
Schoolweging
De schoolweging van De Fonkelsteen is 27,11 , met een spreiding van 6,45 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,2% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisdidactiek, vooral bij leerlingen met ondersteuningsbehoeften.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 33,3% havo en 33,3% vwo-advies (tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel vso-adviezen (8,3%) is hoger dan het regionaal gemiddelde (0,12%), wat past bij de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fonkelsteen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari/februari en in mei/juni maken onze leerlingen de toetsen van IEP. Op schoolniveau wordt bekeken of de door ons opgestelde en schoolspecifieke standaard behaald is. Na een toetsperiode hebben de leerkrachten samen met de intern begeleider een groepsbespreking, hierin worden zowel de cognitieve als de sociaal emotionele ontwikkeling besproken. Na analyse op groeps- en individueel niveau volgt een plan van aanpak. Tweemaal per jaar ontvangen onze kinderen een rapportfolio, in dit rapportfolio staan de toetsresultaten. Leerlingen vullen dit aan met wie ze zijn, wat ze hebben geleerd en wat ze nog willen leren. Zo maken we kinderen mede-eigenaar van hun leerproces. Het rapportfolio bevat ook foto's van de desbetreffende leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,3% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en goede aansluiting op het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
In onze school staan welbevinden en betrokkenheid centraal. 'Samen jezelf ontwikkelen' is de slogan die we gebruiken en die zichtbaar en voelbaar is in de school. We zien de verschillen tussen mensen als een mooi uitgangspunt. We leren verantwoordelijkheid te nemen door kansen te bieden om te leren, het goede voorbeeld te geven en uitleg te geven. Waarbij ieder kind op eigen tempo ontwikkelt. LEES MINDER
welbevinden
betrokkenheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van de Fonkelsteen voor sociale ontwikkeling?
De Fonkelsteen hecht aan een positieve sfeer en veilige omgeving. Leerlingen worden geholpen bij het ontwikkelen van sociaal vaardig gedrag door middel van Ervaringsgerichte dialogen. De school gebruikt ook de Fides-methodiek om het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van kinderen te vergroten en lessen in geluk met thema's als positief denken, dankbaarheid en talenten. De sociale opbrengsten worden gemonitord via Iep; hoofd, hart en handen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Fonkelsteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Fonkelsteen gebruikt IEP; hoofd, hart en handen voor het registreren van sociale opbrengsten.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Fonkelsteen?
De Fonkelsteen gebruikt werkvormen EGO, Fides en de Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.