
De resultaten van OBS Heidepolle in Wolvega
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS Heidepolle, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS Heidepolle bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS Heidepolle bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op OBS Heidepolle
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd dit fundamentele niveau moet bereiken. Dit percentage is uniform voor alle basisscholen in Nederland en dient als een belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op OBS Heidepolle
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en markeert een ambitieus doel voor onze leerlingen. Wij streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor iedere basisschool, waaronder OBS Heidepolle, een specifiek streefpercentage vast. Dit percentage is gebaseerd op de unieke samenstelling van onze leerlingenpopulatie en fungeert als de officiële signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS Heidepolle?
Op OBS Heidepolle in Wolvega begeleiden we leerlingen van groep 8 zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Ons adviesproces is gebaseerd op de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, met een focus op de LOVS-toetsen vanaf groep 6. We analyseren de ontwikkeling van uw kind op gebieden zoals begrijpend lezen, rekenen, technisch lezen en spelling. Rekenen en begrijpend lezen wegen het zwaarst mee in ons advies. Meer details over de Plaatsingswijzer vindt u op www.plaatsingswijzer.nl. Dit systeem is integraal onderdeel van ons 'slotoffensief' om een optimale doorstroom te garanderen. Vanaf groep 7 voeren we individuele gesprekken met leerlingen om hen bewust te maken van hun leerproces en motivatie, en om hen te stimuleren de mogelijkheden in het voortgezet onderwijs te verkennen. Een persoonlijk ontwikkelingsplan helpt hierbij. In oktober van groep 8 bespreken we het voorlopige schooladvies met ouders en de leerling. Dit advies is onderbouwd met de Plaatsingswijzer, methodegebonden toetsen, observaties en kindgesprekken. De landelijke doorstroomtoets dient ter bevestiging van dit advies, met een definitieve keuze in maart. Onze resultaten op de IEP-toets in 2025 tonen aan dat OBS Heidepolle kansrijk adviseert. Een aanzienlijk deel van onze leerlingen wordt geadviseerd voor havo/vwo (27%) en vwo (27%). De overige adviezen variëren van pro/vmbo-basis tot vmbo-gl/tl, waarbij alle leerlingen op of boven hun geadviseerde niveau presteren. Bij leerlingen die hoger scoorden, is het advies waar nodig bijgesteld om een optimale match te creëren. Drie jaar na de doorstroom blijkt onze advisering effectief: 28% van de leerlingen presteert boven het oorspronkelijke advies, 63% presteert op niveau en slechts 9% presteert onder het advies. Dit benadrukt onze succesvolle aanpak voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Bekijk meer details op [scholenopdekaart.nl](https://scholenopdekaart.nl/basisscholen/wolvega/6892/basisschool-heidepolle/resultaten/).
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling Basisschool Heidepolle: Groei en Respect
Bij OBS Heidepolle koesteren we een veilige, stimulerende en inclusieve leeromgeving waar elk kind zich thuis voelt. Wij omarmen de uniciteit van elk kind en bevorderen een sfeer van wederzijds respect, zowel in woord als daad. Onze aanpak is gericht op het versterken van het zelfvertrouwen en het bevorderen van zelfstandigheid, waarbij leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling en gedrag. We geloven sterk in de kracht van de groep en stimuleren positieve interacties en het naleven van duidelijke gedragsregels. Deze kernwaarden – Respect, Samen, en Talent – vormen de basis van ons schoolbeleid en zijn zichtbaar in alles wat we doen. Ze helpen ons om een fijne en ondersteunende gemeenschap te creëren waar ieder kind kan floreren.
Respect: Vriendelijk zijn voor elkaar
Samen: Samen een fijne school creëren
Talent: Er mogen zijn wie je bent
Hoe bevordert OBS Heidepolle de sociale ontwikkeling van leerlingen?
OBS Heidepolle zet de effectieve KiVa-methode in, een Fins programma dat wetenschappelijk bewezen is en gericht is op positieve groepsvorming en een prettig schoolklimaat. KiVa helpt leerlingen zich veilig en gewaardeerd te voelen, wat leidt tot meer schoolplezier en betere prestaties. De methode legt de nadruk op de groep als geheel, met het motto ‘Samen maken we er een fijne school van!’. De effectiviteit van KiVa wordt ondersteund door de Rijksuniversiteit Groningen en erkend door het NJi. De KiVa-monitor voldoet aan de wettelijke eisen voor sociale veiligheid op scholen. Daarnaast monitoren we sociale veiligheid met 'Vensters PO' bij leerlingen in groep 6, 7 en 8. De resultaten van vorig jaar tonen aan dat onze inspanningen vruchten afwerpen en we blijven ons inzetten voor het sociaal-emotioneel welbevinden van de kinderen. Voor burgerschap gebruiken we 'Burgerschap meten' om kennis, houding, gedrag en basiswaarden in kaart te brengen. Hoewel we tevreden zijn over de kennis en het schoolklimaat, werken we aan een gestructureerd aanbod voor burgerschapscompetenties zoals democratisch handelen en omgaan met verschillen, om zo een doorlopende leerlijn te creëren en de scores te verbeteren.
Welke methoden en registraties gebruikt Heidepolle voor sociaal-emotionele ontwikkeling?
OBS Heidepolle gebruikt de volgende methoden en registraties om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen: Methoden voor sociaal-emotioneel leren: * KiVa Registratievormen voor sociale opbrengsten: * Leerling in beeld sociaal emotioneel functioneren * Monitor sociale veiligheid Vensters PO * De KiVa monitor (groep 5 t/m 8)
Welke kernwaarden zijn leidend voor sociale ontwikkeling op OBS Heidepolle?
De sociale ontwikkeling op OBS Heidepolle is gebaseerd op drie kernwaarden die we dagelijks uitdragen: * **Respect:** We behandelen elkaar altijd vriendelijk en met waardigheid. * **Samen:** We werken samen om van onze school een fijne en positieve plek te maken. * **Talent:** We erkennen en vieren de unieke talenten en persoonlijkheden van elk kind.
Inspectierapport OBS Heidepolle: Kwaliteit en Ontwikkeling Gewaarborgd
OBS Heidepolle hecht grote waarde aan transparantie en kwaliteit. Daarom delen we graag de bevindingen van de Onderwijsinspectie. Op 27 september 2012 vond er een belangrijk inspectiebezoek plaats, gericht op vroeg voorschoolse educatie (VVE). Dit bezoek was een waardevolle gelegenheid om de kwaliteit van ons onderwijs te laten beoordelen. De conclusies uit het inspectierapport bevestigen de sterke punten van ons kleuteronderwijs. We zijn er trots op te kunnen melden dat het bezoek geen aanleiding gaf voor vervolgafspraken door de Onderwijsinspectie. Dit onderstreept de effectiviteit van onze onderwijsaanpak en de toewijding van ons team. Deze positieve beoordeling motiveert ons om ons onderwijs continu te blijven verbeteren en een veilige, stimulerende leeromgeving te bieden aan alle leerlingen van OBS Heidepolle.