Basisschool In de Lichtkring
Naarderweg 2
3891 DK Zeewolde

Schoolweging

Schoolweging
29.3
Spreiding
5.5

De schoolweging van In de Lichtkring is 29,30 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,7% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs 6,8% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,9%), wat een effectieve basisdidactiek verraadt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 60,3% tegen een door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit overschot van 13,2% toont aan dat leerlingen bovengemiddeld presteren op cognitief veeleisende taken, passend bij het Bijbelgetrouwe onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen vertonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 36% havo en 20% vmbo-(g)t. Opvallend is het hoge percentage havo-adviezen vergeleken met vergelijkbare scholen (36% vs. 16,07%). Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionale gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij het academische profiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIn de LichtkringGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingresultaten leggen we vast in ParnasSys, ons leerlingvolgsysteem. Hierin registreren we in ieder geval niet-methode toetsen, methode toetsen (rekenen, taal etc.), gespreksverslagen, groepsplannen, leerlingennotities en het document waarin de belemmerende factoren, stimulerende factoren en de onderwijsbehoefte van de leerling is beschreven.We kijken hierbij als team telkens kritisch naar welke registraties bijdragen aan een goed zicht op de leerling en welke registraties vooral administratieve druk opleveren. Om ervoor te zorgen dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doormaken op onze school, hanteren wij de hieronder beschreven kwaliteitscyclus voor iedere leerling. De leerkracht werkt dagelijks met lesdoelen, die voortdurend worden geëvalueerd. Deze lesdoelen worden aangegeven in de dagplanning (of volgend uit de methode). Dit is de informatiebron om de korte termijn doelen met leerlingen te oefenen, te evalueren en bij te stellen. Tijdens de instructies wordt rekening gehouden met het instructieniveau van de leerling, deze hebben wij geregistreerd in het groepsplan of in groepsoverzichten. Voor de lange termijn doelen leggen wij het onderwijsaanbod voor rekenen, taal en lezen vast in een groepsplan. Elke leerling wordt ingedeeld in een instructieniveau en in het groepsplan is de handelswijze per instructieniveau vastgelegd. Het groepsplan wordt elk half jaar geëvalueerd en op basis van de evaluatie wordt de beginsituatie en het aanbod voor het daaropvolgend half jaar vastgesteld. Hierbij spelen de tussen tussentoetsen van Dia een prominente rol. Als een leerling in vaardigheidsgroei of onderwijsbehoefte afwijkt van de instructiegroep waarbij hij of zij hoort, wordt de leerling besproken en opgenomen in een andere (passende) instructiegroep. Doorlopend, maar zeker aan het einde van een planperiode evalueren de leerkrachten de groepsplannen en worden waar nodig notities van individuele leerlingen toegevoegd. Om de doorgaande ontwikkeling van elke leerling goed te monitoren, bespreken wij de onderwijsbehoefte en het instructieniveau met de leerling en de ouders. Vervolgens wordt deze bijgesteld waar nodig. De leerkracht heeft vervolgens op basis van het jaarplan c.q. de jaarkalender, weergegeven in het schoolondersteuningsplan een aantal malen per jaar een groeps- en leerlingbespreking met de intern begeleider, waarbij de voortgang van de groep (en waar nodig een individuele leerling) wordt besproken. De bevindingen van de intern begeleider worden systematisch besproken in het team. Bij de ondersteuning van sommige leerlingen voldoet alleen een groepsplan niet om de de onderwijsbehoefte van de leerling te beschrijven en monitoren. In dat geval kan er besloten worden tot een individueel plan. Deze leerlingen zijn meestal opgenomen in de zogenaamde extra ondersteuning en wordt er, in overleg met externen zoals het samenwerkingsverband, gekeken of er specifieke handelingsgerichte ondersteuning (HGO) nodig is. Hiervoor kan een HGO (extra budget en/of expertise) aangevraagd worden. Op In de Lichtkring hebben we niet zoveel leerlingen met een toegekend HGO.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 52,6% van de leerlingen boven advies presteert in het VO – meer dan dubbel zo hoog als landelijk (25,3%). Slechts 5,3% zit onder advies tegenover 11,8% nationaal. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Elk kind gezien Wij ontwikkelen naar inclusiever onderwijs. Inclusie gaat over het aanvaarden van de verscheidenheid en gelijkwaardigheid.Het gaat over insluiten in plaats van uitsluiten of mensen apart zetten. Het is onze droom dat alle kinderen samen naar dezelfde school kunnen. Dat de school zich aanpast aan de leerling en zijn mogelijkheden. Dat we niet kijken wat een kind heeft, maar wat hij of zij nodig heeft en wat dat vraagt van de leerkracht. Inclusief onderwijs gaat over het accepteren en normaliseren van verschillen en de bereidheid om aanpassingen te verrichten. Niet alleen in het gebouw, maar ook in de manier van werken. Aanpassen als uitgangspunt wanneer de leerling dit nodig heeft, juist ook op sociaal gebied. Dat betekent dat we moeten omgaan met de grote verschillen die er tussen mensen zijn – daarbij niet alleen kijkend naar de leerling maar ook naar wat het van jezelf vraagt en wat het je doet. Het samen vormen van een inclusieve gemeenschap mag ons wat kosten en het kan ongemak geven – we willen het doen vanuit de vaste overtuiging dat we juist zó recht doen aan onze leerlingen en heel praktisch handen en voeten geven aan onze opdracht als volgeling van Jezus. Inclusief onderwijs werkt niet alleen van buiten naar binnen (‘iedereen mag bij ons komen’) maar ook van binnen naar buiten. Kinderen zijn erbij gebaat dat ze opgroeien in een eenduidige, op elkaar afgestemde omgeving – en dit is nog sterker van toepassing op kinderen met ‘bijzondere behoeften’. Zowel beperkingen als mogelijkheden ontstaan namelijk in de complexe interactie tussen het kind en zijn omgeving (thuissituatie, school, maatschappij). We zoeken daarom actief de samenwerking op met ouders en (waar nodig) andere betrokken partijen in het leven van onze leerlingen – denk hierbij bijvoorbeeld aan logopedisten, GGD, fysiotherapeuten en welzijnswerkers. Inclusie is een ideaal waar wij stap voor stap naar toewerken. Door op onderzoek uit te gaan,in gesprek te gaan, te zoeken naar mogelijkheden etc. LEES MINDER

Respect voor elkaar

Eigenaarschap bij iedereen

Wat is de werkwijze van Basisschool In de Lichtkring voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden en visie op sociale omgang van Basisschool In de Lichtkring vinden hun oorsprong in de visie van de CorDeo scholengroep en zijn door het team en leerlingen vertaald naar de eigen school. Deze kernwaarden en visie worden regelmatig besproken door zowel de leerkrachten als de leerlingen. De school is een 'Kanjerschool' en hanteert de Kanjertraining en het bijbehorende observatie- en registratiesysteem Kanvas om de sociale opbrengsten in kaart te brengen, te monitoren en waar nodig interventies toe te passen. Alle teamleden zijn getraind om het programma aan leerlingen aan te bieden. Naast deze structurele monitoring worden ook gecertificeerde vragenlijsten (WMK) gebruikt om de sociale veiligheid van kinderen te peilen en hierover in gesprek te gaan met kinderen, bijvoorbeeld in de eigen groep of in de leerlingraad.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool In de Lichtkring om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool In de Lichtkring gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool In de Lichtkring?

Basisschool In de Lichtkring gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.