De Werf
Koperslagerstraat 2
1544 CA Zaandijk

Schoolweging

Schoolweging
28.17
Spreiding
5.96

De schoolweging van De Werf Zaandijk is 28,17 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,88% scoort De Werf ruimschoots boven de inspectienorm (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs op de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

62,55% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde van 60,51%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerk in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesbeeld laat een sterke focus op theoretische doorstroom zien: 21,62% vmbo-(g)t/havo en 16,22% vwo (tegenover 10,34% en 18,61% regionaal). Praktijkonderwijsadvies (0%) blijft significant onder het regionaal gemiddelde van 1,01%, wat past bij het onderwijsprofiel van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Werf ZaandijkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In alle groepen worden de vorderingen van de leerlingen door de leerkrachten bijgehouden. Resultaten op het gebied van taal, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, Engels en wereldoriëntatie worden met behulp van toetsen (methodegebonden en niet-methodegebonden) vastgelegd. Ook op het gebied van werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt de ontwikkeling van uw kind bijgehouden. De leerkrachten en de intern begeleider volgen de ontwikkeling van het individuele kind en hoe zich dit verhoudt tot het landelijk gemiddelde. Drie keer per jaar (groep 8 twee keer) wordt de ontwikkeling van uw kind door de leerkracht met u besproken. In de groepen 5 t/m 8 worden de vorderingen van uw kind met ouder én kind besproken. In de jaarkalender op Social Schools staan de gespreksmomenten vermeld. Wij vinden het belangrijk dat u deze oudergesprekken bezoekt. Als u het nodig acht, kunt u tussentijds altijd een afspraak maken met de leerkracht van uw kind. Ook de leerkrachten kunnen u tussentijds uitnodigen voor een gesprek als hier aanleiding voor is. Vanaf groep 2 gaan we ervan uit dat de doorgaande ontwikkeling van een kind gebaat is bij een overgang naar de volgende groep. In geval van twijfel hierover zal dit aan de hand van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem en eventuele andere onderzoeken tijdig met de ouders/verzorgers worden besproken. In alle gevallen besluit de school uiteindelijk in welke groep het kind geplaatst zal worden. De school blijft er verantwoordelijk voor dat het kind op zijn/haar niveau begeleid zal worden, zodat de doorgaande ontwikkeling van het kind gewaarborgd blijft. Wat registreren en beoordelen wij? Door middel van het leerlingvolgsysteem (ParnasSys en Leeruniek) houden we de ontwikkeling van uw kind bij. Tijdens de schoolloopbaan van de kinderen zijn er vanaf groep 3 twee IEP-toetsmomenten, te weten IEP M (midden in het schooljaar) en IEP E (einde van het schooljaar). De toetsen bestaan uit verschillende onderdelen. In de groepen 3 t/m 8 worden de volgende IEP-toetsen afgenomen: Rekenen en Wiskunde, Begrijpend Lezen, Spelling en Technisch Lezen. Vanaf groep 6 komt daar de toets Taalverzorging bij. Genoemde toetsen zijn landelijk genormeerd. In de groepen 1 en 2 worden geen toetsen afgenomen maar worden de leerlingen gevolgd aan de hand van het instrument Digikeuzebord. Hiermee registreren we de ontwikkeling van leerlingen en de planning (op leerling-, groeps- en schoolniveau. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht. Twee keer per jaar vullen alle kinderen het sociogram in, zij geven aan met welke kinderen ze wel/niet graag spelen. Vanaf groep 3 geven ze ook aan met welke kinderen ze wel/niet graag werken. Verder vult de leerkracht voor ieder kind 2 keer per jaar het leerlingvolgsysteem voor de sociaal-emotionele ontwikkeling in. Dit is ook een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en heet Kindbegrip. De leerlingen van de groepen 6 t/m 8 vullen ook twee keer per jaar de vragenlijsten van Kindbegrip in. NSCCT Sommige leerlingen laten op school minder zien dan wat ze in werkelijkheid kunnen: ‘ze presteren onder hun niveau’. De NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) helpt deze leerlingen op te sporen. De NSCCT geeft de school een betrouwbare en valide indruk van het leerpotentieel (algemene intelligentie) van de leerling in de groepen 6 t/m 8. Deze test wordt in de groep afgenomen door de intern begeleider. De eigen leerkracht is in de groep aanwezig tijdens de afname van de test.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (37,21% vs 25,27% landelijk). Echter, ook het aandeel onder advies ligt hoger (18,6% vs 11,81%), wat wijst op een diverse populatie. Deze spreiding sluit aan bij de hoge schoolweging (28,17) en het beleid voor gepersonaliseerde doorstroomtrajecten.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. De Werf is een algemeen bijzondere basisschool die onderwijs verzorgt op grondslag van vrije persoonlijkheidsvorming. Kinderen krijgen de kans zich te ontplooien tot harmonische, creatieve en kritische persoonlijkheden die zich zelfstandig en in groepsverband kunnen bewegen in de maatschappij. Bovendien zijn ze nieuwsgierig en onderzoekend. Belangrijke begrippen die de essentie van ons onderwijs weergeven, zijn: vrijheid en verantwoordelijkheid zelfstandigheid sociale houding individualiteit mondigheid LEES MINDER

Zelfkennis

Sociale houding

Keuzes kunnen maken

Wat is de werkwijze van De Werf voor sociale ontwikkeling?

Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling werd Zien! gebruikt. Er moet echter gekozen worden voor een nieuw kindvolgsysteem. In schooljaar 2021-2022 heeft een kwaliteitsteam onderzoek gedaan naar een nieuwe methode en twee methoden zijn geselecteerd: Leefstijl of KiVa. In schooljaar 2022-2023 zal een keuze gemaakt worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Werf om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Werf gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Situatie Specifieke Angst Test (SSAT) en Kindbegrip.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Werf?

De Werf gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl, Rots en water, Social shuffle en No blame.