
Schoolweging
De schoolweging van De Wereldweide Woubrugge is 29,77 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,1% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, tegen een landelijk gemiddelde van 95,9%. Hoewel dit iets onder de benchmarks ligt, voldoet de school ruimschoots aan de inspectienorm van 85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een sterke nadruk op theoretische leerroutes zien: 27,3% vmbo-(g)t, 18,2% havo en 15,9% vwo. Dit is hoger dan bij veel vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t en 18,6% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (4,55% vmbo-b/k), wat consistent is met de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wereldweide Woubrugge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de landelijke Cito toetsen worden de methodetoetsen afgenomen. Dit gebeurt bijv. na afsluiting van een blok. Door de toetsen (de landelijke en methodetoetsen) te analyseren, weten we waar we kinderen individueel extra instructie aan moeten bieden, maar mogelijk ook waar extra groepsinstructie nodig is. Deze analyse wordt per groep drie maal per jaar met IB-er en evt. directeur besproken. Daarbij geeft Snappet heel snel een beeld waar het kind extra ondersteuning behoeft of juist verdieping c.q. extra uitdaging nodig heeft. Indien we signaleren dat kinderen extra uitdaging nodig hebben, kan dat in de eigen groep, maar kinderen kunnen ook op advies van de leerkracht in de plusklas (5 t/m 8), waar hen andere stof wordt aangeboden dan in de groep en waar ze op een andere manier leren denken. De plusklasleerkracht zorgt er tevens voor dat deze leerlingen ook op andere dagen aan hun plusklasopdrachten kunnen werken. Tevens zijn er diverse extra materialen op school aanwezig om leerlingen die niet in een plusklas zitten, maar toch in een vak uitblinken en extra uitdaging kunnen gebruiken, te voorzien van de juiste materialen om hun ontwikkeling niet te stagneren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 37,1% bovenadvies en slechts 5,7% onderadvies presteert de school significant beter dan landelijke benchmark (25,3% boven, 11,8% onder). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering en 'doorlopende ontwikkelingslijn' zoals beschreven in het schoolplan. De 57,1% die op advies presteert, benadrukt realistische plaatsing.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid Kinderen leren wanneer ze in een veilige omgeving opgroeien. We denken hierbij aan het gebouw en het schoolplein, maar zeer zeker ook aan de sociale veiligheid. De leerkracht van de groep is vanaf 8.20 uur in de klas aanwezig. Behalve op woensdagochtend zijn ouders in de ochtend niet welkom in de school. Contact in de ochtend verloopt via Parro. Na schooltijd is er ruimte om de leerkracht kort te spreken of een afspraak te maken voor een langer gesprek. We streven ernaar dat ieder kind zich op school veilig en geborgen voelt. Wanneer er zaken spelen die een kind liever niet met de eigen leerkracht bespreekt, kan hij altijd naar een andere leerkracht of de contactpersoon. Sociale vaardigheden Als onderlegger voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen gebruiken wij de Kanjertraining. Daarvoor is er minimaal 1x per week een echte training, maar door de week heen refereren wij vaak aan de kanjerregels. We hebben een gecertificeerd leerlingvolgsysteem inzake de sociaal-emotionele ontwikkeling. De uitkomsten daarvan worden verwerkt in de groepsoverzichten. Jaarlijks vullen leerkrachten en leerlingen vragenlijsten in van het digitaal Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem bestaat onder andere uit een sociogram, een leerlingenvragenlijst, een docentvragenlijst en een breed scala aan pedagogische adviezen. De leerlingvragenlijst is goedgekeurd en kan door ons eveneens gebruikt worden om de sociale opbrengsten aan de onderwijsinspectie te verantwoorden. Kanjertraining We werken met de Kanjertraining. Tijdens deze training worden kinderen preventief in contact gebracht met de omgangsregels. Alle leerkrachten van onze school hebben de opleiding tot kanjertrainer gevolgd om zo de kinderen nog beter te kunnen begeleiden bij de omgang met elkaar en alert te zijn bij gedragsproblemen. De principes van de Kanjertraining zijn: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand blijft zielig Elk schooljaar gebruiken we de ‘oefeningen’ uit de Kanjertraining tot de herfstvakantie zeer intensief. We willen tussen de kinderen onderling een band creëren die hen elkaar doet respecteren. Vrienden met iedereen worden is een illusie, maar elkaar tenminste kennen en weten wie er in je groep zit is een voorwaarde om je veilig te voelen. Na de herfstvakantie staat de Kanjertraining nog wekelijks op het programma. LEES MINDER
Veiligheid en verbondenheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van SWS De Wereldweide voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van SWS De Wereldweide zijn tot stand gekomen omdat we het pedagogisch klimaat belangrijk vinden. De Kanjertraining sluit aan bij onze visie en is als methode continu in ontwikkeling. Ook de bijbehorende registratievorm is duidelijk en overzichtelijk, zowel voor de kinderen om in te vullen, als voor de leerkrachten om te analyseren. Onze visie dragen we uit in alles wat we doen en wie we zijn.
Welke registratievorm(en) gebruikt SWS De Wereldweide om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
SWS De Wereldweide gebruikt Kanvas en een vragenlijst via Vensters voor verantwoording om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt SWS De Wereldweide?
SWS De Wereldweide gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.