de Fonkelsteen in Zaltbommel

Het team van de Fonkelsteen in Zaltbommel

Current section: team
Prins Clausstraat 2 B
5301 Zaltbommel

Zie hier hoe het team van de Fonkelsteen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van de Fonkelsteen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past de Fonkelsteen bij jullie?

Ontdek hoe goed de Fonkelsteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij de Fonkelsteen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij de Fonkelsteen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (42.9%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij de Fonkelsteen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor de Fonkelsteen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Personeelsvervanging bij Basisschool de Fonkelsteen: Onze Aanpak

De continuïteit van het onderwijs bij de Fonkelsteen staat voorop. Bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, schakelen we direct de bovenschoolse vervangingsmanager in. Deze manager coördineert de inzet van beschikbare vervangers om zo snel mogelijk passende opvang te garanderen voor uw kind. Zo minimaliseren we de impact van ziekte op de dagelijkse lesprogramma's. In situaties waarin externe vervanging niet direct haalbaar is, zoeken we naar creatieve interne oplossingen. Dit kan betekenen dat we een lesgroep tijdelijk verdelen over andere klassen. We streven er altijd naar om de leerervaring van alle kinderen zoveel mogelijk te waarborgen. Ondanks onze inspanningen, kunnen de huidige landelijke tekorten aan onderwijspersoneel in uitzonderlijke gevallen leiden tot situaties waarin groepen naar huis moeten. Dit zijn echter uitzonderingen waar we alles aan doen om ze te voorkomen, met uw kind als onze hoogste prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Fonkelsteen

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gerichte Didactiek
Rekenspecialist voor Numerieke Vaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Extra Uitdaging
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Bij De Fonkelsteen streven we ernaar elk kind de optimale leerervaring te bieden. Ons team werkt nauw samen om op maat gemaakte ondersteuning te garanderen, beginnend met een sterke basisaanpak in de klas. Wij volgen beproefde methodieken, activeren voorkennis en maken lesdoelen helder. Kinderen die de lesstof al beheersen, ontvangen een verkorte instructie of verrijkingsmateriaal. De leerkracht geeft heldere instructie, waarna de meeste leerlingen zelfstandig verwerken. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, krijgen verlengde instructie. Meer gedetailleerde informatie over onze specifieke aanpak voor taal en rekenen vindt u onder het kopje 'Extra Informatie'.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden als Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Holistische Aanpak
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Emotionele Intelligentie

Toelichting van de school:

Het welbevinden van uw kind is cruciaal voor een succesvolle ontwikkeling. Wij onderzoeken de oorzaken van gedrag om effectieve interventies te kunnen toepassen en stimuleren een positief pedagogisch klimaat. We maken gebruik van de 'Fides'-methodiek en 'De Gelukskoffer'-lessen om zelfredzaamheid en reflectievermogen te bevorderen, aangepast aan de leeftijd. Vanaf groep 1 leren kinderen zelfstandig te handelen en te reflecteren op hun eigen gedrag. Via periodieke groepsbesprekingen signaleren we mogelijke sociaal-emotionele uitdagingen, zoals faalangst of weerbaarheid. Indien nodig stellen we een plan van aanpak op. Voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, kunnen arrangementen via het Samenwerkingsverband (SWV de Meierij) worden ingezet, inclusief externe voorzieningen zoals de IMPULS-klas.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Taakaanpak
Intern Begeleider voor Individuele Begeleiding
Hoogbegaafdheidsspecialist voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Ons team besteedt veel aandacht aan de ontwikkeling van werkhouding, executieve functies en een effectieve taakaanpak. We identificeren de sterke punten van leerlingen en zoeken naar manieren om deze verder te ontwikkelen. Duidelijke (gedrags-)verwachtingen worden gecommuniceerd, en we geloven in het leren van en met elkaar. Bij individuele leerlingen met specifieke behoeften werken we nauw samen met ouders en de intern begeleider om passende oplossingen te vinden. Hulpmiddelen zoals timers, koptelefoons en stappenplannen kunnen hierbij ondersteunen. Als een leerling ondanks onze inspanningen uitvalt op het gebied van taak- of werkhouding, schakelen we het Samenwerkingsverband (SWV) in. Gezamenlijk met de SWV-experts bepalen we de beste vervolgstappen, of dit nu extra ondersteuning binnen de school betreft of begeleiding buiten de schoolsmuren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Motorische Progressie
Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding voor Plezier in Beweging

Toelichting van de school:

Een gespecialiseerde vakleerkracht verzorgt één keer per week de gymlessen, terwijl de groepsleerkracht de andere gymles voor zijn/haar rekening neemt. De vakleerkracht monitort de motorische vooruitgang en deelt bevindingen met de leerkracht en intern begeleider. Maandelijks biedt oefentherapiepraktijk 'Eigenwijs' een spreekuur aan voor ouders met vragen over houding, beweging en prikkelverwerking. Binnen de schoolmogelijkheden bieden we ondersteuning op dit gebied, maar dagelijkse specifieke expertise is niet aanwezig. Bij behoefte aan extra ondersteuning op motorisch vlak, bespreken we samen met ouders en externe experts welke aanpak het meest geschikt is en hoe deze geïntegreerd kan worden in de dagelijkse schoolactiviteiten.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen volgen wij het 'Medische Handelingen'-protocol van Signum Onderwijs. Alle handelingen worden uitgevoerd na zorgvuldig overleg met ouders en, indien noodzakelijk, een behandelend arts. Alleen professionals die daartoe bevoegd en bekwaam zijn, voeren deze taken uit. Het toedienen van medicatie, zoals paracetamol of antibiotica, gebeurt uitsluitend na schriftelijke toestemming van ouders via het formulier 'Toestemming tot het verstrekken van medicatie'. Dit formulier is verkrijgbaar bij de leerkrachten en te downloaden op onze website. Daarnaast kunnen wij, in nauwe samenwerking met ouders, advies inwinnen bij externe specialisten zoals logopedisten, schoolartsen, oefentherapeuten of fysiotherapeuten om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Natuurspeelterrein
Groentetuin
Keuken

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod voor Elke Leerling

Gedetailleerde Uitleg van de Ondersteuningsstructuur op de Fonkelsteen

Op basisschool de Fonkelsteen geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan al onze leerlingen. Ons onderwijssysteem is ingericht met verschillende zorgniveaus om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste hulp krijgt om optimaal te kunnen presteren. Niveau 1: Basis- en Groepsgerichte Ondersteuning In dit eerste niveau verzorgt de leerkracht de kerninstructie binnen de klas, conform de gebruikte lesmethodes. Op basis van observaties en voortgangsmetingen ontvangen leerlingen verkorte, basis- of verlengde instructie. De leerkracht kan verlengde instructie aanbieden in kleine groepen, differentiëren binnen de methode, remediërend materiaal inzetten en extra aandacht besteden aan sociaal-emotionele ontwikkeling. Indien nodig, worden ouders geïnformeerd en wordt er in overleg met de intern begeleider (IB-er), het kind en de ouders een plan opgesteld. Niveau 2: Actieplannen voor Gerichte Interventies Als de ondersteuning op niveau 1 onvoldoende resultaat oplevert, schakelen we over naar niveau 2. Hierbij worden specifieke interventies en aanpassingen ingezet, zowel binnen als buiten de klas. Als deze aanpak het gewenste effect heeft, wordt deze voortgezet. Blijft het effect uit, dan wordt een handelingsplan opgesteld. Leerlingen die op het gebied van lezen of rekenen achterblijven, worden nauwlettend gevolgd volgens de protocollen voor dyslexie en dyscalculie. Deze leerlingen ontvangen intensieve ondersteuning gedurende minimaal twee periodes van twaalf weken. Deze hulp komt bovenop de reguliere lessen en de intensieve begeleiding van niveau 2. Als de achterstanden aanhouden, escaleren we naar niveau 4 en wordt er onderzoek aangevraagd. Niveau 3: Handelingsplannen voor Aanhoudende Achterstanden Op niveau 3 is er sprake van significante leerachterstanden, waarbij de beheersing van de lesstof niet voldoet aan de minimale leerdoelen. Leerlingen hebben langdurige extra begeleiding nodig om weer aan te sluiten bij het reguliere onderwijsproces. Het handelingsplan wordt uitvoerig besproken met zowel de ouders als, indien mogelijk, het kind zelf. Niveaus 4 & 5: Externe Zorg en Specialistische Begeleiding Indien leerlingen na alle interne interventies onvoldoende vooruitgang boeken, wordt er op niveau 4 en 5 externe hulp ingeschakeld. Dit kan variëren van het Samenwerkingsverband tot gespecialiseerde organisaties zoals Kentalis, BuurtZorgJong of de GGD. Deze professionals stellen handelingsadviezen op of nemen de begeleiding direct over. Voor specifieke voorzieningen op school kan de school een aanvraag indienen bij het samenwerkingsverband voor een arrangement. Deze arrangementen zijn afgestemd op de individuele behoeften van het kind en houden rekening met alle omgevingsfactoren. Er wordt een OntwikkelPerspectiefPlan (OPP) opgesteld voor leerlingen in deze niveaus. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning We blijven ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen continu afstemmen op hun specifieke behoeften. Hierdoor verrijken we ons thematisch onderwijs en bieden we verdieping waar dat nodig is.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie op Onderwijsontwikkeling

Welke Ontwikkeldoelen Stellen Wij in Ons Jaarplan?

De strategische doelen uit ons schoolplan worden jaarlijks vertaald naar concrete acties in ons jaarplan. Dit plan schetst de methoden en initiatieven waarmee we de schoolontwikkeling vormgeven. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons op twee kerngebieden voor schoolontwikkeling: Ontwikkelteam Thematisch Onderwijs: We versterken ons thematisch aanbod met gespecialiseerde expertise. Hierbij ligt de focus op de integratie van burgerschap en digitale geletterdheid. We optimaliseren het atelieronderwijs, met gestructureerde, groepsdoorbrekende activiteiten voor de onderbouw (groep 1/2/3) en de bovenbouw (groep 4/5/6/7/8). Ontwikkelteam Meer- en Hoogbegaafdheid: Ons doel is het uitbreiden van een doorlopend en uitdagend aanbod voor leerlingen die extra stimulans nodig hebben, zowel op het gebied van meer- als hoogbegaafdheid. Kwaliteitsborging: We zetten in op het continu borgen van de kwaliteit van het List-lezen. Ons kwaliteitssysteem, gebaseerd op planmatig handelen en verantwoording via kwaliteitskaarten, wordt aangescherpt. Tevens investeren we in teamontwikkeling door middel van Expliciete Directe Instructie (EDI). Personeelsontwikkeling: We bieden nieuwe teamleden een gestructureerde begeleiding en ondersteuning. Bovendien streven we naar het behoud van ons predicaat 'Klassewerkplek', wat onze toewijding aan professionele groei onderstreept.

Hoe Realiseert Onze Basisschool de Gestelde Onderwijskwaliteitsdoelen?

Wij hanteren een cyclische benadering van kwaliteitsverbetering, gebaseerd op het 4D-model van opbrengstgericht werken. Dit omvat de continue cyclus van data verzamelen, data duiden, doelen stellen en effectief doen. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze doelen met het gehele team en passen we deze waar nodig aan. Schoolbrede afspraken worden vastgelegd in onze kwaliteitskaarten en periodiek geactualiseerd. Daarnaast investeren we in gerichte team- en individuele bijscholing. We stimuleren een cultuur van leren van en met elkaar, een principe dat we ook actief uitdragen naar onze leerlingen toe.

Ontdek het Jonge Kind Programma op Basisschool de Fonkelsteen

Toelichting van de school

Op basisschool de Fonkelsteen geloven we in een geïntegreerde aanpak voor de allerkleinsten. Wij bieden een stimulerende omgeving waar opvang en educatie naadloos op elkaar aansluiten. Ons team zet zich dagelijks in om een veilige en leerzame omgeving te creëren, speciaal gericht op de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een succesvolle schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool de Fonkelsteen?

Basisschool de Fonkelsteen biedt een rijk aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en een programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), ook wel peuteropvang genoemd. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ons doel is om elk kind een vliegende start te geven.

Basisschool de Fonkelsteen biedt een rijk aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en een programma voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), ook wel peuteropvang genoemd. Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Ons doel is om elk kind een vliegende start te geven.

Uitgebreide Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool de Fonkelsteen samen voor het jonge kind programma?

Voor ons jonge kind programma werken we nauw samen met Kanteel Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling van uw kind, van de opvangfase tot aan de start van de basisschool. Samen met Kanteel bieden we een gestructureerde en stimulerende omgeving die de groei van uw kind bevordert.

Voor ons jonge kind programma werken we nauw samen met Kanteel Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling van uw kind, van de opvangfase tot aan de start van de basisschool. Samen met Kanteel bieden we een gestructureerde en stimulerende omgeving die de groei van uw kind bevordert.

Kanteel Kinderopvang: Ontwikkeling & Zorg
Team | de Fonkelsteen in Zaltbommel | [2025] Schoolregister