Basisschool JKC Sint Franciscus in Wolvega

Het team van JKC Sint Franciscus in Wolvega

Current section: team
Lycklamaweg 14
8471 Wolvega

Zie hier hoe het team van JKC Sint Franciscus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van JKC Sint Franciscus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past JKC Sint Franciscus bij jullie?

Ontdek hoe goed JKC Sint Franciscus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij JKC Sint Franciscus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij JKC Sint Franciscus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (42.9%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (21.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij JKC Sint Franciscus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor JKC Sint Franciscus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Vervanging bij JKC Sint Franciscus

Bij JKC Sint Franciscus zetten we ons in voor continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek is of verlof heeft, is onze prioriteit om zo spoedig mogelijk voor passende vervanging te zorgen. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat vervanging niet direct beschikbaar is. In dergelijke situaties verdelen we de leerlingen over de bestaande stamgroepen om het leerproces zo min mogelijk te verstoren. We streven ernaar om elke leerling een stimulerende leeromgeving te bieden, ook tijdens onverwachte situaties. In uitzonderlijke gevallen, wanneer er geen alternatieve opvang binnen de school mogelijk is, kunnen we ouders vragen om hun kind voor die specifieke dag thuis te houden. We verzekeren u dat we u hierover zo vroeg mogelijk informeren, zodat u zich hierop kunt voorbereiden. Deze communicatie is essentieel om de impact op het gezin te minimaliseren. Indien een langdurige afwezigheid van een leerkracht onze reguliere groepsindeling beïnvloedt, en een specifieke groep (MB of BB) hierdoor langer thuis dient te blijven, dan nemen wij initiatieven om het thuisonderwijs te faciliteren. U wordt hierover persoonlijk geïnformeerd met duidelijke instructies en ondersteuning.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Stamgroepen Er zijn verschillende stamgroepen voor de peuters, de onderbouw, de middenbouw, de bovenbouw en de BSO. In een stamgroep zitten kinderen die ongeveer 3 jaar in leeftijd van elkaar verschillen. Kenmerkend voor werken in de stamgroep is dat de oudsten de jongsten helpen. De oudste leerlingen krijgen meer verantwoordelijkheden en leren zelfstandiger te werken. Gedurende hun schooltijd maken kinderen een paar keer mee hoe het is om de jongste of oudste te zijn. Ze ontdekken hun eigen en elkaars sterke en zwakkere punten en leren hier respectvol mee omgaan. In ons JKC zijn deze stamgroepen als volgt ingedeeld:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij JKC Sint Franciscus

6

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellinghulp
Intern Begeleider met expertise op leergebied
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische adviezen
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist ter bevordering van taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen

Toelichting van de school:

Bij JKC Sint Franciscus geloven we in een brede aanpak voor taal en rekenen. Naast onze toegewijde leerkrachten en intern begeleider, zetten we expertgroepen in die continu de laatste ontwikkelingen volgen. Deze groepen implementeren effectieve lesmethoden en bieden waardevol advies aan leerkrachten. Zo garanderen we dat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt voor succesvolle leerresultaten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist ter ondersteuning bij gedragsuitdagingen
Intern Begeleider voor brede leerlingzorg
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Pedagogisch Educatief Professional voor jeugdontwikkeling

Toelichting van de school:

Ons OnderSteuningsTeam (OST) bestaat uit interne en externe experts met een gedeelde visie op passend onderwijs. Dit team ondersteunt leerkrachten met handelingsgerichte procesdiagnostiek en zorgt voor een afgestemde aanpak per leerling. Samen met ouders en specialisten onderzoeken we de optimale ondersteuning voor elke leerling, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Alle teamleden zijn getraind als Leefstijl trainer, Rots en Water trainer en Mindfulness trainer om de sociaal-emotionele groei te stimuleren.

5

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor onderwijsbehoeften
Orthopedagoog voor diagnostiek en advies
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Pedagogisch Educatief Professional voor begeleiding

Toelichting van de school:

Het OnderSteuningsTeam (OST) biedt ook gespecialiseerde hulp bij gedrag en executieve functies. We streven ernaar om leerlingen te helpen hun werkhouding en taakaanpak te verbeteren. Daarnaast zijn er Beelddenk-specialisten binnen ons team. Zij ondersteunen leerlingen die visueel ingesteld zijn, wat resulteert in een effectievere leerervaring en betere schoolprestaties.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor brede leerlingenzorg
Orthopedagoog voor optimale ontwikkeling
Fysiotherapeut voor bewegingsstimulering
Logopedist voor communicatie en mondgedrag
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

JKC Sint Franciscus hecht veel waarde aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs zorgen voor een consistente aanpak en coachen collega's. Daarnaast onderhouden we een nauwe samenwerking met een fysiotherapeut die wekelijks op school aanwezig is om specifieke ondersteuning te bieden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe professionals en ouders. Indien nodig wordt er afgestemd met medische zorgverleners om de gezondheid en het welzijn van uw kind te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
20
Totaal specialisten
20
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Stilteruimte

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij JKC Sint Franciscus

Ontwikkelingen in Ondersteunende Educatieve Programma's

JKC Sint Franciscus zet zich actief in voor de optimale ontwikkeling van al haar leerlingen. Twee jaar geleden hebben we met succes de pilot Tienerschool gelanceerd, een innovatief project in samenwerking met IKC Scholtens en het prestigieuze Linde College. Deze Tienerschool fungeert als een essentiële schakel die de overgang van basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs soepeler en effectiever maakt. Het programma is ontworpen om leerlingen extra bagage mee te geven voor hun verdere schoolcarrière. Voor gedetailleerde informatie over dit unieke initiatief en het toekomstige aanbod aan ondersteuning, nodigen wij u van harte uit om de website van het Linde College te bezoeken: https://lindecollege.nl/tienerschool-wolvega.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Continu Verbeteren bij JKC Sint Franciscus

Welke Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij JKC Sint Franciscus omarmen we verandering en anticiperen we actief op nieuwe onderwijsuitdagingen. Onze kwaliteitszorg is de drijvende kracht achter continue verbetering, waarbij we de ontwikkeling van ons team, ouders en leerlingen centraal stellen. Onze kwaliteitsaanpak rust op vijf kernvragen: Voeren we de juiste activiteiten uit? Doen we deze activiteiten effectief? Hoe meten we ons succes? Delen anderen deze positieve bevindingen? En hoe benutten we deze inzichten voor verdere groei? Ons meerjarenplan, dat we elke vier jaar actualiseren, schetst de strategie voor deze verbeteringen. Het schooljaarplan, afgeleid van dit meerjarenplan, vertaalt deze ambities naar concrete acties. Zowel het meerjarenplan als het schooljaarplan zijn beschikbaar voor inzage op onze website.

Hoe Zorgen We Voor Kwaliteitsverbetering en Welke Methoden Gebruiken We?

Om onze sterke punten te maximaliseren en verbeterpunten te adresseren, hanteren we een breed scala aan methoden. Denk hierbij aan het kindvolgsysteem, gedetailleerde lesobservaties, gerichte gesprekken, externe inspecties en audits, en waardevolle feedback van ouders via diverse contactmomenten en anonieme enquêtes. Bovendien verrijken we onze inzichten door middel van teamvergaderingen, samenwerking met externe specialisten, analyse van de prestaties van onze oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs, en actieve kennisuitwisseling met andere Jenaplan-scholen. Deze continue input stelt ons in staat om ons onderwijs voortdurend te optimaliseren. De jaarverslagen documenteren onze voortgang en beleidsvoornemens. Scholing en Professionele Ontwikkeling zijn Essentieel Als toegewijd team investeren we continu in onze professionele ontwikkeling. Dit gebeurt via studiedagen, teamtrainingen en klassenconsultaties. Individuele teamleden volgen daarnaast gespecialiseerde cursussen en opleidingen. We blijven op de hoogte van de laatste onderwijsontwikkelingen door conferenties te bezoeken, relevante literatuur te bestuderen, werkbezoeken af te leggen en deel te nemen aan vakspecifieke netwerken. Onze Strategische Doelen voor de Komende Vier Jaar: * Verdere ontwikkeling van actieve leerstrategieën. * Verdieping en borging van onze Jenaplan-pedagogiek. * Implementatie van 'ZoDoenWeHet'-kaarten voor gestructureerde werkwijzen. * Versterking van taal- en leesvaardigheden bij alle leerlingen. * Ontwikkeling van inclusief onderwijs voor een diverse leerlingenpopulatie. * Innovatie en ondersteuning binnen onze tienerschool-aanpak.

Hoe Volgen We de Voortgang van Onze Schooljaarplannen en Doelen?

De voortgang van onze schooljaarplannen en gestelde doelen wordt nauwgezet gemonitord en regelmatig binnen ons team geëvalueerd. Het schooljaarplan, dat voortkomt uit ons meerjarenplan, wordt elk jaar in co-creatie met het voltallige team opgesteld. In januari voeren we een tussentijdse evaluatie van het schooljaarplan uit, gevolgd door een uitgebreide eindevaluatie in juni. Deze evaluaties vinden plaats met het gehele team. Bovendien zijn onze expertgroepen actief betrokken bij de punten in het schooljaarplan die aansluiten bij hun specifieke expertisegebieden.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij JKC Sint Franciscus

Toelichting van de school

Ontdek de warme overdracht en aanmelding bij JKC Sint Franciscus. Aanmelding en Rondleiding Ouders die geïnteresseerd zijn in onze basisschool kunnen een persoonlijke rondleiding aanvragen. Tijdens deze rondleiding deelt de directeur onze visie en de unieke werkwijze van onze school. Indien uw kind van een andere school komt, nemen we na uw toestemming contact op met de vorige school. Dit zorgt voor een naadloze overgang. Na uw keuze voor onze school ontvangt u een aanmeldingsformulier en starten we de 'warme overdracht' voor een soepele start. Warme Overdracht: Samenwerking voor Optimale Ontwikkeling Als Jong Kind Centrum (JKC) werken we nauw samen met de peuterspeelzaal van De Kinderkei. Hun pedagogisch medewerkers zijn geïntegreerd in ons team, nemen deel aan studiedagen en stemmen hun aanbod af op onze onderwijsvisie. Daarnaast onderhouden we contacten met andere kinderopvangorganisaties. Ook hier faciliteren we een 'warme overdracht' voor aangemelde kinderen. Bij zorgen over de ontwikkeling van een kind, starten we een gezamenlijk gesprek met alle betrokken partijen. Peuters maken vanaf 2 jaar kennis met JKC Sint Franciscus via gezamenlijke activiteiten. Geleidelijk intensiveert onze samenwerking om de ontwikkeling van jonge kinderen vroegtijdig in kaart te brengen. Sinds schooljaar 2022-2023 is ons Voorschools Ondersteuningsteam actief, bestaande uit een consulent, logopedist, jeugdverpleegkundige, pedagoog en CPO-er. Dit team bespreekt eventuele ontwikkelingszorgen met ouders en verkent samen passende ondersteuningsmogelijkheden, met een focus op de individuele behoeften van het kind. Bij inschrijving neemt de toekomstige leerkracht contact op voor het plannen van wenmomenten en de startdatum. Bij zorgen over de plaatsing op onze school, faciliteert de CPO een gesprek met ouders. Indien onze school geen optimale match is, zoeken we samen naar de meest geschikte plek, conform de wettelijke zorgplicht. Onderwijs voor het Jonge Kind: Spelen, Leren en Ontdekken In onze onderbouw groepen staan de vier Jenaplan basisactiviteiten centraal: gesprek, spel, werk en viering. Jonge kinderen leren het meest door spel en actieve ervaringen, daarom ligt hier de nadruk. Gesprek: Delen en Luisteren in de Kring Veel leeractiviteiten vinden plaats in de kring. Hier delen we ervaringen, luisteren we naar elkaar en staan we stil bij bijzondere gebeurtenissen. Kinderen dragen actief bij aan themakringen, waardoor het onderwijs aansluit bij hun belevingswereld. Dit versterkt hun gevoel gehoord te worden en hun invloed op het leerproces. Spelen: De Wereld Ontrafelen door Spel Spelen is essentieel voor het begrip en de verwerking van ervaringen. De onderbouw biedt volop ruimte voor spel, zowel binnen als buiten. Kinderen leren controle te krijgen over hun omgeving. De stamgroepleider observeert, stimuleert en begeleidt het spel passend bij de ontwikkelingsfase. Werken: Zelfstandigheid en Samenwerking Ontwikkelen In de onderbouw ontwikkelen kinderen zelfstandigheid en leren ze samenwerken. Ze maken keuzes en worden uitgedaagd hun grenzen te verleggen op het gebied van taakgerichtheid. Door het concept van uitgestelde aandacht te introduceren, stimuleren we zelfredzaamheid. Hulp vragen en elkaar ondersteunen, ook tussen oudere en jongere kinderen, is een belangrijk onderdeel van dit leerproces. Viering: Succeservaringen en Erbij Horen Het vieren van zowel kleine als grote successen, van persoonlijke mijlpalen tot gezamenlijke presentaties, versterkt het zelfvertrouwen van kinderen. Ze ervaren dat ze belangrijk zijn en erbij horen, wat hen opent voor nieuwe ervaringen en hen aanmoedigt hun talenten te tonen.

Veelgestelde vragen

Biedt JKC Sint Franciscus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

JKC Sint Franciscus biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie.

JKC Sint Franciscus biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, waaronder voor- en vroegschoolse educatie.

Kinderopvang en Peuteropvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt JKC Sint Franciscus samen voor het jonge kind programma?

JKC Sint Franciscus werkt nauw samen met De Kinderkei om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

JKC Sint Franciscus werkt nauw samen met De Kinderkei om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te garanderen.

Team | JKC Sint Franciscus in Wolvega | [2025] Schoolregister