Basisschool Toermalijn
Noordeinde 80
1521 PB Wormerveer

Schoolweging

Schoolweging
33.19
Spreiding
6.6

De schoolweging van Toermalijn Wormerveer is 33,19 , met een spreiding van 6,60 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.33% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 93.89%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53.33% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 38.7% en het vergelijkingsgemiddelde van 50.17%. Dit toont aan dat de school ondanks complexe uitgangsposities hogere leerdoelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 29.03% havo en 29.03% vmbo-(g)t, met beperkte doorstroom naar vwo (6.45%). Praktijkonderwijs ontbreekt volledig, in contrast met 1.01% in de regio. De nadruk ligt op middelbare adviezen, passend bij de schoolweging van 33.19.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsToermalijn WormerveerGemeente AmsterdamNederland
DOE296.16297.47301.6

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op Toermalijn werken wij planmatig en systematisch aan het verbeteren van ons onderwijs. Hiervoor maken wij gebruik van: vragenlijsten (sociaal emotionele ontwikkeling, Zien!), observaties leerkrachten, ouder- en kindgesprekken. In de groepen 1/2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem Kijk!. Daarnaast maken wij gebruik van de methodetoetsen en methode onafhankelijke toetsen (Cito LOVS, centrale eindtoets). We hebben de afgelopen periode een bijzondere periode gehad i.v.m. coronatijd. Vanaf 16 maart 2020 hebben we thuisonderwijs georganiseerd. Vanaf 11 mei 2020 zijn we voor de helft opengegaan (dit betekent dat zij de helft van de lestijd les hebben gekregen en deels huiswerk). Focus lag in deze genoemde periode op de primaire vakken. Vanaf 8 juni 2020 zijn we weer helemaal opengegaan. Wij zijn niet helemaal tevreden over de behaalde resultaten van het laatste genoemde half jaar (feb - juni 2020), maar gezien de situatie door het coronavirus is dit goed verklaarbaar. We hebben in die periode meer gekeken naar de resultaten van de individuele kinderen. Deze resultaten zijn besproken tijdens de overdracht (augustus 2020). Sommige kinderen hebben juist beter gescoord door bijvoorbeeld een goede en zelfstandige werkhouding, een rustige werkplek thuis en goede begeleiding van ouders. Bij weer andere kinderen waren de omstandigheden minder ideaal en zijn de resultaten meer tegenvallend. Voor de coronatijd waren we tevreden over onze resultaten en verwachten dit niveau aankomend jaar weer terug te kunnen pakken. We scoren op veel gebieden boven de landelijk gestelde normen en op of boven de streefdoelen van Toermalijn. Vanaf 2018-2019 gebruiken wij Leeruniek om op school-, groeps- en leerlingniveau te analyseren. Vanuit de visie om optimale resultaten en leerrendement te behalen analyseren wij de gegevens, evalueren wij het lesaanbod en stellen deze bij. Leerlijnen en interventies worden schoolbreed gehanteerd en afgestemd. Door het werken als een ProfessioneleLeerGemeenschap (PLG) overlegt het onderwijspersoneel met elkaar over passende lesontwerpen. Het gebruik van Snappet in de groepen 4 t/m 8 biedt de mogelijkheid om lesstof en vaardigheden te herhalen en te verrijken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage onderadvisering: 23.33% tegen 11.81% landelijk. Slechts 6.67% stroomt door naar een hoger niveau. Dit kan samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. De school zet volgens het ondersteuningsprofiel in op vroegtijdige adviesgesprekken om deze trend te keren.

Sociale ontwikkeling

Het pedagogisch beleidsplan en de uitvoering hiervan staat gedurende het hele jaar op de agenda van ons team. Wij zijn er van overtuigd dat een veilig en plezierig schoolklimaat een voorwaarde is om tot ontwikkeling te kunnen komen. Elk jaar richten wij ons op een onderdeel ter verbetering. Beleving van de veiligheid en vertrouwen in adequaat handelen door kinderen, ouders en teamleden staat momenteel als speerpunt in de aandacht. In de groepen wordt elke dag tijd en aandacht besteed aan het verwerven van de sociale vaardigheden en de ontwikkeling van de sociale competenties. Gedragingen en groepsdynamiek worden meerdere keren per jaar geanalyseerd, geëvalueerd en het plan van aanpak wordt aangepast naar de behoeften van de groep en het kind. LEES MINDER

Veiligheid en plezier

Respectvol gedrag

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Toermalijn voor sociale ontwikkeling?

Informatie over de werkwijze van Basisschool Toermalijn met betrekking tot sociale ontwikkeling is te vinden in het schoolkatern en pedagogisch beleidsplan. Hierin staan uitgangspunten, doelen, werkafspraken, monitoring en aanvullende middelen beschreven.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Toermalijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Toermalijn gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Toermalijn?

Basisschool Toermalijn gebruikt Kwink en Rots en Water training voor sociaal-emotioneel leren.