De Olijfboom
John F. Kennedylaan 6
3931 XK Woudenberg

Schoolweging

Schoolweging
27.9
Spreiding
5.53

De schoolweging van De Olijfboom Woudenberg is 27,90 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,53% scoren leerlingen vrijwel unaniem op het fundamentele niveau (landelijk gemiddelde 96,37%). Dit benadrukt dat alle basisvaardigheden goed worden aangeleerd. De school overschrijdt hiermee duidelijk de inspectienorm van 85%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 64,22% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 48,6%), wat aangeeft dat tweederde van de leerlingen boven het basisvaardighedenniveau presteert. De score ligt 3,7% hoger dan bij vergelijkbare scholen (60,51%), wat de effectiviteit van het onderwijsprogramma onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: 28,57% vmbo-(g)t/havo (i.c.m. 10,71% vmbo-(g)t) en 14,29% havo/vwo. Het aandeel vwo-adviezen (10,71%) ligt lager dan bij vergelijkbare scholen (18,61%), maar het aandeel praktijkgericht onderwijs (3,57% vmbo-b) is beperkt. De nadruk ligt op doorstroom naar middelbare scholen met gemengde/theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Olijfboom WoudenbergGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In groep 1 en 2 volgen wij de kinderen d.m.v. Leerlijnen Jonge Kind. De leerkrachten observeren de kinderen en stemmen het aanbod op de onderwijsbehoeften af. Binnen de groepen is er een aanbod basis, intensief (meer en vaker ondersteuning) en verrijkt (meer en vaker uitdaging). Blijkt dit nog niet voldoende helpend te zijn, dan bespreken wij met de intern begeleider of extra ondersteuning buiten de groep nodig is en informeren wij ouders. In de groepen 3 t/m 8 worden regelmatig diverse (methodegebonden en niet-methodegebonden) toetsen afgenomen. De leerkrachten analyseren de gegevens en stemmen hun handelen hierop af. Onder leiding van de intern begeleider vinden besprekingen plaats van de resultaten en de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Op basis hiervan worden de vervolgstappen en de leerdoelen bepaald voor het onderwijsaanbod van een leerling of een groep leerlingen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Twintig procent van de leerlingen zit onder advies (landelijk 11,81%), mogelijk gerelateerd aan de relatief lage schoolweging. Het percentage bovenadviezen (12%) blijft achter bij het gemiddelde (25,27%), wat kan duiden op terughoudendheid in advisering. Wel scoort 68% exact op het voorspelde niveau, wat consistent is met landelijke trends.

Sociale ontwikkeling

Ons doel is dat kinderen als goede burgers een plaats zullen innemen in de maatschappij en dat zij hun talenten inzetten voor God en de naasten. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Door het steunen van goede doelen (zendingsgeld) willen wij kinderen bewust maken van hun mogelijkheid om bij te dragen aan een betere wereld. LEES MINDER

samenwerking

verantwoordelijkheid

zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van De Olijfboom voor sociale ontwikkeling?

De Olijfboom werkt met ‘Grip op de groep’ om een veilig en positief klimaat te creëren. Het bevordert het groepsproces en helpt de leerkracht bij het creëren van een positieve leeromgeving. Er is aandacht voor de individuele ontwikkeling van de leerling, het functioneren binnen de groep en de schoolgemeenschap. Samen met de leerling worden doelen afgesproken op cognitief, creatief en sociaal gebied.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Olijfboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Olijfboom gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Olijfboom?

De Olijfboom gebruikt 'Kwink' en 'Grip op de Groep' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.