
De resultaten van Dorpsschool in Wolvega
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Dorpsschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Dorpsschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Dorpsschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland. Op de Dorpsschool streven we ernaar dit niveau te overtreffen, zodat alle leerlingen een solide basis meekrijgen voor hun verdere schoolcarrière. Onze focus ligt op effectieve instructie en gerichte ondersteuning om dit te realiseren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Het Maximale Potentieel van Elke Leerling
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is het ambitieuze doel om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht te laten excelleren. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een unieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie van die school. Dit percentage weerspiegelt de verwachting van wat haalbaar is voor de leerlingen van de Dorpsschool. Wij zetten ons in om de leerlingen van de Dorpsschool te stimuleren hun volledige potentieel te bereiken en de gestelde streefniveaus te behalen. Door gepersonaliseerd onderwijs en uitdagende leeractiviteiten bevorderen we groei en ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Dorpsschool?
De overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs is een cruciale fase. Bij Dorpsschool Wolvega begeleiden we uw kind vanaf groep 7 met een focus op het vinden van het juiste vervolgonderwijs. We moedigen open dagen aan en staan klaar om al uw vragen te beantwoorden, omdat we begrijpen hoe belangrijk dit moment is. Onze methode voor schooladvies is gebaseerd op de Plaatsingswijzer. Vanaf groep 3 meten we de voortgang met Cito toetsen, waarbij de resultaten vanaf groep 6 worden opgenomen in de Plaatsingswijzer. Rekenen en begrijpend lezen wegen hierin zwaarder, maar we kijken ook naar werkhouding en motivatie. De Plaatsingswijzer wordt vanaf eind groep 6 besproken tijdens portfoliogesprekken. Zo krijgt u en uw kind inzicht in de ontwikkeling en de mogelijke schoolrichtingen. Vraag gerust uw groepsleerkracht of intern begeleider voor meer details over de Plaatsingswijzer. In groep 7 starten we het 'slotoffensief', waarbij we samen met u en uw kind toewerken naar een passende vervolgopleiding. Met hoge verwachtingen stimuleren we uw kind om eigenaar te zijn van de eigen ambities. Kindgesprekken helpen uw kind doelen te stellen en de voortgang te bewaken, vastgelegd in een persoonlijk ontwikkelplan. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zoals leerwegondersteuning (lwoo) of praktijkonderwijs (pro), bieden we gerichte begeleiding. Lwoo vindt plaats binnen het reguliere vmbo, terwijl praktijkonderwijs gericht is op leerlingen die baat hebben bij meer praktijkgerichte scholing. Deze opties worden in groep 7 besproken en meegenomen in het definitieve schooladvies. Ons definitieve schooladvies, gegeven in januari na de Cito-toetsen, is realistisch en kansrijk. Het is gebaseerd op de Plaatsingswijzer, methodetoetsen, observaties en kindgesprekken. Een hogere score op de doorstroomtoets kan leiden tot een aanpassing van het advies, maar een advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. Dorpsschool Wolvega hecht belang aan passend onderwijs. Voor leerlingen met speciale behoeften, zoals een beperking of gedragsproblemen, zoeken we samen met u naar de meest geschikte school die de benodigde ondersteuning kan bieden, conform de zorgplicht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op Dorpsschool Wolvega
Dorpsschool Wolvega is een gecertificeerde gezonde school waar sociale veiligheid en welbevinden centraal staan. Ons themacertificaat Welbevinden onderstreept onze toewijding aan een positief pedagogisch klimaat, gewaardeerd door leerlingen, ouders en de onderwijsinspectie. Onze tevredenheidspeilingen en monitor sociale veiligheid tonen consequent hoge scores op het gebied van sociale veiligheid. Dit resulteert in een prettige en stimulerende sfeer waarin elke leerling zich gezien en gehoord voelt. Een veilig gevoel is essentieel voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Wij geloven in de kracht van verbinding: met elkaar, met de groep, de school en de wijk. Dorpsschool Wolvega biedt een kansrijke omgeving voor de toekomst van onze leerlingen. Het is een oefenplaats voor cruciale sociale competenties en burgerschap, waarbij we inzetten op zelfstandigheid, weerbaarheid, verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen. Als leefgemeenschap stimuleren we dat leerlingen een stem krijgen en leren wat democratisch burgerschap inhoudt. Dit omvat openstaan voor verschillen, bijdragen aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap. Zo ervaren leerlingen dat zij ertoe doen en een positieve impact kunnen hebben. Onze aanpak leert leerlingen: - Beslissingen nemen op democratische wijze. - Conflicten constructief oplossen. - Verantwoordelijkheid dragen voor elkaar en de gemeenschap. - Een open houding aannemen ten opzichte van diversiteit. - Begrijpen hoe onze democratische samenleving functioneert en de benodigde sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden ontwikkelen. Wij monitoren onze sociale opbrengsten nauwgezet. De tevredenheid van leerlingen meten we jaarlijks, evenals sociale veiligheid met Cito Leerling in Beeld. Burgerschapscompetenties worden in groep 7/8 geëvalueerd met Rovict. Deze data, besproken met de leerlingenraad, MR en team, leiden tot gerichte interventies met het programma De Vreedzame School. Wanneer nodig, schakelen we het ondersteuningsteam De Stipe in voor groepsinterventies of individuele ondersteuning, inclusief gesprekken en persoonlijke ontwikkelplannen, met betrokkenheid van ouders en de intern begeleider.
Inclusiviteit: Iedereen hoort erbij op Dorpsschool Wolvega.
Conflictbeheersing: Wij leren leerlingen zelfstandig conflicten op te lossen.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid: Samen dragen we zorg voor elkaar en onze omgeving.
Hoe bevordert Dorpsschool Wolvega de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Dorpsschool Wolvega hanteert de methode 'De Vreedzame School' voor sociale competenties en burgerschap, die naadloos aansluit bij onze visie. Dit programma richt zich op het creëren van een gemeenschap waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en hun omgeving. We besteden dagelijks aandacht aan sociale en maatschappelijke vorming, met wekelijkse lessen van 30-45 minuten in alle groepen, verdeeld over zes blokken van 38 lessen per jaar. Dit voldoet aan de eisen van de Inspectie voor sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie. We minimaliseren ongewenst gedrag, zoals pesten, door proactieve preventie. Bij signalen van pesten volgen we een strikt protocol: de leerkracht bespreekt dit met de directeur en intern begeleider, waarna een plan van aanpak wordt opgesteld. Ouders worden nauw betrokken en geïnformeerd. Bij ontevredenheid over de aanpak kunnen ouders terecht bij de schoolleiding. Ons protocol gewenst gedrag en pestprotocol zijn inzichtelijk bij de directie of intern begeleider.
Welke methoden gebruikt Dorpsschool Wolvega voor het meten van sociale opbrengsten?
Dorpsschool Wolvega monitort sociale opbrengsten met behulp van specifieke registratievormen om een compleet beeld te krijgen van de sociale ontwikkeling van onze leerlingen.
- Cito Leerling in beeld voor het meten van sociale veiligheid.
- Rovict voor het evalueren van burgerschapscompetenties bij leerlingen in groep 7 en 8.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Dorpsschool Wolvega?
Dorpsschool Wolvega zet de bewezen effectieve methode 'De Vreedzame School' in voor sociaal-emotioneel leren en de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden.
- De Vreedzame School is een uitgebreid programma dat leerlingen helpt bij het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden en een positieve bijdrage aan de gemeenschap.
Ontdek de Kwaliteitsbeoordeling van Dorpsschool Wolvega door de Onderwijsinspectie
Het meest recente onderzoeksrapport van de Onderwijsinspectie uit 2016 bevestigt de solide kwaliteit van O.B.S. Dorpsschool in Wolvega. De school behoudt haar basisarrangement, wat aantoont dat de onderwijskwaliteit op orde is. De inspectie prijst specifiek het positieve schoolklimaat, een prestatie waar we als school bijzonder trots op zijn. De leerresultaten voor de essentiële vakken voldoen aan de gestelde normen, wat een solide basis garandeert voor de academische ontwikkeling van elke leerling. Ons onderwijsaanbod is breed opgezet en dekt alle kerndoelen, waardoor we een complete educatieve ervaring bieden. Bij Dorpsschool volgen we de voortgang van elke leerling nauwgezet en bieden we proactief extra ondersteuning waar nodig. Dit zorgt ervoor dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. De sfeer in de klassen en de school als geheel is taakgericht en aangenaam, wat bijdraagt aan een veilige omgeving waar leerlingen zich prettig voelen. Zowel ouders als leerlingen ervaren onze school als een veilige plek om te leren en te groeien. Het schoolleiderschap en het onderwijsteam werken actief samen aan de continue verbetering van de school, met een waardevolle betrokkenheid van ouders in dit proces.