OBS Heidepolle in Wolvega

Het team van OBS Heidepolle in Wolvega

Current section: team
Paulus Potterstraat 13
8471 Wolvega

Zie hier hoe het team van OBS Heidepolle is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Heidepolle. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Heidepolle bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Heidepolle bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Heidepolle zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Heidepolle. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Heidepolle werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Heidepolle gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van leerkrachten op OBS Heidepolle: Ons Plan van Aanpak

Bij OBS Heidepolle zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Zieke personeelsleden melden hun afwezigheid direct bij de schoolleiding, zodat wij proactief op zoek kunnen gaan naar een passende vervanger. We begrijpen dat een landelijk tekort aan invalkrachten, ook in Weststellingwerf, uitdagingen met zich meebrengt. Ondanks deze landelijke krapte doen wij ons uiterste best om de impact op uw kind zo klein mogelijk te houden en zoveel mogelijk vaste gezichten voor de klas te behouden. Ons stappenplan voor effectieve personeelsvervanging: Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderwijsverstoring. Daarom volgen we een zorgvuldig opgesteld protocol bij ziekteverzuim. Dit begint met een vroege melding van de leerkracht, waarna direct onze vervangingslijst wordt geraadpleegd. Indien nodig, zetten we extra in op onze eigen getalenteerde teamleden. Als eerste stap proberen we een geschikte invalkracht te vinden via onze interne vervangingspool. Lukt dit niet, dan kijken we naar creatieve oplossingen binnen het schoolteam. In uitzonderlijke gevallen en wanneer hun overige taken dit toelaten, springen de directie of de IB-er bij voor de klas, maximaal voor één dagdeel of een volledige dag. Afhankelijk van de situatie en met de juiste begeleiding, kunnen onderwijsassistenten of stagiairs ingezet worden om het onderwijs te waarborgen. De uiteindelijke beslissing hierin ligt bij de directie. Zodra alle interne opties zijn benut, kan de directie besluiten leerlingen tijdelijk te verdelen over andere groepen, rekening houdend met groepsgrootte en samenstelling. Dit doen we enkel als het de onderwijskwaliteit ten goede komt. In het zeldzame geval dat geen enkele vorm van vervanging mogelijk is, informeren we ouders zo spoedig mogelijk via e-mail, vóór 07:30 uur, dat de groep naar huis gaat. Bij langdurige afwezigheid rouleren we de getroffen groepen, zodat elke klas slechts een beperkte periode onderwijs mist. Zo waarborgen we een eerlijke verdeling van de beschikbare onderwijstijd voor al onze leerlingen op OBS Heidepolle.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken met jaargroepen en een aantal combinatiegroepen. Bij de kleuters hebben we er bewust voor gekozen om groepen 1/2 te combineren. Jonge kinderen leren veel van elkaar.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool Heidepolle: Specialisten en Expertise

3

Taal- en Rekenhulp: Succes met Dyslexie en Dyscalculie

Beschikbare specialisten:

Interne Begeleider Heidepolle
Externe Ondersteuning Taal & Rekenen
Ondersteuningsteam 'De Stipe'

Toelichting van de school:

OBS Heidepolle biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen met taal- en rekenuitdagingen. Wij hebben protocollen voor dyslexie en dyscalculie. Onze school werkt nauw samen met logopedisten en fysiotherapeuten voor kinderen met spraak-, taal- of motorische ontwikkelingsachterstanden. Een logopedist is aanwezig op school om kinderen met dyslexie of TOS te ondersteunen. Voor vragen over dyslexieverklaringen of TOS-diagnoses, informeer bij uw leerkracht of de intern begeleider.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: KiVa en Gedragscoaching

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Heidepolle
Interne Begeleider Heidepolle
KiVa Team Heidepolle

Toelichting van de school:

Wij bevorderen sociale veiligheid op OBS Heidepolle met het KiVa-programma. Het KiVa-team werkt samen met leerkrachten aan het oplossen van pestproblematiek. Daarnaast bieden we externe ondersteuning zoals schoolmaatschappelijk werk, POH, SOVA trainingen en jeugdzorg. Samen met ouders en het kind zoeken we naar de beste begeleiding. Onze gedragsspecialist ondersteunt leerkrachten bij het begeleiden van leerlingen met specifieke gedragsbehoeften.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: ADHD en Autisme Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragscoördinator Heidepolle

Toelichting van de school:

OBS Heidepolle heeft een gedragscoördinator die leerkrachten ondersteunt bij leerlingen met extra gedragsbehoeften. Dit omvat hulp bij concentratieproblemen, ADHD of Autisme. We werken samen met gespecialiseerde partners zoals Accare, Inter-Psy en Molendrift voor gedrags- en taakaanpak. Onze aanpak is erop gericht de werkhouding en taakgerichtheid van elke leerling te optimaliseren.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Visuele en Auditieve Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek Heidepolle

Toelichting van de school:

OBS Heidepolle biedt gymnasti klessen met een gespecialiseerde vakleerkracht. Wij ondersteunen leerlingen met visuele of auditieve beperkingen. Samenwerking met Visio en Kentalis stelt ons in staat om op maat gemaakte ondersteuningsplannen (OPP) op te stellen voor slechtziende, slechthorende of leerlingen met TOS. Onze school is rolstoeltoegankelijk en beschikt over een invalidentoilet en speciale voorzieningen voor zicht- en gehoorondersteuning.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Heidepolle volgt strikte protocollen voor medicijnverstrekking en medische handelingen. De schoolleiding en leerkrachten zijn getraind om veilig te handelen. Meer gedetailleerde informatie over ons protocol vindt u op de website van OBS Heidepolle. Neem contact op voor specifieke vragen over medische ondersteuning voor uw kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Stilte werkplekken bij ieder lokaal
Samenwerkingsruimten
Logopedie in het gebouw
Naschoolse opvang in het gebouw

Optimale Leerlingondersteuning op OBS Heidepolle

Ons Passend Onderwijs Beleid: Een Diepgaande Uitleg

OBS Heidepolle zet zich sinds 2025 actief in voor versterkte ondersteuning van leerlingen en ouders binnen passend onderwijs. Ontdek hier de kern van onze onderwijsaanpak. Wij bieden zowel basisondersteuning als gespecialiseerde extra ondersteuning. Onze intern begeleider coördineert dit proces nauwgezet. Samen met u als ouder, de leerkrachten en de leerling zelf, bepalen we de meest effectieve aanpak. Met ons leerlingvolgsysteem monitoren we de ontwikkeling van elke individuele leerling. Leerlingen die extra begeleiding behoeven, ontvangen een persoonlijk handelingsplan of ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit plan kan gericht zijn op specifieke lesstof of sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders worden actief betrokken bij de bespreking van deze plannen. Voor aanvullende hulp werken we samen met 'De Stipe', een gespecialiseerd ondersteuningsteam. Dit waarborgt dat elke leerling zich optimaal kan ontplooien in een veilige en stimulerende omgeving waar iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Daarnaast schakelen we externe expertise in, zoals logopedisten en jeugdzorgprofessionals. Onafhankelijk advies en ondersteuning bij passend onderwijs vindt u bij het ouder- en jeugdsteunpunt van ons samenwerkingsverband. Passend onderwijs bij Heidepolle kenmerkt zich door een positieve, pedagogische visie op kinderen, waarbij we focussen op hun sterke punten. De rol van de leerkracht en een hechte samenwerking met ouders zijn hierbij cruciaal. Elke tien weken vindt er een overleg plaats met ouders, leerkrachten en begeleiders om de onderwijsbehoeften van het kind optimaal te kunnen afstemmen. Extra Ondersteuningsaanvragen: Procedure voor Ouders Ouders kunnen voor leerlingen met specifieke behoeften een aanvraag voor extra ondersteuning indienen via een helder omschreven procedure. Indien 'De Stipe' betrokken is, kan de school eveneens extra ondersteuning aanvragen. Na beoordeling door het bestuur wordt een passend ondersteuningsplan ontwikkeld en geïmplementeerd. Samenwerking met Passend Onderwijs Friesland 2101 OBS Heidepolle is aangesloten bij Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland 2101. Dit samenwerkingsverband streeft naar succesvol onderwijs voor alle leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Zij bundelen de krachten met alle basisscholen in Friesland om dit te realiseren. Op hun website vindt u uitgebreide informatie over hun aanpak, ondersteuningsplannen en het ouder- en jeugdsteunpunt. De gezamenlijke ondersteuningsprofielen van de scholen binnen 'Passend Onderwijs Friesland' garanderen de dekkendheid van ondersteuningsvoorzieningen in de regio, zodat elk kind de benodigde zorg en onderwijs krijgt. Toekomstvisie: Uitbreiding van Extra Ondersteuning Onze ambities zijn gericht op het continu verbeteren van de begeleiding voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Dit omvat de verdere ontwikkeling van basisvaardigheden door diepgaande analyses volgens het OGW4D principe. We zetten ook in op de sociaal-emotionele ontwikkeling en het versterken van het leergedrag door het implementeren van duidelijke routines in de klas.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Heidepolle

Welke Ontwikkeldoelen Bevat Ons Schoolplan?

Het schoolplan van OBS Heidepolle is de leidraad voor ons onderwijs en onze ontwikkeling. Het is opgesteld conform de Wet primair onderwijs, waarin het bevoegd gezag zorgdraagt voor de kwaliteit van het onderwijs. Ons kwaliteitszorgsysteem omvat procedures en processen die de kwaliteit van ons onderwijs waarborgen en continu verbeteren. We werken met kwaliteitskaarten per vakgebied, waarin de onderwijsvisie en -aanpak helder worden beschreven. Deze kaarten worden jaarlijks geëvalueerd met het team. Het schoolplan wordt elke vier jaar herzien, met input van het team, ouders, landelijke ontwikkelingen, het bestuur en de leerlingen. Dit plan vertalen we naar een jaarplan met concrete doelen voor het komende schooljaar. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden besproken met het team en de Medezeggenschapsraad (MR). In lijn met het strategisch beleidsplan van stichting Comprix, richten we ons op basisvaardigheden, burgerschap, veiligheid en ICT. Deze thema's komen terug in ons jaarplan en worden halfjaarlijks geëvalueerd en gemonitord. De voortgang wordt besproken met de MR en tijdens het zelfevaluatiegesprek met het schoolbestuur. Om de kwaliteit te bewaken, gebruiken we diverse instrumenten zoals opbrengstanalyse, zelfevaluatiedocumenten, functioneringsgesprekken, schoolbezoeken, inspectierapporten, kwaliteitskaarten en ouder- en leerlingenenquêtes. Ontwikkelpunten uit deze instrumenten integreren we in het jaarplan. Voor het schooljaar 2024-2025 lag de focus op: - Basisvaardigheden: Analyse van toetsen via het OGW4D principe (Data-Duiden-Doelen-Doen) en integratie van referentieniveaus voor gerichte interventies. - Basis Leer Proces (BLP): Een centraal leerspier per periode, zichtbaar gemaakt met posters en geïntegreerd in weektaken en communicatie met ouders. - Sociaal-emotionele ontwikkeling: Teamscholing gericht op gedragsmanagement en implementatie van de ABC methodiek en time-out procedures. - Begrijpend lezen: Activerend lezen met de methode Nieuwsbegrip, waarbij gezamenlijke tekstverwerking centraal staat. - Zaakvakken: Implementatie van de methode “Blink Wereld” voor groepen 5-8, met aandacht voor verdiepende teksten. - Nascholing: Trainingen in ‘Teach like a champion’ en de ABC techniek voor gedragsmanagement. - Burgerschapsvorming: Uitwerking van het burgerschapsplan met doelgerichte aanpak per groep. Voor het schooljaar 2025-2026 zijn de doelen gericht op: - Basisvaardigheden: Verdiepte analyse met het OGW4D principe, ook voor kleutergroepen. - BLP: Continueren van de centrale leerspieren en implementatie van specifieke BLP-doelen. - Sociaal-emotionele ontwikkeling: Verdere implementatie van de ABC methodiek en time-out procedures, met focus op routines. - Begrijpend lezen: Verder ontwikkelen van activerend lezen met Nieuwsbegrip. - ICT: Actualiseren van het ICT-beleidsplan conform nieuwe kerndoelen. - Zaakvakken: Integreren van “Blink Wereld” en ontwikkelen van rijke teksten, vastgelegd in kwaliteitskaarten. - Professionalisering team: Toepassen van geleerde werkvormen uit ‘Teach like a champion’. - Burgerschapsvorming: Intentioneel vormgeven van burgerschap, meten van resultaten en verankeren van kernwaarden (respect, samen, talent). - PO-VO project: Samenwerking met Terra voor een soepele overgang naar voortgezet onderwijs, met focus op duurzaamheid. - Lezen groep 3: Implementatie van de nieuwe leesmethode “Lijn 3, 2e editie”. Voor gedetailleerde informatie verwijzen we naar ons jaarplan en de halfjaarlijkse evaluaties met de MR.

Hoe Realiseert OBS Heidepolle Haar Educatieve Doelstellingen?

De school doelen, zoals vastgelegd in het jaarplan, worden continu geëvalueerd en geborgd gedurende het schooljaar. De resultaten van ons onderwijs worden tweemaal per jaar geanalyseerd en geëvalueerd in een zelfevaluatie. Het verslag van dit proces en de zelfevaluatie worden gedeeld en besproken met het gehele team, de Medezeggenschapsraad (MR) en het schoolbestuur.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Wolvega

Toelichting van de school

OBS Heidepolle biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, waar spelenderwijs leren centraal staat. Onze peuterspeelzalen en kinderdagverblijven creëren een veilige en kindvriendelijke sfeer die de ontwikkeling en groei van uw kind bevordert. Door middel van spel, experimenten en sociale interactie doen kinderen waardevolle ervaringen op. Speciaal voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand of een verhoogd risico hierop, bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Het doel van VVE is het vroegtijdig signaleren en aanpakken van mogelijke taal- en onderwijsachterstanden. Dit vergroot de kansen van uw kind aanzienlijk aan het begin van de schoolloopbaan. Kinderen met een VVE-indicatie bezoeken de voorschoolse voorziening vier dagdelen per week. Binnen ons brede aanbod werken we nauw samen met de peuterspeelzaal van Doomijn. Regelmatige afstemming tussen onze pedagogisch medewerkers en kleuterleerkrachten zorgt voor een naadloze doorgaande lijn naar groep 1. Gezamenlijke activiteiten, zoals muzieklessen en gym in ons speellokaal, faciliteren een soepele overgang. Oudere leerlingen lezen zelfs regelmatig voor bij de peuters, wat de betrokkenheid vergroot. Ontwikkelgebieden in de kleutergroep: De activiteiten in onze kleutergroepen leggen een essentiële basis voor de verdere schoolcarrière van uw kind. Wij zien elk spel als een leermoment en bieden gevarieerde materialen en spelvormen aan. Denk hierbij aan bouwen, creatief met computers werken, knutselen, rollenspellen, puzzelen, boetseren en werken met constructiemateriaal. Elk dagdeel besteden we aandacht aan gerichte ontwikkelingsmaterialen. Cognitieve ontwikkeling: Tijdens kringactiviteiten richten we ons op beginnende geletterdheid en rekenvaardigheden. Met methodes als 'Kleuteruniversiteit' en 'Met sprongen vooruit' werken we thematisch aan de voorbereidende taal- en rekenvaardigheden. Sociaal-emotionele ontwikkeling: Wij besteden veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, gericht op samen leren spelen en omgaan met elkaar. Hiervoor gebruiken we de methodes 'KiVa' en 'BLP'. Motorische ontwikkeling: De grove motoriek wordt gestimuleerd tijdens gerichte gymlessen en vrij spel, zowel binnen als buiten. Ons afgesloten schoolplein biedt een veilige omgeving voor diverse buitenactiviteiten. Voor de fijne motoriek organiseren we activiteiten zoals werken met kleine kralen of het hanteren van pincetten. De methode 'Krullenbol' ondersteunt het voorbereidende schrijfproces, waarbij muziek als rode draad dient om oefeningen en bewegingen te automatiseren. Muzikale ontwikkeling: Onze muzieklessen omvatten het zingen van liedjes, bewegen op muziek en het bespelen van ritme-instrumenten. Observeren en Ondersteunen: Elke dag observeren leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen, vastgelegd in het observatiesysteem 'Mijn Kleutergroep'. Deze observaties, die onder andere gaan over rekenen, taal, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling en spel, worden elke tien weken besproken met de intern begeleider. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze individueel of in kleine groepjes, altijd in overleg met ouders. Indien nodig schakelen we externe hulp in, zoals onze logopediste binnen Futura. Meer details over onze ondersteuningsmogelijkheden vindt u in hoofdstuk 3 'Ondersteuning en Veiligheid'. Overgang van groep 2 naar groep 3: Om de overgang naar groep 3 soepel te laten verlopen, werken we met een circuit van maandag tot dinsdag, vanaf de zomervakantie tot de herfstvakantie. Hierbij staat spelend leren centraal met verplichte opdrachten gericht op voorbereidend lezen, rekenen en motoriek. Een overgangsprotocol, gebaseerd op observaties uit 'Mijn Kleutergroep', leervoorwaarden voor groep 3 en werkhouding, bepaalt of uw kind klaar is voor groep 3. We bespreken dit tijdens contactavonden en plannen indien nodig extra gesprekken met ouders om de schoolloopbaan optimaal te begeleiden.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Heidepolle extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, OBS Heidepolle biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Ja, OBS Heidepolle biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Kinderopvang Wolvega
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke partners werkt OBS Heidepolle samen voor het jonge kind programma?

OBS Heidepolle werkt nauw samen met Doomijn Kinderopvang om een optimale ontwikkeling en doorgaande lijn voor jonge kinderen te garanderen.

OBS Heidepolle werkt nauw samen met Doomijn Kinderopvang om een optimale ontwikkeling en doorgaande lijn voor jonge kinderen te garanderen.

Team | OBS Heidepolle in Wolvega | [2025] Schoolregister