IKC Roorda
Tjissema 6
9089 BG Wytgaard

Schoolweging

Schoolweging
25.93
Spreiding
4.72

De schoolweging van Teake Jan Roorda is 25,93 , met een spreiding van 4,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit superieure resultaat benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vooral gezien de Friese Plaatsingswijzer die uitgaat van meerjarige ontwikkeling. De school overtreft hierbij het vergelijkingsgroepgemiddelde van 96.7%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

49.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de inspectienorm van 51.8%. Desondanks presteert de school 14.3% beter op het fundamenteel niveau dan vergelijkbare scholen. De combinatie van maatwerkonderwijs en monitoring via het IEP-systeem draagt mogelijk bij aan deze resultaatsverdeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 42.86% havo en 14.29% vwo-advies (tegenover 16.07% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, tegen 1.01% regionaal gemiddeld. De brede overlapadviezen (vmbo-(g)t/havo en havo/vwo samen 28.58%) reflecteren zorgvuldige, gedifferentieerde advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsTeake Jan RoordaGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 3 t/m 8 worden IEP toetsen op het gebied van taal, lezen, rekenen en spelling afgenomen. De methode onafhankelijke toetsen worden (meestal) twee keer per jaar afgenomen en de resultaten worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. In groep 8 wordt de doorstroomtoets van de IEP in februari afgenomen. De kinderen van groep 1 en 2 worden gevolgd middels het observatiesysteem van Onderbouwd. Hierin kunnen leerkrachten de leergroei van de kleuters noteren en volgen. In groep 1 t/m 8 maken we gebruik van de signaleringstoets DHH. Deze toets geeft de leerkracht handvatten om de meer- of hoogbegaafde leerling te signaleren en hier hun handelen op af te stemmen. Er is op school een deelzorgplan excellent leren en hoogbegaafdheid aanwezig. We hebben te maken met een kleine school. Hierdoor moet je bij de gemiddelden van de resultaten rekening houden met het kleine aantal leerlingen in een groep. Individuele leerlingen kunnen de gemiddelde groepsresultaten sterk beïnvloeden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

60% van de leerlingen presteert onder advies, significant boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit contrast vraagt om aandacht, hoewel de kleine steekproefomvang (n=5 in recente uitstroomdata) relativering behoeft. De volledige afwezigheid van 'boven advies'-plaatsingen suggereert mogelijk voorzichtig adviseren, passend bij de Friese Plaatsingswijzer-methodiek.

Sociale ontwikkeling

Het leven en werken in een groep en het zich daarvoor verantwoordelijk voelen is belangrijk. Een mens heeft de groep nodig om zich te ontwikkelen en het individu kan de groep sterker maken. Op deze wijze leert het kind zich voor te bereiden op de maatschappij. Ons IKC benadert de kinderen positief. Bemoediging is bij uitstek een instrument die een mens doet groeien. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. Hierop aansluitend is onze visie om de groeimindset te stimuleren en het lerend vermogen bij kinderen te ontwikkelen, zowel op school als daarbuiten. Centraal staat het creëren van een leercultuur. Een belangrijk aspect is dat leerlingen taal ontwikkelen om over hun leren te praten. Hierdoor beseffen ze wat hun eigen rol en verantwoordelijkheid is in hun leerproces. LEES MINDER

Respect

Verantwoordelijkheid

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van IKC Roorda voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

IKC Roorda volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling vanaf schooljaar 2022-2023 met behulp van KANVAS. Leerkrachten en kinderen vullen deze vragenlijst twee keer per jaar in. De resultaten worden geanalyseerd en actiepunten worden opgenomen in de zorgcyclus.

Welke registratievormen gebruikt IKC Roorda voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?

IKC Roorda gebruikt KANVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Roorda?

IKC Roorda gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.