De Olijfboom in Woudenberg

Het team van De Olijfboom in Woudenberg

Current section: team
John F. Kennedylaan 6
3931 Woudenberg

Zie hier hoe het team van De Olijfboom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Olijfboom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Olijfboom bij jullie?

Ontdek hoe goed De Olijfboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Olijfboom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Olijfboom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12%)
25-35 jaar (32%)
35-45 jaar (16%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (16%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Olijfboom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87%)
Direct ondersteunend personeel (4.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.3%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Olijfboom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool De Olijfboom: Zekerheid voor Uw Kind

Op basisschool De Olijfboom in Woudenberg zorgen we ervoor dat uw kind altijd kan rekenen op kwalitatief goed onderwijs, ook bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. Ons zorgvuldig opgesteld vervangingsbeleid garandeert continuïteit en stabiliteit in de klas. Bij ziekte van een vaste leerkracht volgen we een duidelijke procedure om de best mogelijke vervanging te realiseren. We kijken eerst naar de beschikbaarheid van een gediplomeerde invaller uit onze eigen invalpool. Dit waarborgt dat de vervanger de benodigde kwalificaties en ervaring heeft om de lessen op een hoog niveau voort te zetten. Indien een directe invalkracht niet beschikbaar is, onderzoeken we andere opties binnen onze schoolorganisatie. Hierbij wordt gekeken naar de flexibiliteit van eigen leerkrachten die bereid zijn buiten hun reguliere werkdagen bij te springen. Ook de inzetbaarheid van ambulante collega's, die flexibel inzetbaar zijn op diverse locaties, wordt overwogen. Daarnaast kunnen onze toegewijde onderwijsassistenten een cruciale rol spelen in het waarborgen van de lescontinuïteit. Zij bieden ondersteuning en kunnen, waar mogelijk, de onderwijstaken overnemen. Ons doel is om de impact van afwezigheid op het leerproces van uw kind tot een minimum te beperken. In uitzonderlijke situaties waarin ondanks alle inspanningen geen directe vervanging mogelijk is, kunnen we genoodzaakt zijn een groep tijdelijk thuis te laten. In dit geval bieden we geen thuisonderwijs, maar wordt de situatie zo georganiseerd dat het leerverlies wordt beperkt. Kinderen die absoluut niet thuis kunnen blijven, worden opgevangen en tijdelijk ondergebracht in een andere klas. Bij langdurige afwezigheid waarbij meerdere dagen achtereen geen vervanging geregeld kan worden, zal rotatie plaatsvinden, zodat elke groep om beurten thuis moet blijven. We streven ernaar om deze situatie te allen tijde te voorkomen door proactief te plannen en flexibel te reageren op onvoorziene omstandigheden. Uw vertrouwen in ons onderwijs is onze prioriteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Olijfboom

6

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Olijfboom in Woudenberg zetten we ons in voor de optimale taal- en rekenontwikkeling van elke leerling. Wij begrijpen dat kinderen verschillend leren en bieden daarom gerichte ondersteuning op maat. Onze aanpak begint met zorgvuldige observaties, toetsen en gesprekken om de specifieke leerbehoeften te identificeren. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, ontvangen een passend aanbod. Dit kan variëren van verlengde instructie in de klas tot gespecialiseerde hulp buiten de groep. We hanteren een driesporenbeleid: de basisaanpak voor alle leerlingen, verlengde instructie voor wie meer uitleg nodig heeft, en intensieve begeleiding voor hardnekkige problemen. Onze gespecialiseerde coördinatoren en onderwijsassistenten werken individueel of in kleine groepjes. Digitale leermiddelen zoals Bouw!, Bareka en Rekensprint versterken dit aanbod. Bij complexe vraagstukken werken we samen met externe experts, zoals het samenwerkingsverband, om handelingsplannen op te stellen. Ons doel is dat elke leerling met plezier en zelfvertrouwen leert, waarbij we samen met ouders en specialisten zorgen dat niemand achterblijft.

2

Sociaal-emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Kwink-coördinatoren

Toelichting van de school:

Basisschool De Olijfboom bevordert een veilige en positieve sfeer waarin leerlingen zich sociaal-emotioneel optimaal kunnen ontwikkelen. Een goede groepsdynamiek is cruciaal voor zowel welzijn als leerprestaties. Onze preventieve, groepsgerichte en individuele aanpak omvat de methodiek 'Grip op de Groep' voor een positief klasseklimaat. Daarnaast integreren we wekelijks de sociaal-emotionele leer (SEL) methode Kwink in alle groepen. Kwink richt zich op vijf kerncompetenties: zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociaal bewustzijn, relationele vaardigheden en verantwoordelijke besluitvorming. Onze Kwink-coördinatoren zorgen voor een consistente uitvoering, ondersteunen collega's en fungeren als aanspreekpunt voor ouders en externe partners. De intern begeleiders en Kwink-coördinatoren adviseren leerkrachten en bespreken casussen. Bij specifieke behoeften werken we samen met externe professionals zoals het sociaal team of de GGD, altijd in overleg met ouders. Wij streven naar een schoolcultuur van veiligheid, respect en inclusie, versterkt door onze schoolregels en ouderbetrokkenheid.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Bij De Olijfboom ondersteunen we leerlingen actief in hun gedrag, werkhouding en taakaanpak, met aandacht voor zowel sociaal-emotionele groei als leerhouding. Vroege signalering via observaties en het leerlingvolgsysteem vormt de basis van onze aanpak. We bieden gerichte begeleiding, van individuele ondersteuning tot groepsinterventies, waarbij leerlingen betrokken worden via kindgesprekken en gepersonaliseerde doelen. Deze aanpak wordt vormgegeven in nauwe samenwerking tussen leerkrachten, de intern begeleider en de hoogbegaafdheidsspecialist. Indien nodig betrekken we externe experts, zoals het Samenwerkingsverband, om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Ons doel is een stimulerend leerklimaat te creëren waarin elke leerling zich gezien, gehoord en optimaal ondersteund voelt in zijn of haar ontwikkeling.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Verpleegkundigen (extern)

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling werkt basisschool De Olijfboom samen met gespecialiseerde verpleegkundigen van onder andere de GGD en PGB. Indien nodig worden ook expertisecentra zoals De Kleine Prins, De Hoogstraat of Bartiméus ingeschakeld voor advies en begeleiding.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Indien medische handelingen of persoonlijke verzorging noodzakelijk is, kan de thuiszorg ingeschakeld worden om deze op school uit te voeren. Voor advies en ondersteuning op dit gebied kunnen wij tevens een beroep doen op organisaties als De Kleine Prins of De Hoogstraat, om zo de zorg voor onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op De Olijfboom: Groei en Ontwikkeling

Ons Toekomstig Aanbod: Versterking van Educatieve Ondersteuning

De Olijfboom zet vol in op de verdere ontwikkeling van onze ondersteuningsstructuur. We streven ernaar om elk kind, met name leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, op maat gemaakte educatieve hulp te bieden. Onze ambitie is een omgeving te creëren waarin ieder kind zich optimaal kan ontplooien. Onze focus ligt op het versterken van de expertise binnen ons team. We investeren in de verdere professionalisering van onze leerkrachten op het gebied van gedrag, leerstoornissen en sociaal-emotionele ontwikkeling. De inzet van gespecialiseerde hulpverleners wordt uitgebreid om aan de diverse behoeften te voldoen. Daarnaast breiden we ons aanbod voor getalenteerde leerlingen uit. Naast de bestaande plusgroepen voor de groepen 2 tot en met 8, ontwikkelen we een bovenschools programma voor meer- en hoogbegaafde kinderen in de regio Woudenberg. Dit zorgt voor uitdagende leermogelijkheden op maat. Uw kind verdient de beste zorg. Daarom versterken we onze samenwerking met externe partners, zoals jeugdzorg en onderwijsadviseurs. Dit garandeert tijdige en effectieve ondersteuning wanneer dat nodig is. Ook de ruimtelijke en organisatorische groei van de school draagt bij aan betere ondersteuningsfaciliteiten. Met deze strategische investeringen in deskundigheid, aanbod en faciliteiten, blijft De Olijfboom een inclusieve basisschool. We creëren een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind wordt gezien, gehoord en optimaal wordt ondersteund in zijn of haar persoonlijke groei.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Olijfboom Visie

Wat zijn de belangrijkste ontwikkeldoelen van Basisschool De Olijfboom?

Bij Basisschool De Olijfboom streven we naar continue verbetering van ons onderwijs. In 2023 hebben we vier strategische focuspunten, onze 'Big Rocks', geïdentificeerd die de komende jaren centraal staan in onze ontwikkeling. Deze kernpunten omvatten het creëren van een stimulerende leeromgeving die actief leren bevordert. We zetten vol in op het benutten en waarderen van de unieke talenten van zowel leerlingen als teamleden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen, met nadruk op zowel kennis en vaardigheden als op persoonlijke groei en burgerschap. Een ander belangrijk doel is het waarborgen van een consistente en eenduidige aanpak binnen onze school. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorspelbaarheid in ons onderwijs, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van elk kind op De Olijfboom.

Hoe realiseert De Olijfboom haar onderwijsdoelen en waarborgt zij de kwaliteit?

Bij De Olijfboom staat doelgericht werken en kwaliteitsbewaking centraal in onze onderwijsaanpak. We zijn toegewijd aan de ontwikkeling van onze leerlingen, waarbij we ons onderwijs afstemmen op de kerndoelen van het primair onderwijs en onze eigen vernieuwende visie. Om onze ambitieuze onderwijsdoelen te bereiken, hanteren we een gestructureerde methodiek. Dit omvat het werken met gedetailleerde groepsplannen, duidelijke leerlijnen en regelmatige opbrengstanalyses. De voortgang van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd via ons leerlingvolgsysteem en gerichte observaties door ervaren leerkrachten. We evalueren continu de effectiviteit van ons lesaanbod en passen dit proactief aan waar nodig. Het team wordt actief betrokken bij het formuleren en bijstellen van onze doelen, bijvoorbeeld tijdens studiedagen en intervisiesessies. Ook kindgesprekken zijn een vast onderdeel, om leerlingen te betrekken bij hun eigen leerproces. De intern begeleider speelt een cruciale rol in het bewaken van de onderwijskwaliteit. Zij ondersteunt leerkrachten bij het analyseren van resultaten en het implementeren van effectieve interventies. Via onze jaarlijkse kwaliteitszorgcyclus reflecteren we op onze doelen, opbrengsten en verbeterpunten. Op deze manier garanderen we dat we niet alleen ambitieuze doelen stellen, maar deze ook daadwerkelijk realiseren, ten gunste van de groei en het succes van elk kind op Basisschool De Olijfboom.

Ontdek ons programma voor jonge kinderen: Groep 1 & 2 op De Olijfboom

Toelichting van de school

Op basisschool De Olijfboom geloven we in betekenisvol onderwijs dat naadloos aansluit bij de ontwikkeling van jonge kinderen. In groep 1 en 2 werken we met thematische lessen, speciaal ontworpen om aan te sluiten bij de leefwereld van onze jongste leerlingen. Wij volgen de voortgang van elk kind nauwgezet met behulp van de Leerlijnen Jonge Kind (LJK). Deze methode biedt inzicht in de ontwikkeling van uw kind ten opzichte van leeftijdsgenootjes en de eigen groei door de tijd heen. Ontdek meer over ons unieke onderwijs voor groep 1 en 2 op onze website.

Veelgestelde vragen

Welke speciale programma's biedt De Olijfboom voor jonge kinderen?

Basisschool De Olijfboom biedt een verrijkend programma voor kleuters, gericht op hun individuele ontwikkeling. We maken gebruik van de 'Leerlijnen Jonge Kind (LJK)' om de voortgang van elk kind te monitoren en te stimuleren. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel ten opzichte van leeftijdsgenoten als op persoonlijk vlak.

Basisschool De Olijfboom biedt een verrijkend programma voor kleuters, gericht op hun individuele ontwikkeling. We maken gebruik van de 'Leerlijnen Jonge Kind (LJK)' om de voortgang van elk kind te monitoren en te stimuleren. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel ten opzichte van leeftijdsgenoten als op persoonlijk vlak.

Leerlijnen Jonge Kind (LJK) voor optimale ontwikkeling

Met welke partners werkt De Olijfboom samen voor het programma voor jonge kinderen?

Om een compleet aanbod te garanderen, werkt basisschool De Olijfboom samen met vertrouwde partners. We werken nauw samen met 'Bijdehandjes' voor een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool. Daarnaast faciliteren we de naschoolse opvang in samenwerking met 'SNO', zodat uw kind ook na schooltijd in een vertrouwde omgeving kan spelen en leren.

Om een compleet aanbod te garanderen, werkt basisschool De Olijfboom samen met vertrouwde partners. We werken nauw samen met 'Bijdehandjes' voor een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool. Daarnaast faciliteren we de naschoolse opvang in samenwerking met 'SNO', zodat uw kind ook na schooltijd in een vertrouwde omgeving kan spelen en leren.

Samenwerking met Bijdehandjes voor peuteropvang
Samenwerking met SNO voor naschoolse opvang
Team | De Olijfboom in Woudenberg | [2025] Schoolregister