Tusken de Marren
Melchior Clantstritte 20
8551 NL Woudsend

Schoolweging

Schoolweging
28.89
Spreiding
5.09

De schoolweging van Tusken de Marren is 28,89 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden succesvol beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijs voor ambitieuze doelen, zelfs met een diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In 2023-2024 kreeg 63% van de leerlingen een HAVO/VWO-advies (7 HAVO, 5 VWO). Hoewel geen regionale vergelijkingsdata beschikbaar is door de fusie, ligt dit percentage vermoedelijk boven het Friese gemiddelde (ca. 45%). De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen komt duidelijk naar voren.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTusken de MarrenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen op school. We vinden het belangrijk om te weten wat ons onderwijs aan kinderen oplevert. Daarvoor gebruiken we dagelijkse observaties en methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we de methode onafhankelijke toetsen van een leerlingvolgsysteem (IEP). De leerlingvolgsysteemtoetsen meten of het kind voldoende groei laat zien. Met behulp van deze gegevens maken we analyses van de ontwikkeling van kinderen en formuleren we doelstellingen om ons onderwijs te verbeteren. We gebruiken de leerlingvolgsysteemtoetsen voor de vakken spelling, rekenen/wiskunde en lezen vanaf groep 3 en een observatiesysteem voor de kleuters. Het is belangrijk dat de eigen ontwikkeling een ononderbroken vorm krijgt en de school hier op een adequate manier aan werkt. Rapport Tweemaal per jaar ontvangen de kinderen een schoolrapport. Het schoolrapport is voor het kind geschreven. We vinden het belangrijk om de kinderen bij hun eigen leerproces te betrekken, zodat ze hun talenten en mogelijkheden kunnen ontdekken. Het schoolrapport geeft kinderen én ouders zicht op de ontwikkeling. De kinderen van de hoogste groepen gaan samen met hun ouders en de leerkracht in gesprek over de voortgang. Bij zorgen of wanneer er behoefte is bij ouders is het soms prettiger om zonder de aanwezigheid van het kind in gesprek te gaan. Hier is altijd een mogelijkheid voor en het initiatief hiervoor kan van zowel de leerkracht als ouders komen.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Inspectiedata toont aan dat 25,6% van de leerlingen boven hun advies presteert in het VO, tegen 11,8% landelijk. Dit wijst op conservatieve advisering en effectieve begeleiding. Slechts 5,1% presteert onder het advies, wat de betrouwbaarheid van het schooladvies onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotioneel leren is het proces waar kinderen vaardigheden verwerven die ze sociaal competent maken. Het gaat er daarbij om hoe je met jezelf en met elkaar omgaat. We besteden aandacht aan: - besef hebben van jezelf (gevoelens, zelfvertrouwen) - zelfmanagement (impulscontrole, doelgericht gedrag) - besef hebben van de ander(empathie, perspectief nemen) - relaties kunnen hanteren (samenwerken, conflicten oplossen) - keuzes kunnen maken (weloverwogen kiezen, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag) De methode Trefwoord geeft ons hiervoor aanknopingspunten. Trefwoord is een methode voor levensbeschouwelijke vorming in de basisschool en wil kinderen begeleiden en ondersteunen bij het verkennen, bewustmaken en verrijken van hun wereld. In 2024-2025 starten we met Kwink! Deze methode is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de kracht van een veilige groep en gaat in basis uit van dat iedereen te vertrouwen is. We streven naar een goede balans tussen sociaal-emotioneel leren en het ‘schoolse’ leren. Gedrag en leren zijn sterk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. LEES MINDER

Relatie

Competentie

Autonomie

Wat is de werkwijze van Tusken de Marren voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Tusken de Marren zijn gebaseerd op de theorie van professor Luc Stevens, waarbij de behoeften aan relatie, autonomie en competentie centraal staan. De school besteedt aandacht aan persoonsvorming, burgerschap en sociaal-emotionele vorming door middel van wereldoriënterende vakken, excursies, activiteiten en vieringen. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gestimuleerd met behulp van de methode Kwink!

Welke registratievorm(en) gebruikt Tusken de Marren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Tusken de Marren gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Tusken de Marren?

Tusken de Marren gebruikt de methode Kwink! voor sociaal-emotioneel leren.