
Schoolweging
De schoolweging van St. Oda Ysselsteyn is 29,71 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,5% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (95,9%) als de kritieke signaleringswaarde (85%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, vrijwel gelijk aan de vergelijkingsscore (57,8%). De school overschrijdt hiermee ruimschoots de signaleringswaarde van 47,1%, wat wijst op effectief maatwerk voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: van praktijkonderwijs (3,33%) tot vwo (3,33%), met nadruk op middenniveaus. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (13,33%) en vmbo-(g)t/havo (20%). Dit weerspiegelt een zorgvuldige afweging tussen prestaties en ontwikkelpotentieel. De focus op doorstroom naar havo (20%) is duidelijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,07%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Oda Ysselsteyn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf het schooljaar 2023-2024 werken we met het IEP leerlingvolgsysteem, minstens 2 keer per jaar worden in de groepen 3 tot en met 8 toetsen afgenomen voor sowieso rekenen/wiskunde, taalverzorging en lezen. Na afname van deze toetsen wordt zowel op groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd en geëvalueerd, op basis van deze analyses wordt het handelen waar nodig bijgesteld of gehandhaafd. Hier wordt bekeken wat een leerling of groep op dat moment in de ontwikkeling nodig heeft. Tijdens de groepsbesprekingen bespreekt, en analyseert de IB-er samen met de groepsleerkracht(en) de behaalde resultaten. In de groepen 1-2 wordt door middel van observaties die worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem de vorderingen van de leerlingen gemonitord. Deze bevindingen worden in groepsbesprekingen geanalyseerd en besproken waarna waar nodig het handelen kan worden bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk). 70,83% zit op adviesniveau, maar 29,17% zit eronder – meer dan dubbele van het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan wijzen op voorzichtige advisering of uitdagingen in de aansluiting met het VO. De school benadrukt in haar beleid wel een ‘maximale ontwikkeling per kind’.
Sociale ontwikkeling
Een school midden in de maatschappij Leren van pagina naar pagina. Jaren met een boek doen. Zo was het. Je kunt een boek wel digitaliseren, maar dat verandert de inhoud niet. Daar is meer voor nodig. De deuren van de school moeten open. De maatschappij moet de klas in en de klas de maatschappij in. Leerlingen moeten zien en voelen wat er speelt. Betrokken raken bij de leefomgeving van mens, dier en plant. Uitgedaagd worden om te zorgen voor jezelf, anderen en onze planeet op een veilige, betrouwbare en duurzame wijze. Te beginnen in je directe leefomgeving. Dat motiveert. Dan komt de leerling in beweging, omdat hij weet waarom dat zinvol is. Elkaars talenten benutten Klaar met leren na je schoolloopbaan. Opgeleid worden voor een bepaald beroep. Zo was het. Maar de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Kinderen leren nu voor een beroep of vak dat nog helemaal niet bestaat. We moeten ons continu ontwikkelen. Kritisch denken, creatief zijn en elkaars talenten benutten, daarmee komen we samen verder. Leerlingen moeten leren samenwerken, zorgen, maken, onderzoeken, presenteren en bewegen met oog voor ieders welzijn en talenten. Dit bereik je door samen te werken in projecten. Leerlingen leren met hulp van alle ‘leraren’ die de omgeving te bieden heeft. Kennis wordt gedeeld en ervaringen worden opgedaan. Muren verdwijnen. Zo bereidt de leerling zich voor op zijn toekomst. Eigenaarschap voor de leerling Leerkrachten bepalen wat een leerling leert. Wat goed voor hem is. Zo was het. Maar kinderen hebben de ruimte en stimulans nodig om zelf regie te nemen om zich persoonlijk te ontwikkelen. Belangrijk daarbij is dat de leerling continu zicht heeft op wat hij kan, wat hij nog moet en wil leren en waar en met wie hij dat kan leren. Dat bereik je alleen door leerdoelen ook voor de leerling inzichtelijk te maken, zodat de leerling een eigen leerroute kan uitstippelen. Aan de hand van tools waaruit de leerling kan kiezen om de leerdoelen te behalen in eigen tempo op een wijze die past bij zijn leerstijl. En nodig zijn leraren die hem daarbij begeleiden. Zo heeft de leerling zelf de regie. LEES MINDER
Samen leven
Samen werken
Zelfstandig leren
Wat is de werkwijze van Basisschool St. Oda voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool St. Oda is sociale ontwikkeling geïntegreerd in het Jeelo-onderwijs, dat gebaseerd is op de pijlers Samen leven, Samen werken en Zelfstandig leren. Deze pijlers komen niet alleen tijdens de Jeelo-lessen aan bod, maar gedurende de gehele dag.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool St. Oda om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool St. Oda gebruikt Edumaps en een Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Oda?
Basisschool St. Oda gebruikt de Rots & Water methode voor sociaal-emotioneel leren.