Basisschool Basisschool St. Oda in Ysselsteyn

Het team van Basisschool St. Oda in Ysselsteyn

Current section: team
Pater Tulpstraat 1
5813 Ysselsteyn

Zie hier hoe het team van Basisschool St. Oda is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool St. Oda. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool St. Oda bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool St. Oda bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool St. Oda zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool St. Oda. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.2%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool St. Oda werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (91.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool St. Oda gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool St. Oda

In het hedendaagse onderwijs is een flexibele benadering van leerkrachtvervanging essentieel. Ziekteverzuim, persoonlijke verlofaanvragen en het toenemende aantal deeltijdbanen zorgen ervoor dat het uitdagend is om consistent dezelfde leerkracht voor een klas te behouden. Basisschool St. Oda streeft ernaar het aantal wisselende gezichten voor uw kind te minimaliseren, al is dit in de praktijk niet altijd haalbaar. Hierdoor kan het voorkomen dat leerlingen tijdelijk les krijgen van verschillende leerkrachten. Binnen de Stichting Primair Onderwijs Venray (SPOV), waar Basisschool St. Oda deel van uitmaakt, is een proactief beleid ontwikkeld om met de huidige krappe arbeidsmarkt om te gaan. Wanneer een reguliere vervanger niet direct beschikbaar is, worden diverse oplossingen ingezet om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Denk hierbij aan het combineren van klassen, het inzetten van flexibele parttimers en het tijdelijk assisteren door leerkrachten met speciale taken, zoals remedial teachers of intern begeleiders, tot een maximum van drie dagen per jaar. Ook leerkrachten in opleiding (werkplek in opleiding) dragen bij aan de continuïteit. Creatieve invullingen worden continu gezocht om het leerproces van de leerlingen te laten voortgaan. Pas wanneer alle mogelijke oplossingen zijn benut, kan er als ultieme maatregel worden overgegaan tot het naar huis sturen van leerlingen. Dit gebeurt echter alleen in zeer uitzonderlijke situaties en altijd na zorgvuldige afweging en directe communicatie met de ouders. De directie wordt bewust buiten de directe invulling van de vervanging gehouden om zich volledig te kunnen richten op onderwijskwaliteit, schoolorganisatie en het vinden van structurele oplossingen. Elke situatie is uniek en vereist een op maat gemaakte aanpak. Het besluit om leerlingen naar huis te sturen wordt nooit lichtvaardig genomen en zal altijd grondig worden gemotiveerd. De transparante communicatie met u als ouder staat hierbij centraal. De speciale zorg voor kinderen blijft te allen tijde een prioriteit, waardoor ook de inzet van gespecialiseerd personeel voor vervanging beperkt blijft om hun kerntaken te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Begeleiding voor Elk Kind: Specialisten op Basisschool St. Oda

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider
Gecertificeerde Orthopedagoog
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Flexibele Ambulante Ondersteuning

Toelichting van de school:

Basisschool St. Oda gelooft in een proactieve aanpak voor optimale leerresultaten. Onze school en de bijbehorende stichting beschikken over een breed scala aan interne specialisten. Deze experts kunnen ingezet worden om zowel individuele leerlingen als hele klassen extra ondersteuning te bieden. Indien specifieke expertise niet binnen onze organisatie aanwezig is, werken we samen met externe professionals om de best mogelijke begeleiding te garanderen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist met Focus op Welzijn
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Specialist Hoogbegaafdheid en Sociaal Comfort

Toelichting van de school:

Een positief sociaal-emotioneel klimaat is essentieel voor de ontwikkeling van elk kind. Onze toegewijde specialisten binnen de school en de stichting staan klaar om te assisteren bij uitdagingen op dit gebied. Zij bieden gerichte ondersteuning om kinderen te helpen floreren. We werken nauw samen met externe deskundigen wanneer aanvullende expertise vereist is, altijd met het welzijn van uw kind als prioriteit.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging

Toelichting van de school:

Effectieve werkhouding en een positieve benadering van taken zijn cruciaal voor schoolsucces. Onze school beschikt over een team van interne specialisten die klaarstaan om leerlingen te begeleiden bij hun gedrag en taakaanpak. Zij zorgen voor een stimulerende leeromgeving. Daarnaast maken we gebruik van externe expertise om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften te vervullen, waardoor elk kind de kans krijgt om zijn of haar potentieel te benutten.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke motorische specialisten direct binnen onze school zijn aangesteld, zetten we ons in voor een actieve levensstijl. We integreren beweging in ons lesaanbod en maken gebruik van externe partners indien specifieke fysiotherapeutische of motorische begeleiding nodig is. Uw kind wordt gestimuleerd om fysiek en motorisch optimaal te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische behoeften of persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en gespecialiseerde externe zorgverleners. Onze schoolfaciliteiten zijn ingericht om waar mogelijk ondersteuning te bieden, in overleg met de betrokken professionals. De gezondheid en het welzijn van uw kind staan bij ons voorop, en we zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal

Gepersonaliseerde Ondersteuning voor Elke Leerling bij St. Oda

Onze Visie op Leerlingontwikkeling en Extra Hulp

Bij Basisschool St. Oda staat de individuele ontwikkeling van elk kind centraal. Dagelijks passen we ons onderwijs aan om te voldoen aan de unieke behoeften van onze leerlingen. Wij geloven in op maat gemaakte ondersteuning, tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen ouders, leerkrachten en onze interne begeleider (IB'er). Samen bepalen we welk ontwikkelingsniveau en welke ondersteuning een kind nodig heeft. Vaak kunnen we deze hulp intern bieden, soms schakelen we de expertise van professionals binnen ons bestuur in. Bij specifieke vragen werken we ook samen met de jeugdconsulenten van de gemeente om de best mogelijke externe ondersteuning te garanderen. Meer informatie over het ouder- en jeugdsteunpunt is beschikbaar via https://www.swvpo.nl/ouder-en-jeugdsteunpunt/. Ontwikkeling voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen: Niveau 3 School met Talentbegeleiding Basisschool St. Oda is trots op haar status als niveau 3 school op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Al enkele jaren is een gespecialiseerde talentbegeleider actief binnen onze school. In nauwe samenwerking met de IB'er implementeren en verfijnen we ons beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit beleid is specifiek afgestemd op de unieke leerlingen en leerkrachten van St. Oda. Ons doel is om ook deze getalenteerde leerlingen onderwijs te bieden dat perfect aansluit bij hun niveau en specifieke ondersteuningsbehoeften. We blijven continu werken aan de doorontwikkeling van ons onderwijsmodel, inclusief Flex- en Peergroup-onderwijs. Onze talentbegeleider integreert hierbij voortdurend nieuwe inzichten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast coacht de talentbegeleider actief onze leerkrachten. Dit zorgt ervoor dat het onderwijs binnen deze groepen steeds beter wordt afgestemd op de individuele behoeften van de leerlingen, wat resulteert in een optimale leeromgeving voor iedereen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Verbetering en Ontwikkeling: Kwaliteitszorg op Basisschool St. Oda

Wat zijn de kernambities van Basisschool St. Oda voor dit schooljaar?

Ons jaarlijkse koersplan legt de strategische doelen voor het huidige schooljaar vast. Dit jaar zetten we vol in op. Het bevorderen van burgerschap en maatschappelijke betrokkenheid bij onze leerlingen. We streven ernaar om hen te vormen tot actieve en verantwoordelijke burgers. Het vergroten van het eigenaarschap en de zelfstandigheid van leerlingen in hun leerproces. Dit stimuleert intrinsieke motivatie en leerplezier. Het structureel verbeteren van het rekenonderwijs door middel van innovatieve lesmethoden en gerichte oefening. Het optimaliseren van het schrijfonderwijs, met aandacht voor zowel creatief als functioneel schrijven, om de communicatieve vaardigheden te versterken.

Hoe realiseert Basisschool St. Oda de gestelde onderwijsdoelen?

De ambitieuze doelen uit ons Koersplan worden gezamenlijk met het toegewijde team van Basisschool St. Oda geformuleerd. Gedurende het schooljaar evalueren en verfijnen we deze doelen continu. Het managementteam (MT) en het team werken nauw samen en maken gebruik van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) voor een systematische aanpak. Deze cyclus garandeert dat we problemen effectief oplossen en onze onderwijsprocessen voortdurend optimaliseren, wat resulteert in een hogere kwaliteit van educatie. Nieuwe onderwijsontwikkelingen, die zich in de implementatie- en borgingsfase bevinden, worden gedetailleerd vastgelegd met behulp van kwaliteitskaarten. Dit zorgt voor transparantie en continuïteit in onze kwaliteitszorg. Jaarlijks vindt het Schoolontwikkelgesprek (SOG) plaats, een essentieel overleg tussen het MT en het bestuur van SPOV. Tijdens dit gesprek bespreken we onze voortgang, ambitieuze doelen en toekomstige ontwikkelingen, wat de strategische koers van onze school stuurt.

Downloaden

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool St. Oda

Toelichting van de school

Basisschool St. Oda in Ysselsteyn biedt een warme en stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij elk kind de aandacht krijgt die het verdient om de eerste stappen in het onderwijs met vertrouwen te zetten. Onze school is er trots op een breed scala aan ontwikkelingskansen te bieden die speciaal zijn afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Vanuit een veilige basis stimuleren we nieuwsgierigheid, creativiteit en sociale vaardigheden. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een succesvolle schoolcarrière met een aanbod dat verder gaat dan het reguliere curriculum.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool St. Oda?

Basisschool St. Oda zet zich actief in om jonge kinderen een vliegende start te geven met gespecialiseerde programma's. We bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan, in samenwerking met lokale partners. Dit VVE-aanbod is ontworpen om de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele groei van jonge kinderen te bevorderen. Door spelenderwijs te leren, leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolloopbaan binnen ons kinderdagverblijf en de kleuterklassen.

Basisschool St. Oda zet zich actief in om jonge kinderen een vliegende start te geven met gespecialiseerde programma's. We bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aan, in samenwerking met lokale partners. Dit VVE-aanbod is ontworpen om de taalontwikkeling, cognitieve vaardigheden en sociaal-emotionele groei van jonge kinderen te bevorderen. Door spelenderwijs te leren, leggen we een sterke basis voor hun verdere schoolloopbaan binnen ons kinderdagverblijf en de kleuterklassen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Ysselsteyn

Met welke organisaties werkt Basisschool St. Oda samen voor het programma voor jonge kinderen?

Om een rijke leerervaring te garanderen, werkt Basisschool St. Oda nauw samen met diverse partners. Deze samenwerkingen verrijken het onderwijs voor onze jongste leerlingen en versterken de band met de gemeenschap van Ysselsteyn. We organiseren gezamenlijke vieringen en projecten, vaak in samenwerking met ouders en lokale instellingen, om kinderen een breder perspectief op leren en samenleven te bieden. Deze activiteiten stimuleren niet alleen hun ontwikkeling, maar betrekken ook de bredere omgeving bij hun schoolervaringen.

Om een rijke leerervaring te garanderen, werkt Basisschool St. Oda nauw samen met diverse partners. Deze samenwerkingen verrijken het onderwijs voor onze jongste leerlingen en versterken de band met de gemeenschap van Ysselsteyn. We organiseren gezamenlijke vieringen en projecten, vaak in samenwerking met ouders en lokale instellingen, om kinderen een breder perspectief op leren en samenleven te bieden. Deze activiteiten stimuleren niet alleen hun ontwikkeling, maar betrekken ook de bredere omgeving bij hun schoolervaringen.

Lokale vieringen en gemeenschapsevenementen
Thema- en projectmatige activiteiten binnen de school
Team | Basisschool St. Oda in Ysselsteyn | [2025] Schoolregister