
Schoolweging
De schoolweging van Franciscus Zaltbommel is 28,48 , met een spreiding van 7,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 27.1% vwo (vs. 18.6% regio) en 13.6% havo, wat een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen toont. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1.69% vmbo-b vs. 5.52% regio), passend bij de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Franciscus Zaltbommel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.48 | 175.31 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11.4% presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 70.5% op advies functioneert. De combinatie van zorgvuldige advisering en doorlopende monitoring verklaart deze optimale aansluiting op het VO.
Sociale ontwikkeling
Onze school is een fijne en veilige school. We besteden veel aandacht en tijd aan veiligheid. Problemen tussen leerlingen proberen we te voorkomen en ruzies en conflicten lossen we samen op. Wij werken met twee programma's De "Koffer vol sfeer" en "Kiva". Dit zijn preventieve programma's die schoolbreed ingezet worden om de sociale veiligheid te versterken en het pesten tegen te gaan. Twee keer per jaar vullen leerlingen vanaf groep 3 de Kivamonitor in. Een keer per jaar vullen leerlingen van groep 6 - 7 - 8 de sociale veiligheidsmonitor in van Werken Met Kwaliteit Primair Onderwijs (WMKPO). De Kiva-monitor levert de leerkracht veel informatie op met behulp van een sociogram. De verschillende rapportages leveren ons informatie op die we gebruiken om verbeteringen of ontwikkelingen te bevorderen. LEES MINDER
Betrokken
Ontwikkeling
Veilig
Wat is de werkwijze van de Franciscus-School voor Basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?
De Franciscus-School voor Basisonderwijs gebruikt de KiVa-methode, een preventief programma dat de sociale veiligheid versterkt en pesten tegengaat. KiVa richt zich op positieve groepsvorming, sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. De nadruk ligt op de groep als geheel. Het motto luidt: Samen maken we er een fijne school van! De KiVa-werkgroep voorziet het team van inzichten en activiteiten. Er wordt gewerkt met vijf KiVa-regels die zichtbaar zijn in de school. Pestsituaties worden opgepakt door de leerkracht en eventueel de KiVa-coördinatoren met een steungroep, waarbij zowel de pester als de gepeste worden ondersteund.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Franciscus-School voor Basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Franciscus-School voor Basisonderwijs gebruikt KiVa en Werken met Kwaliteit Primair Onderwijs (WMKPO) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Franciscus-School voor Basisonderwijs?
De Franciscus-School voor Basisonderwijs gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.