OBS De Wizzert
Kerkstraat 57
5411 EA Zeeland

Schoolweging

Schoolweging
28.57
Spreiding
5.82

De schoolweging van De Wizzert is 28,57 , met een spreiding van 5,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,27% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de inspectienorm van 85% en het landelijke vergelijkingscijfer van 96,37%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs met een diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 69,95% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% en het regionale gemiddelde van 60,51%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma en de focus op hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische richtingen: 20% vwo en 13,33% havo/vwo-advies, beide boven het regionale gemiddelde (18,61% en 10,93%). Praktijkgerichte adviezen (vmbo-b: 6,67%) liggen vergelijkbaar met de omgeving. De brede spreiding van vmbo tot vwo weerspiegelt een passend aanbod voor diverse leerbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe WizzertGemeente AmsterdamNederland
210.5199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Wizzert staan welbevinden en betrokkenheid centraal, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Om te monitoren of een kind zich dan ook daadwerkelijk blijft ontwikkelen, vinden wij het belangrijk om gebruik te maken van methode-onafhankelijke toetsen. Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn wij gestopt met de tussentijdse Citotoets omdat deze uitgaat van de landelijke norm. Daarvoor in de plaats zijn wij verder gegaan met het leerlingvolgsysteem van IEP. Deze wordt twee keer per jaar afgenomen in groep 3 tot en met groep 8, waarbij de focus ligt op de groei van het kind en niet op de prestatie. Kinderen worden vergeleken met zichzelf en niet met elkaar. Ook krijgen wij als school, naast het beeld van de ontwikkeling van de leerling, zicht op de ontwikkeling van de groep. Met deze gegevens kunnen wij vervolgens bepalen wat dit zegt over ons aanbod in de aankomende periode. Deze resultaten, samen met de gegevens van de methodetoetsen en onze observaties, nemen wij mee om algemene of individuele aanpassingen in te voeren. Daarnaast nemen de eindtoets van Route 8 af. Jaarlijks kunnen de resultaten van deze toets een ander beeld geven, mede omdat we ieder jaar andere kinderen hebben met andere mogelijkheden. De resultaten van deze toets bevestigen het schooladvies richting het voortgezet onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

23,53% van de leerlingen zit onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Tegelijk presteert 29,41% boven advies, tegenover 25,27% bij vergelijkbare scholen. De combinatie van hoge ambitie en individuele begeleiding lijkt tot deze spreiding te leiden. De school hanteert hierbij een transparante adviesmethodiek met Route 8 als objectieve meetlat.

Sociale ontwikkeling

Goed onderwijs bevat twee elementen: overdracht van kennis en de pedagogische opdracht van een school. Uit onderzoek blijkt steeds opnieuw hoe belangrijk de pedagogische opdracht van een school is om optimaal te kunnen leren. Welbevinden,betrokkenheid, inspiratie, een gevoel van competentie en goed in je vel zitten zijn minstens zo belangrijk voor goede leerprestaties dan kennisoverdracht alleen. Die pedagogische opdracht wordt zichtbaar in het schoolklimaat van De Wizzert. Het pedagogisch schoolklimaat betrekt alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden van de leerlingen, zodat hij/ zij zich in de school en in de klas kan ontplooien en zich verder kan ontwikkelen. Hoe ziet het schoolklimaat er op De Wizzert uit? Bij De Wizzert is er optimale aandacht voor de onderwijsprestaties en wordt positief gedrag bekrachtigd. Kinderen worden door leerkrachten aangesproken op hun verantwoordelijkheid, kinderen leren samen te werken en kinderen leren kritisch te zijn op eigen werk en gedrag. De relatie tussen de leerkracht en het kind is van zeer groot belang op De Wizzert. De leerkracht maakt het verschil! De leerkracht die werkzaam is voor De Wizzert, is zich van dit gegeven heel bewust. Een leerkracht die een positieve relatie heeft met zijn leerlingen en die ze helpt en ondersteunt op de juiste manier, bevordert de motivatie. De innerlijke drive wordt aangesproken, waaruit een kind werkt en leeft. Hierbij zijn de lokalen en de inrichting van De Wizzert uniek voor Nederlandse begrippen. De groepslokalen zijn kleine huiskamers, waarin kinderen zich welkom en goed voelen en waar ieder kind na een dag hard werken kan zeggen: ‘Ik heb vandaag weer veel geleerd!’ LEES MINDER

Betrokkenheid

Welbevinden

Verbinding

Wat is de werkwijze van OBS De Wizzert voor sociale ontwikkeling?

Het pedagogische en sociaal-emotionele klimaat is belangrijk binnen OBS De Wizzert. De school werkt met de methodiek Fides om kinderen te leren werken aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden. Ook wordt het kindvolgsysteem LOOQIN gebruikt. Indien nodig kunnen kinderen een sociale vaardigheidstraining volgen.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS De Wizzert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS De Wizzert gebruikt Looqin, sociale vaardigheidstraining en faalangstreductie training om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS De Wizzert?

OBS De Wizzert gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en Fides als methoden voor sociaal-emotioneel leren.