en interesses. Ze werken aan opdrachten met een hogere moeilijkheidsgraad die een beroep doen op hun probleemoplossend vermogen. Bovendien kunnen hoogbegaafde kinderen in Zeewolde, na toelating, gebruik maken van een gezamenlijke voorziening waar ze eens per week een dagdeel naartoe kunnen. Toekomstvisie: Samenwerking voor een Kindcentrum Samenlevingsschool de Wetering streeft naar optimale samenwerking met andere lokale partners. We kijken ernaar uit om te participeren in de ontwikkeling van een nieuw kindcentrum in Zeewolde Zuid. In dit centrum zullen De Wetering, SBO de Springplank, kinderopvang en buitenschoolse opvang (BSO) samenwerken in een nieuw gebouw. Dit initiatief is gericht op het bieden van maximale ontwikkelingskansen voor alle kinderen in Zeewolde Zuid.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg op Samenlevingsschool de Wetering

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan en kwaliteitszorg?

Samenlevingsschool de Wetering hanteert een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem. We evalueren en verbeteren continu de kwaliteit van ons onderwijs, gebaseerd op ons meerjarenplan. Deze kwaliteitszorg is nauw verweven met ons personeelsbeleid, waardoor schoolontwikkeling en professionele groei van medewerkers hand in hand gaan. Onze aanpak richt zich op gerichte verbeteringen. We selecteren zorgvuldig de meest effectieve verbeterpunten, met als leidraad: 'niet het vele is goed, maar het goede is veel'. Deze gekozen verbeteringen integreren we in het jaarplan en werken we uit via toegewijde projectgroepen of werkgroepen. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op kernvaardigheden, met een consistente doorgaande lijn voor rekenen, lezen en taal, gericht op het behalen van de 1F, 2F/1S normen. Daarnaast streven we naar een uniforme pedagogische aanpak in alle groepen. De implementatie van 'Krachtbronnen' vervangt de methode 'gelukskoffer' en wordt aangevuld met praktische oefensituaties voor sociaal-emotionele vaardigheden. Dit bevordert een positieve groepsdynamiek en dient als preventie tegen ongewenst gedrag, zoals pesten. Ons burgerschapsprogramma is afgestemd op de nieuwe identiteitsmethode 'Krachtbronnen' en dekt de kerndoelen volledig. We meten actief de effectiviteit van onze aanpak om deze waar nodig bij te sturen en optimaal aan te sluiten bij de behoeften van onze leerlingen.

Hoe monitort de school de voortgang en resultaten?

De voortgang van onze schoolontwikkeling en de realisatie van de gestelde doelen worden nauwlettend gemonitord door het voltallige team, onder eindverantwoordelijkheid van de directie. Jaarlijks evalueren we de effectiviteit van de ingezette verbeterplannen. Tijdens de jaarlijkse evaluatie van het schoolplan verantwoorden wij ons over de behaalde resultaten en de uitgevoerde werkzaamheden.

Downloaden

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen: Groep 1 & 2 op De Wetering

Toelichting van de school

Op Samenlevingsschool de Wetering bieden we in groep 1 en 2 een rijke leeromgeving, gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Onze thematische inrichting van speelhoeken stimuleert ontdekking en spel, waarbij we voortdurend de leer- en ontwikkellijnen in acht nemen. Door gerichte observaties gedurende de schooldag, zorgen we voor een gepersonaliseerde aanpak die aansluit bij de individuele behoeften van elk kind.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor kleuters op De Wetering in Zeewolde?

Samenlevingsschool de Wetering investeert in een optimale start voor jonge kinderen met diverse extra programma's. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de ontwikkeling te stimuleren, met aandacht voor zowel spelenderwijs leren als gerichte educatie. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière, in samenwerking met gespecialiseerde partners.

Samenlevingsschool de Wetering investeert in een optimale start voor jonge kinderen met diverse extra programma's. Ons aanbod is ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de ontwikkeling te stimuleren, met aandacht voor zowel spelenderwijs leren als gerichte educatie. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière, in samenwerking met gespecialiseerde partners.

Kinderopvang Zeewolde: Naadloze overgang naar de basisschool
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang: Een vliegende start voor uw kind

Met welke partners werkt De Wetering samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor onze jongste leerlingen, werkt Samenlevingsschool de Wetering nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen waarborgen een doorgaande lijn in ontwikkeling en educatie, van peuteropvang tot aan de start in groep 1. Ontdek de voordelen van onze partnerschappen voor de groei en het welzijn van uw kind.

Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor onze jongste leerlingen, werkt Samenlevingsschool de Wetering nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Deze samenwerkingen waarborgen een doorgaande lijn in ontwikkeling en educatie, van peuteropvang tot aan de start in groep 1. Ontdek de voordelen van onze partnerschappen voor de groei en het welzijn van uw kind.

Team | Samenlevingsschool de Wetering in Zeewolde | [2025] Schoolregister