
Schoolweging
De schoolweging van St. Josephschool is 32,40 , met een spreiding van 4,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,06% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit overtreft zelfs het vergelijkingsgemiddelde (95,23%), wat duidt op effectieve basisvaardigheden in taal en rekenen, ondanks de uitdagende leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 43,5% ligt. Dit geeft aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 32,40) hogere ambities waarmaakt. Het blijft wel onder het vergelijkingsgemiddelde van 55,36% voor soortgelijke scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op vmbo-niveaus: 33,33% vmbo-k en 20% vmbo-(g)t. Opvallend is het hoge percentage vso-advies (13,33%, tegen 0,12% regio), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Het aandeel havo/vwo-advies (20%) ligt lager dan regionale vergelijkerscholen (27%). Deze verdeling sluit aan bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Borger-Odoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle leerlingen van groep 3 maken tussentijdse toetsen in januari/februari. Dit gebeurt met methode onafhankelijke toetsen vanuit Cito Leerling in beeld, Vanaf groep 5 worden onze leerlingen waar nodig adaptief getoetst naar aanleiding van een handelingsplan of extra uitdaging binnen het leerjaar. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
45,45% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Geen enkele leerling stroomde boven advies door, tegen 25,27% landelijk. Deze cijfers vragen om aandacht, gezien de school in haar beleid benadrukt 'eigenaarschap van leren' te stimuleren. Mogelijk spelen doorstroombegeleiding en nazorg een rol.
Sociale ontwikkeling
Wat verstaan we onder sociale opbrengsten?Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Veiligheid
Zonder relatie geen prestatie
Wat is de werkwijze van de St Josephschool voor sociale ontwikkeling?
De St Josephschool besteedt aandacht aan sociaal-emotioneel leren, waarbij kinderen vaardigheden verwerven die hen sociaal competent maken. Dit omvat aandacht voor zelfbesef, zelfmanagement, besef van de ander, het hanteren van relaties en het maken van weloverwogen keuzes. De school gebruikt de methode Trefwoord als aanknopingspunt en de methode Leefstijl, gericht op preventie en een veilige groep. Er wordt gestreefd naar een goede balans tussen sociaal-emotioneel leren en traditioneel leren.
Welke registratievormen gebruikt de St Josephschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De St Josephschool gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de St Josephschool?
De St Josephschool gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.