
Schoolweging
De schoolweging van Sint Franciscusschool is 27,66 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Net geen 95% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 96,4%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van de basisondersteuning, zoals de wekelijkse taal- en rekenateliers. Het blijft een aandachtspunt om de kloof met het landelijk gemiddelde te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 61,1%), wat boven de inspectienorm van 50,1% ligt. De school scoort hiermee lager dan vergelijkbare scholen, mogelijk door de brede adviesmix. De geïntensiveerde focus op differentiatie in rekenen (zoals beschreven in het schoolplan 2023) moet dit de komende jaren verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 69% havo/vwo (23,1% havo, 15,4% vwo), tegenover 48% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0%, landelijk: 1,01%). Dit past bij het onderwijsconcept ‘ontwikkelingsgericht leren’, maar vraagt om monitoring van doorstroom naar beroepsgerichte vmbo-richtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Franciscusschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Samen met het kind Kinderen kunnen meestal heel goed zelf aangeven wat zij nodig hebben om een stap in hun ontwikkeling te maken. De stamgroepleider heeft regelmatig gesprekken met het kind over zijn interesses, werkhouding, vorderingen, gedrag en de te behalen doelen voor de komende periode. Kinderen verzamelen het werk, waar ze trots op zijn, in een portfolio. Twee keer per jaar nemen de kinderen hun portfolio mee naar huis, om te laten zien aan hun ouders. Twee keer per jaar worden oudergesprekken gehouden, waar in veel gevallen ook het kind bij aanwezig is. Vanaf groep 7 wordt in deze gesprekken ook de stap naar het vervolgonderwijs besproken. Onderbouw groep 1 en 2 In de onderbouw gebruiken we een volgsysteem, gebaseerd op de tussendoelen zoals die voor groep 1 en 2 geformuleerd zijn. Dit volgsysteem geeft ons gedetailleerde informatie over de ontwikkeling van de kinderen. IEP (Inzicht in eigen ontwikkeling) Vanaf groep 3 wordt gebruikt gemaakt van IEP-LVS, om zichtbaar te maken waar het kind op dat moment staat. Door betekenisvol toetsen brengt het lEP-LVS de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Het IEP-volgsysteem geeft het kind en de stamgroepleider inzicht in waar het kind nu staat, op al deze gebieden en hoe het kind zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het wil zijn. Hiermee wordt het eigenaarschap van het kind zijn eigen ontwikkeling vergroot.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
68,2% zit op advies – 3% boven landelijk gemiddelde. Slechts 9,1% zit onder advies (landelijk: 11,8%). De 22,7% bovenadvies (o.a. doorstroom van havo naar vwo) reflecteert de nauwkeurige adviesmethodiek met IEP-toetsen en leerlingportfolio’s. De school scoort hiermee beter dan 80% van de Friese basisscholen.
Sociale ontwikkeling
Een veilige leeromgeving vormt de basis van waaruit kinderen de ruimte ervaren om zich te ontwikkelen. Een fijne leefomgeving is belangrijk voor het gelukkig opgroeien van een kind. Onze school heeft een bindende factor in de gemeenschap. Onder andere door gezamenlijke activiteiten te organiseren brengen wij kinderen, ouders en leerkrachten bij elkaar.
Leefstijl
Rots en water
Mindfulness 'aandacht werkt'
Wat is de werkwijze van JKC Sint Franciscus voor sociale ontwikkeling?
Naast Leefstijl gebruikt JKC Sint Franciscus de programma’s ‘Rots en Water’, ‘Aandacht werkt’ en ‘Kriebels in je buik’ voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Binnen de school zijn leerkrachten opgeleid als Rots en Water-instructeurs. In de bovenbouw wordt aandacht besteed aan de mindfulnesstraining 'Aandacht werkt'. 'Kriebels in je buik' is een digitale lesmethode over weerbaarheid, relaties en seksualiteit.
Welke registratievormen gebruikt JKC Sint Franciscus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
JKC Sint Franciscus gebruikt IEP en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt JKC Sint Franciscus?
JKC Sint Franciscus maakt gebruik van de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.