Basisschool Dorpsschool in Wolvega

Het team van Dorpsschool in Wolvega

Current section: team
Lijsterstraat 6
8471 Wolvega

Zie hier hoe het team van Dorpsschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Dorpsschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Dorpsschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Dorpsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Dorpsschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.8%)
Man (14.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Dorpsschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (22.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.2%)
35-45 jaar (28.3%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (1.5%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Dorpsschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Dorpsschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Dorpsschool: Onze Aanpak

Op Dorpsschool in Wolvega waarborgen we de continuïteit van het onderwijs. We streven ernaar lesuitval te minimaliseren, zodat uw kind geen kostbare lesminuten mist. Bij afwezigheid van een vaste leerkracht, door ziekte of ander geoorloofd verlof, zorgen wij voor een passende oplossing en transparante communicatie. Het landelijke lerarentekort stelt ons voor uitdagingen, ook voor Dorpsschool en ons bestuur Comprix. Ons protocol beschrijft de stappen die we volgen om de impact op de dagelijkse schoolgang zo klein mogelijk te houden. Onze prioriteit is het inzetten van een gekwalificeerde invalleerkracht. Wanneer dit echter niet direct mogelijk is, zoeken we eerst naar interne mogelijkheden. Dit kan bestaan uit de flexibele inzet van onze eigen getalenteerde leerkrachten, onderwijsassistenten, directieleden of intern begeleiders. Daarnaast overwegen we het tijdelijk samenvoegen van klassen of het verdelen van leerlingen over andere groepen. Deze maatregelen worden genomen om de lesuren zoveel mogelijk te laten doorgaan. Enkel in uitzonderlijke situaties, en na zorgvuldige overweging, kan het voorkomen dat een kind tijdelijk niet naar school kan. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, zetten we alles op alles om extern een duurzame vervangingsoplossing te vinden. U wordt altijd tijdig en duidelijk geïnformeerd over de gang van zaken en eventuele aanpassingen in het lesrooster.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons schoolgebouw is ingericht vanuit onze visie. Het is modern, licht, open en toegankelijk. De witte kleur staat voor rust en de rode accenten voor ons activerend onderwijs. In onze school zien we elkaar aan het werk en spelen en werken we samen. Binnen en buiten de eigen groep. Onze leerlingen leren in een nette en opgeruimde school. De inrichting van onze school is gezellig, maar ook doelmatig. Ons mooie schoolplein is beschikbaar voor onze leerlingen en de kinderen in de wijk. Ook na schooltijd. Wij willen een ontmoetingsplek zijn voor onze leerlingen, ouders en omgeving. Een plek waar je ook buiten de schooltijden graag komt.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool Dorpsschool Wolvega

4

Taal en Rekenen: Optimaliseer Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Een sterke taalbasis is cruciaal voor het succes van uw kind op school. Op de Dorpsschool Wolvega werken we met een toegewijde logopedist die essentieel is voor de taalontwikkeling. Via vroegtijdige taal- en rekenscreenings bij onze jongste leerlingen identificeren we proactief eventuele ondersteuningsbehoeften. In samenwerking met ouders en de logopedist stellen we gerichte aanpakplannen op. Deze screenings worden herhaald in groep 3. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal, lezen en rekenen, ontvangen intensieve begeleiding van onze gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten. Onze aanpak wordt versterkt door de expertise van consulenten en orthopedagogen van ons expertisecentrum, De Stipe.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Schoolmaatschappelijk Werk (Gebiedsteam)
Jeugdverpleegkundige GGD

Toelichting van de school:

De Dorpsschool Wolvega biedt een laagdrempelige en benaderbare omgeving voor alle leerlingen. We erkennen dat sociaal-emotionele ondersteuning soms buiten de schoolmuren reikt. Daarom faciliteert onze schoolmaatschappelijk werkster van het gebiedsteam een vast spreekuur, waardoor directe toegang tot externe hulp mogelijk is. Zij ondersteunt zowel leerlingen als ouders bij het vinden van de juiste hulpbronnen. Onze aanpak op sociaal-emotioneel gebied wordt verder versterkt door de inzichten van gedragsdeskundigen en orthopedagogen van ons expertisecentrum, De Stipe.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider, met een gespecialiseerde masteropleiding, is de drijvende kracht achter de begeleiding van leerlingen met specifieke gedrags- en werkhoudingsuitdagingen. Haar expertise stelt haar in staat om zowel leerlingen als leerkrachten optimaal te ondersteunen. We geloven in een proactieve aanpak om de werkhouding en taakaanpak van elke leerling te verbeteren. Dit doen we door middel van gerichte strategieën en individuele begeleiding. Onze inspanningen worden ondersteund door de gespecialiseerde kennis van gedragsdeskundigen en orthopedagogen van ons expertisecentrum, De Stipe.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Fysiotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op de Dorpsschool Wolvega besteden we veel aandacht aan de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs voert motorische screenings uit om vroegtijdig eventuele behoeften te signaleren. In nauwe samenwerking met ouders bespreken we de bevindingen en stellen we indien nodig extra ondersteuning voor. Dit kan zowel binnen de school via leerkrachten of een fysiotherapeut, als daarbuiten plaatsvinden, afhankelijk van de specifieke behoefte van het kind. Onze gespecialiseerde vakleerkrachten bewegingsonderwijs zorgen ervoor dat alle leerlingen, ongeacht hun motorische vaardigheden, met plezier en succes kunnen deelnemen aan de gymlessen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Dorpsschool Wolvega volgt strikt het protocol ‘Medicijnverstrekking en medisch handelen’. Dit protocol biedt onze medewerkers duidelijke richtlijnen voor het veilig toedienen van medicatie en het uitvoeren van medische handelingen bij leerlingen. Alle medische ondersteuning gebeurt uitsluitend na schriftelijke toestemming van de ouders. Onze intern begeleider is altijd nauw betrokken bij de zorg rondom leerlingen met medische behoeften. Het volledige protocol is te allen tijde beschikbaar bij de directeur of de intern begeleider van onze school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerpleinen
Peuteropvang
Podium
Aangepaste toiletgroep
Logopedie en fysiotherapie

Optimale Ontwikkeling: Extra Ondersteuning op Maat voor Elke Leerling

Ons Passievolle Onderwijsbeleid Toegelicht

Bij Dorpsschool Wolvega geloven we sterk in het bieden van een kansrijke ontwikkeling aan iedere leerling. Wij koesteren hoge verwachtingen en zetten ons dagelijks in om uw kind te begeleiden bij elke stap in hun groei. Door zorgvuldige observaties, dagelijks werk en diverse evaluaties, sturen we ons onderwijs continu bij om optimale leerresultaten te waarborgen. We focussen op het realiseren van de volgende leerstap voor elk kind. Passend Onderwijs Friesland: Samen Sterk voor Uw Kind Onze school is met trots aangesloten bij Stichting Passend Onderwijs PO Friesland 2101. Dit samenwerkingsverband bundelt de krachten van alle basisscholen in Friesland, inclusief speciaal (basis)onderwijs, met één gezamenlijk doel: passend onderwijs voor elk kind met een extra ondersteuningsbehoefte. Op hun website vindt u uitgebreide informatie over hun werkwijze, ondersteuningsplan en diverse hulpmiddelen. Wij onderscheiden verschillende ondersteuningsniveaus binnen ons samenwerkingsverband: de basisondersteuning op de eigen basisschool, extra ondersteuning binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs, of op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4. Basisondersteuning, die we tijdens reguliere lessen bieden, is gedifferentieerd en opbrengstgericht. Met ons Doordacht Passend Lesmodel (DPL) werken we in drie niveaugroepen (basis, verdiept, intensief), waarbij de leerling steeds meer eigenaar wordt van zijn leerproces via de fasen 'ik, wij, jullie, jij'. Elke les start met een duidelijke introductie, gevolgd door interactieve instructie waarbij de leerkracht hardop denkt. Daarna volgt actieve verwerking, waar leerlingen zelfstandig oefenen en uitgedaagd worden. De les wordt afgesloten met een reflectie op het leerproces. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, kunnen eerder zelfstandig aan de slag. Kinderen die extra ondersteuning behoeven, ontvangen verlengde instructie. Individuele Begeleiding en Expertise Zelfs met onze gedifferentieerde aanpak kan extra ondersteuning nodig zijn. Wij bieden maatwerk, waarbij de specifieke behoefte van de leerling centraal staat. Ons team, aangevuld met gespecialiseerd personeel, werkt in kleine groepen of individueel, zowel binnen als buiten de klas. We schakelen ook externe experts in, zoals remedial teachers, logopedisten en orthopedagogen, om de zorg op maat te garanderen. Samenwerking met Ouders en Professionals Bij het bieden van extra ondersteuning werken we doelmatig en planmatig, altijd vanuit de behoefte van het kind. Ouders zijn hierbij nauw betrokken; samen met leerling en leerkracht stellen we doelen op en werken we aan de realisatie ervan. We zijn transparant over onze mogelijkheden en onderzoeken bij aanmelding van leerlingen met specifieke behoeften of we de benodigde ondersteuning kunnen bieden, eventueel in samenwerking met andere scholen. Schoolondersteuningsprofiel en Kwaliteitsverbetering Ons schoolondersteuningsprofiel, dat de ondersteuningsmogelijkheden van onze school beschrijft, is opgesteld in samenspraak met het team en goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad (MR). Dit profiel is onderdeel van ons schoolplan en wordt toegelicht in de schoolgids en op onze website. Het ondersteuningsteam van de Stipe, met diverse specialisten, ondersteunt ons hierin. Jaarlijkse evaluaties helpen ons om onze expertise continu te verbeteren, waarbij we focussen op de mogelijkheden van leerlingen, leerkrachten en ouders, en het vakmanschap van ons team. Toekomstvisie: OGW4D en Verbonden Leren Met ingang van schooljaar 2025-2026 versterken we onze periodeplanningen met OGW4D (Opbrengstgericht Werken in 4D). Dit model, gebaseerd op data, duiding, doelen en doen, onderstreept onze focus op hoge verwachtingen en schoolambities. Door te werken met basis, intensief en verdiept arrangement, stemmen we leertijd, leerstof en didactiek af op de individuele leerling. Dit bevordert verbonden leren in de klas, waarbij we alle leerlingen zo lang mogelijk op de leerlijn van de groep houden. We stimuleren de kwaliteitscultuur door intervisie en collegiale consultatie, zodat we samen blijven groeien.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Dorpsschool Wolvega

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

Ons schoolplan, vernieuwd elke vier jaar, is het resultaat van samenwerking. We bundelen inzichten van ons team, ouders, actuele onderwijsontwikkelingen, het schoolbestuur en natuurlijk de kinderen. Dit plan vormt de basis voor onze jaarplannen. Zowel de school- als de jaarplannen worden uitgebreid besproken met ons team en de Medezeggenschapsraad (MR). Binnen ons schoolplan schetsen we onze ambitie voor 2027 en de weg ernaartoe. We streven naar toekomstbestendig onderwijs met een bewezen en effectieve aanpak, gericht op een brede en kansrijke ontwikkeling voor elke leerling. Bij Dorpsschool Wolvega geloven we in 'gewoon' goed onderwijs, zonder onnodige trends. We creëren een veilige, rustige en gestructureerde omgeving waar leerlingen de vaardigheden ontwikkelen om succesvol te zijn in de wereld. Onze aanpak is gebaseerd op hoge verwachtingen, met aandacht voor relatie, competentie en autonomie, zodat elk kind zich gewaardeerd en succesvol voelt. Onze leerkrachten zijn cruciaal voor het succes van onze leerlingen. Daarom investeren we in hun deskundigheid en hanteren we het Doordacht Passend Lesmodel (DPL), verrijkt met technieken uit 'Teach Like a Champion' en coöperatieve werkvormen. Sinds 2024-2025 borgen we deze aanpak met individuele plannen, collegiale consultatie en feedback via lesbezoeken. We werken opbrengstgericht met OGW4D (Data, Duiden, Doelen, Doen) om ons onderwijs planmatig en gedifferentieerd te verbeteren, met oog voor individuele verschillen. Ons team beheerst de principes van OGW4D en vertaalt data naar effectieve lesplanningen en ondersteuning voor niveaugroepen. Leerlingen krijgen bij ons de ruimte en het vertrouwen om eigenaarschap te ontwikkelen. Ze leren omgaan met uitgestelde aandacht en worden mede-verantwoordelijk voor leerdoelen. Leerkrachten geven gerichte feedback (feedup, feedback, feedforward) tijdens instructiemomenten en kindgesprekken. Taalontwikkeling is essentieel voor alle leerlingen, zeker met een diverse achtergrond. We bieden rijke taallesssen door alle vakken heen, met aandacht voor de moedertaal en culturele achtergrond. De methode Blink lezen, met begeleiding van een adviseur, versterkt onze lees- en taalvaardigheid. We streven naar passend en inclusief onderwijs, met oog voor onze capaciteiten. We bieden graag een plek in onze wijk, maar zoeken bij specifieke behoeften altijd naar de meest geschikte onderwijsplek, in samenwerking met andere scholen en ondersteuningsinstanties. De procedure voor zij-instroom wordt in het schooljaar 2024-2025 aangescherpt om groei op te vangen. Sociale competenties, burgerschap en duurzaamheid staan centraal, met de methode 'De Vreedzame School'. We voldoen aan de wettelijke vereisten voor burgerschapsonderwijs en meten de effectiviteit via de Rovict-vragenlijst. In 2024-2025 verfijnen we onze aanpak om beter aan te sluiten bij de ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Ons veiligheidsbeleid, afgeleid van het stichtingsbeleid, wordt continu bijgesteld en geïntegreerd in diverse documenten, met specifieke aandacht voor de situatie op de Dorpsschool.

Hoe waarborgt de school de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs?

Op Dorpsschool Wolvega hanteren we een doelmatige, planmatige en cyclische aanpak in 4D (Data-Duiden-Doelen-Doen). Ons handelen en beleid wordt niet alleen gestuurd door data uit bronnen als DUO, Cito en NCO, maar ook door onze gedeelde visie en overtuigingen. We verzamelen data uit diverse bronnen, waaronder leerlingtevredenheid en veiligheidsbeleving, en meten dit via 'Vensters', gepubliceerd op 'Scholen op de kaart'. Door deze data-analyse identificeren we onze sterke en zwakke punten. Continue dialoog met leerlingen, ouders en leerkrachten, via de leerlingenraad, MR en teamoverleg, zorgt voor waardevolle feedback en beleidsbijsturing. De beleidsdoelen uit het schoolplan 2023-2027 worden vertaald naar concrete jaarplannen en een heldere jaaragenda, die de focus op onderwijskundige ontwikkeling waarborgt. Jaarlijks evalueren en borgen we deze plannen met het team en de MR. Onze zelfevaluatie, tweemaal per jaar, analyseert grondig de resultaten op taal, lezen, rekenen en burgerschap. Het uitgevoerde jaarplan wordt hierin meegenomen en de bevindingen worden gedeeld met het team, de MR en het bestuur. Kwaliteitskaarten vormen de basis voor de borging van ons onderwijs en beleid, conform het inspectiekader. Elke kaart beantwoordt 'Waarom?', 'Relatie met missie/visie?', 'Hoe?' en 'Wat dan?'. Dit cyclische proces verbetert continu de kwaliteit van ons onderwijs, ons leerstofaanbod, pedagogisch klimaat, didactische aanpak en de ondersteuning van leerlingen. De kwaliteitskaarten helpen ons onze sterke punten en ontwikkelpunten inzichtelijk te maken. Interventies worden vervolgens verwerkt in de jaarplanning en de volgende versie van de kwaliteitskaart, waardoor een continue verbetercyclus ontstaat.

Optimale Ontwikkeling voor Peuters en Kleuters bij Dorpsschool Wolvega

Toelichting van de school

Ontdek de unieke speel- en leeromgeving van Dorpsschool Wolvega, speciaal ontworpen voor peuters en kleuters. Met een eigen ingang, plein en tuin, en naadloze overgangen tussen onze school en Kinderwoud, bieden we een stimulerende start. Ons toegewijde team van peuter- en kleuterleerkrachten werkt intensief samen. Door kennis en expertise te delen, zetten we ons in voor kansengelijkheid en de optimale ontwikkeling van elk kind, van twee tot zes jaar. We erkennen de snelle ontwikkelingssprongen in deze leeftijdsfase en bieden een flexibele aanpak. Het onderbouwteam, bestaande uit ervaren leerkrachten, een onderwijsassistent en een pedagogisch medewerker van Kinderwoud, zorgt voor een soepele overgang. Deze gezamenlijke aanpak garandeert een doorlopende leerlijn, waardoor de overgang van peuterspeelzaal naar kleuterklas nauwelijks merkbaar is voor de kinderen en ouders. **VVE en Extra Ondersteuning voor een Vliegende Start** Onze peuteropvang stimuleert de taalontwikkeling met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Kinderen met een VVE-indicatie kunnen vier ochtenden deelnemen. Bij aanmelding brengen we de specifieke ondersteuningsbehoeften in kaart, in samenwerking met de consulent van De Stipe en onze intern begeleider. Een persoonlijk ondersteuningsplan, met input van ouders en externe specialisten zoals logopedisten, garandeert gerichte hulp in de kleuterperiode. Met twee kleine kleutergroepen en een extra onderwijsassistent bieden we leerlingen met een VVE-indicatie de benodigde ondersteuning, zowel binnen als buiten de klas. Dit zorgt voor een stevige basis voor hun verdere schoolloopbaan. **Spelend Leren in Groep 1-2: De Basis voor Succes** In groep 1 en 2 staat spelend leren centraal. Onze klaslokalen zijn ingericht met wisselende speel- en themahoeken die samenwerking en ontdekking stimuleren. Deze speelervaringen leggen de fundering voor de verdere basisschooljaren. Kinderen leren zelfstandig te werken met een planbord, waarmee ze hun activiteiten plannen tijdens de speel- en werklessen. Dit bevordert zelfredzaamheid en eigenaarschap over hun leerproces. **Onderbouwd: Een Gestructureerde Leeraanpak** Wij maken gebruik van de methode 'Onderbouwd' voor een gestructureerd en uitdagend leeraanbod in groep 1 en 2. Deze methode integreert een leerlingvolgsysteem en transformeert speelmomenten effectief in leermomenten. De methode is gebaseerd op SLO-doelen en biedt een gestructureerd leerproces. Na de introductie in de kring, verwerken de kinderen de leerstof tijdens de werkles, waarna de leerkracht de beheersing vastlegt. Dit observatiemodel monitort nauwkeurig de voortgang van uw kind op gebieden als sociale vaardigheden, taal, rekenen, motoriek, tekenen, handvaardigheid en muziek. **Naadloze Overgang naar Groep 3** Met duidelijk gedefinieerde cruciale doelen voor groep 1 en 2 bereiden we kleuters optimaal voor op groep 3. Onze overgangsprotocollen 'van 1 naar 2' en 'van 2 naar 3' waarborgen een soepele overgang. Op basis van deze doelen, sociaal-emotionele ontwikkeling en individuele behoeften, wordt de start voor de volgende schoolfase bepaald. **Actieve Ouderbetrokkenheid: Samen Bouwen aan de Toekomst** Ouders zijn essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind. Via een intakeformulier delen ouders waardevolle informatie over hun kind. Naast start- en voortgangsgesprekken, nodigen we ouders van harte uit om deel te nemen aan dagelijkse inloopmomenten en diverse schoolactiviteiten. Uw hulp bij sportdagen, voorleesactiviteiten en themaprojecten is van onschatbare waarde. Samen met u zorgen we voor een rijke en ondersteunende leeromgeving. **Onze Visie: Leren en Groeien in een Veilige Omgeving** Ons onderbouwteam heeft een gezamenlijke visie ontwikkeld om jonge kinderen een veilige en geborgen leef- en leeromgeving te bieden. We stimuleren kinderen om zichzelf te zijn, hun eigen kunnen te ontdekken en met nieuwsgierigheid en respect de wereld te verkennen. **Zelfvertrouwen door Eigen Keuzes en Verantwoordelijkheid** Wij geloven in de kracht van zelfstandigheid. Kinderen krijgen de ruimte om keuzes te maken en te ontdekken, binnen duidelijke kaders. Dit bevordert hun zelfvertrouwen en leert hen omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid in een democratisch klimaat waar elke stem telt. **Ontwikkeling op Maat: Kleine en Grote Leersprongen** De ontwikkeling van een kind is uniek. We volgen de voortgang door dagelijkse observaties en passen ons aanbod aan op de actuele leerbehoeften, ongeacht de leeftijd. Zo ondersteunen we zowel kleine als grote leersprongen effectief. **Samen de Wereld Ontdekken: Spelend Leren en Samenwerken** Kinderen leren spelenderwijs kennis, vaardigheden en talenten ontwikkelen. Dit gebeurt in interactie met leeftijdsgenoten, zowel binnen als buiten de eigen groep. In onze taalrijke, thematische omgeving sluiten we aan bij de belevingswereld van jonge kinderen. We benutten al onze ruimtes – lokalen, speellokaal, leerplein en schoolplein – om deze ontwikkeling te faciliteren. Samenwerken is een kernonderdeel van ons onderwijs, waarbij kinderen wederzijds afhankelijk zijn. Zowel kinderen als ouders worden actief betrokken bij het leerproces, wat eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid bevordert. **Professioneel Onderbouwteam: Expertise en Passie** Ons onderbouwteam, bestaande uit professionals voor peuters, kleuters en groep 3, deelt een passie voor het jonge kind. Met ruime ervaring en onderwijskundige expertise bieden zij uitdagend en onderscheidend onderwijs. Door actieve begeleiding van spel en leeractiviteiten, en door aan te sluiten bij de zone van naaste ontwikkeling, ondersteunen zij elk kind optimaal.

Veelgestelde vragen

Biedt Dorpsschool Wolvega extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Dorpsschool Wolvega biedt gespecialiseerde programma's zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een uitgebreide peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Ja, Dorpsschool Wolvega biedt gespecialiseerde programma's zoals Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een uitgebreide peuteropvang om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren.

Ontdek ons aanbod met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke kinderopvangpartners werkt Dorpsschool Wolvega samen?

Dorpsschool Wolvega werkt nauw samen met Kinderwoud Kinderopvang om een naadloze en stimulerende omgeving te creëren voor peuters en kleuters.

Dorpsschool Wolvega werkt nauw samen met Kinderwoud Kinderopvang om een naadloze en stimulerende omgeving te creëren voor peuters en kleuters.

Officiële samenwerkingspartner: Kinderwoud Kinderopvang
Team | Dorpsschool in Wolvega | [2025] Schoolregister