
Schoolweging
De schoolweging van Herman Gorter is 32,65 , met een spreiding van 6,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie hierboven bij streef_niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
92,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk 93,9%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 52,4%, wat significant hoger is dan de verwachte 38,7% op basis van de leerlingenpopulatie. Dit reflecteert effectieve ondersteuning bij taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 15,7% vmbo-(g)t en 15,7% vwo (vergelijkbaar met 16,5% en 18,6% bij andere scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijs (1,2% vs 1,0% regio). De combinatie van 43,4% theoretische leerwegen (havo/vwo/vwo) en 34,5% beroepsgerichte vmbo-leerwegen illustreert de diversiteit van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Herman Gorter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.73 | 174.02 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om het onderwijsaanbod na een halfjaarlijkse periode te evalueren en de onderliggende vaardigheid van de leerlingen te meten, nemen we methode gebonden en methode-onafhankelijke toetsen af. Door de resultaten op de toetsen te analyseren en te interpreteren, verzamelen we informatie om het onderwijsaanbod te verbeteren. Bij het starten van het analyseren van resultaten kijken we zo objectief mogelijk naar de leerling resultaten. De Herman Gorter heeft 2x per jaar een analysedag waarbij het team de toets gegevens op verschillende niveaus: leerling niveau, groepsniveau en schoolniveau analyseert. Deze dagen worden door het kwaliteitsteam voorbereid.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een zorgpunt is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert: 22,4% tegen 11,8% landelijk. Slechts 56,5% blijft op adviesniveau, wat lager is dan verwacht gezien de schoolweging. Dit suggereert mogelijk ruimere adviescriteria of uitdagingen in doorstroombegeleiding.
Sociale ontwikkeling
De ontwikkeling van kinderen wordt bevorderd als de leerkracht een omgeving creëert waar kinderen zich competent en autonoom voelen en een relatie kunnen opbouwen. Obs Herman Gorter is actief in het weren van pestgedrag en het bevorderen van weerbaarheid van de kinderen binnen en buiten de schoolmuren. Het team is overtuigd dat kinderen beter leren in een fijne, veilige en opgeruimde schoolomgeving. Daarom heeft het team hier veel aandacht voor, zowel in als buiten de school. Het team houdt toezicht zowel in het schoolgebouw als op en rond de schoolpleinen en pestgedrag wordt tijdig gesignaleerd. Obs Herman Gorter draagt bij aan de opvoeding van de kinderen. Het is de plek waar kinderen leren omgaan met anderen. Daarom wordt aandacht besteed aan respect tussen kinderen onderling en tussen kinderen en de leerkrachten. Dit is belangrijk om later succesvol te zijn in de maatschappij. LEES MINDER
Iedereen mag erbij horen
Wij leren samen met plezier
Je mag trots zijn op jezelf
Wat is de werkwijze van OBS Herman Gorter voor sociale ontwikkeling?
OBS Herman Gorter werkt met de schoolbrede methode Kwink in de groepen 1 t/m 8. Er is een wekelijkse les emotioneel leren en burgerschap. Deze lessen worden aangevuld met het bespreken van gedragsregels, actuele situaties en projecten (zoals de dag tegen pesten, Prinsjesdag, 4 mei herdenking, verkiezingen).
Welke registratievormen gebruikt OBS Herman Gorter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
OBS Herman Gorter gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Looqin welbevinden en betrokkenheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Herman Gorter?
OBS Herman Gorter gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.