Basisschool Basisschool de Speelwagen in Wognum

Het team van Basisschool de Speelwagen in Wognum

Current section: team
Conferencelaan 1
1687 Wognum

Zie hier hoe het team van Basisschool de Speelwagen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Speelwagen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Speelwagen bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Speelwagen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Speelwagen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Speelwagen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (45.5%)
45-55 jaar (18.2%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (9.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Speelwagen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Speelwagen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangende Leerkrachten: Geoptimaliseerde Continuïteit van Onderwijs

Bij Basisschool de Speelwagen streven we naar een ononderbroken leerervaring voor uw kind. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zelfs bij onvoorziene afwezigheid van onze vaste leerkrachten door ziekte, verlof of professionele ontwikkeling. We doen er alles aan om tijdig gekwalificeerde vervangers te regelen. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat het vinden van een geschikte invaller uitdagend is vanwege de beperkte beschikbaarheid. In dergelijke situaties hanteren wij een zorgvuldig afwegingsproces om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Onze maatregelen worden in een specifieke volgorde toegepast, waarbij we eerst kijken naar interne oplossingen zoals het inzetten van beschikbare collega's of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere klassen. Het naar huis sturen van een groep is een laatste redmiddel, enkel in uiterste noodzaak. Indien deze maatregel onvermijdelijk is, communiceren we dit zo vroeg mogelijk, bij voorkeur de dag ervoor, om ouders te informeren en hen in staat te stellen eventuele thuisopvang te regelen. Bij een onverwachte afwezigheid op de dag zelf, nemen we eerst contact op met ouders. Een groep wordt maximaal twee opeenvolgende dagen naar huis gestuurd. Indien de afwezigheid langer duurt en er geen invaller beschikbaar is, rouleren we de thuisblijf dagen tussen klassen, zodat de vaste leerkracht inzetbaar blijft voor de afwezige groep.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisondersteuning bij ons op school

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Basisschool de Speelwagen

2

Verbeteren Taal en Rekenen: Specialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijskwaliteit
Taalspecialist voor Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool de Speelwagen zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Een gespecialiseerde leerkracht richt zich op taalontwikkeling, terwijl een andere leerkracht excelleert in rekenvaardigheden. Onze intern begeleider, ook wel onze kwaliteitscoördinator genoemd, coördineert deze inspanningen en zorgt voor een gestructureerde aanpak die het leren van elk kind ten goede komt.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider als Kwaliteitscoördinator
Anti-pest Coördinator voor een Veilige Sfeer

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal. We hebben een toegewijde gedragsspecialist en een anti-pest coördinator die samenwerken aan een veilige en positieve schoolomgeving. Onze intern begeleider, die fungeert als kwaliteitscoördinator, speelt een cruciale rol in het monitoren en ondersteunen van deze belangrijke aspecten van de schoolervaring.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider met Expertise in Werkhouding

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, biedt Basisschool de Speelwagen gespecialiseerde ondersteuning. Onze gedragsspecialist heeft diepgaande kennis en ervaring. De intern begeleider, die de opleiding tot kwaliteitscoördinator heeft afgerond, werkt nauw samen met de gedragsspecialist om effectieve strategieën te ontwikkelen en te implementeren, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken.

1

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Lichamelijke activiteit en de ontwikkeling van motorische vaardigheden zijn essentieel voor een gezonde groei. Basisschool de Speelwagen beschikt over een gekwalificeerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. Daarnaast zijn er meerdere leerkrachten met de bevoegdheid om gymlessen te verzorgen, wat zorgt voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod op het gebied van lichamelijke opvoeding.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool de Speelwagen zich primair richt op educatie, streven we ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te bieden. Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Speelwagen

Gedetailleerde Uitleg van Onze Onderwijsbenadering

Bij Basisschool de Speelwagen geloven we in het bieden van toegesneden ondersteuning aan elke leerling, naast onze sterke basisondersteuning. Wanneer een leerling meer nodig heeft dan de standaard zorg, bieden wij gespecialiseerde hulp, individueel of in kleine groepen. Hieronder vindt u een overzicht van de specifieke ondersteuningsgebieden waar wij ons op richten om uw kind optimaal te laten groeien. **Ondersteuning door Externe Experts** Voor leerlingen met specifieke behoeften, zoals slechthorendheid of een taalontwikkelingsstoornis (TOS), werken we nauw samen met specialisten van VierTaal. Deze samenwerking garandeert deskundige begeleiding op maat. **Taalontwikkeling en NT2** Leerlingen voor wie Nederlands niet de moedertaal is, ontvangen extra taalondersteuning buiten de reguliere lesgroep. Dit helpt hen om hun Nederlands te verbeteren en succesvol te zijn in hun schoolloopbaan. **Lezen, Spellen en Dyslexie** Kinderen met een dyslexieverklaring krijgen de beschikking over gespecialiseerde hulpmiddelen om lezen en schrijven te vergemakkelijken. We volgen hierbij de adviezen van externe onderzoeksinstanties om de effectiviteit te maximaliseren. **Woordenschatverrijking** Met de methode LOGO 3000 stimuleren we de woordenschatontwikkeling bij kinderen in groep 1 en 2. Dit legt een sterke basis voor verdere taalkundige ontwikkeling. **Rekenondersteuning** Leerlingen die extra ondersteuning bij rekenen nodig hebben, ontvangen deze binnen de groep met gerichte aandacht voor hun individuele leerdoelen. We maken hierbij gebruik van bewezen methoden zoals Bareka, Rekensprint en Sprongen Vooruit. Voor een gepersonaliseerde aanpak stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. **Uitdaging voor Hoogbegaafde Leerlingen** Voor hoogbegaafde leerlingen bieden we aangepaste programma's. Dit kan betekenen dat zij deelnemen aan de instructie, maar een eigen verwerkingstraject volgen. We verdiepen de lesstof ('compacten') of bieden juist aanvullende, uitdagende opdrachten ('verrijken'). **Versnellen en Verbreden** Indien extra stof of verdieping niet volstaat, kan het ondersteuningsteam adviseren over het versnellen van leerstof, vakken of zelfs een leerjaar. Ook bieden we leerlingen buiten de klas extra uitdagingen onder begeleiding van een onderwijsassistent. **Speciale HB-klas en Dagdelen** Leerlingen kunnen één dag per week een gespecialiseerde HB-klas buiten de school bezoeken, onderdeel van ons samenwerkingsverband. Ons ondersteuningsteam adviseert over deze mogelijkheid. **Ondersteuning voor Moeilijk Lerende Kinderen** Vanaf groep 5 kunnen leerlingen een eigen leerlijn volgen, waarbij de lesstof wordt aangepast aan hun individuele capaciteiten. Dit wordt vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Een onderwijsassistent kan extra begeleiding bieden, buiten de klas. **Sociaal-Emotionele Ontwikkeling** Met de Rots en Water training, gericht op individuele leerlingen of kleine groepen, leren kinderen in groep 5 op een speelse manier om assertiever te zijn en hun zelfvertrouwen te vergroten. **Ondersteuning bij Ziekte, Beperking of Diagnose** Voor leerlingen met visuele beperkingen werken we samen met Visio of Bartimeus, gebruikmakend van speciale hulpmiddelen en aangepaste meubels. Voor leerlingen met gehoorverlies zetten we speciale hulpmiddelen in voor spraak en luisteren, in samenwerking met externe specialisten. **Grenzen van Ondersteuning en Handelingsverlegenheid** Onze school biedt basisondersteuning aan alle leerlingen en streeft naar preventieve zorg, met betrokkenheid van ons Ondersteuningsteam (OT). Indien, ondanks meerdere interventies, onvoldoende vooruitgang wordt geboekt, kijken we in het belang van het kind naar de meest passende onderwijsplek. **Ondersteuningsteam Overleg (OT) en Deskundigheid** Binnen het OT bespreken we de meest effectieve interventies voor leerlingen en vragen we regelmatig advies aan externen. Onze school beschikt over een kwaliteitscoördinator en diverse specialisten, zoals een rekenspecialist, gedragsspecialist en hoogbegaafdheidsspecialist. Tevens kunnen we een beroep doen op externe expertise via P2O of het samenwerkingsverband. **Samenwerking met Externe Deskundigen** Indien u als ouder een externe deskundige inschakelt, waarderen we de samenwerking. Voor een effectieve integratie van onderzoeksresultaten, vragen we u te voldoen aan criteria zoals een gekwalificeerde onderzoeker, ervaring met basisschoolleerlingen, onafhankelijk advies, onze betrokkenheid bij de onderzoeksvraag en volledige communicatie van de resultaten. **Toekomstige Ontwikkeling van Ondersteuning** We streven ernaar onze ondersteuningssystemen continu te optimaliseren via OT-overleggen en externe adviezen. Duidelijkheid over basisondersteuning, intensieve en zeer intensieve zorg is essentieel voor ons streven naar passend onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toponderwijs

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan?

Ons schoolplan 2027 streeft naar uitmuntende resultaten in basisvaardigheden, hoger dan het landelijk gemiddelde, afgestemd op onze schoolweging. We implementeren de EDI-methode en 'Teach Like a Champion' om leerkrachtgedrag te optimaliseren en een consistente leerervaring te bieden. Er is een duidelijke doorlopende lijn voor het aanvankelijk lezen, met focus op technisch lezen vanaf groep 3 en Close Reading voor beter tekstbegrip. (Wereld)burgerschap wordt een integraal onderdeel van ons curriculum, met planmatige aandacht voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Digitale geletterdheid krijgt een prominente plaats, gecoördineerd door een gespecialiseerde coördinator die deze vaardigheden stimuleert.

Hoe realiseren wij onze schoolse doelen?

Jaarlijkse doelen, afgeleid van ons vierjarige schoolplan en teaminput, worden vastgesteld door de directie. Deze doelen bestrijken diverse gebieden, van sociale veiligheid tot onderwijskundige innovaties. De doelen worden concreet gemaakt in een jaarplan, ter goedkeuring voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR). Tussendoelen, vastgelegd op een 'ladder', maken de voortgang meetbaar en zichtbaar. Evaluatie en bijstelling vinden continu plaats via diverse kanalen: startvergaderingen, wekelijkse leerteamoverleggen (onder- en bovenbouw), wekelijkse bordsessies en periodieke PLG-bijeenkomsten. Kwaliteitskaarten documenteren afspraken, draaiboeken en protocollen, die jaarlijks worden geëvalueerd en geactualiseerd door de kwaliteitscoördinator en directie, met input van het team. De kwaliteitscoördinator bewaakt de zorg voor leerlingen, in nauw overleg met de directie. Didactisch Pedagogische Groeps Overzichten (DPGO) en Leerling in Beeld (LIB)-toetsanalyses ondersteunen dit proces. We meten de tevredenheid van ouders en leerlingen via enquêtes, die input leveren voor het jaarplan. Een actieve leerlingenraad, met democratisch gekozen vertegenwoordigers, draagt bij aan schoolverbetering. Het organogram toont de directie als eindverantwoordelijke, ondersteund door de kwaliteitscoördinator en leerteamvoorzitters. De MR speelt een cruciale rol bij belangrijke beslissingen. Het functioneren van leerkrachten wordt geborgd via een cyclisch proces met twee jaarlijkse gesprekken, gericht op doelstelling en evaluatie. Het bestuur van Allure monitort onze voortgang via jaarlijkse voortgangsgesprekken en een schoolbezoek tijdens een studiedag. Een interne audit door het bestuur vindt elke vier jaar plaats.

Start uw Kind op Basisschool de Speelwagen: Warm Welkom voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Speelwagen in Wognum geloven we in een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool. We onderhouden nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties om een vlotte start voor uw kind te garanderen. Een gedegen overdracht van de peuterspeelschool zorgt ervoor dat wij goed geïnformeerd zijn over de ontwikkeling van uw kind. Tijdens een persoonlijk intakegesprek met u als ouder, brengen we de individuele behoeften en talenten van uw kind in kaart. Bij de start op onze basisschool ligt de focus op het inspelen op de specifieke ontwikkelingsbehoeften van elke leerling. We creëren een stimulerende leeromgeving waarin uw kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Speelwagen extra programma's voor jonge kinderen in Wognum?

Basisschool de Speelwagen richt zich op een gedegen basisprogramma dat aansluit bij de ontwikkeling van jonge kinderen. We bieden geen aparte extra programma's specifiek voor het jonge kind. Onze focus ligt op een naadloze integratie en een omgeving die de natuurlijke ontwikkeling stimuleert vanaf de eerste schooldag.

Met welke partners werkt Basisschool de Speelwagen samen voor het jonge kind?

Basisschool de Speelwagen werkt nauw samen met de kinderopvangorganisaties van waaruit onze leerlingen instromen. Deze samenwerking is essentieel voor een goede overdracht en om de ontwikkeling van uw kind optimaal te volgen. We onderhouden deze relaties om een consistente en ondersteunende leerervaring te bieden vanaf de peuterfase tot aan de basisschoolleeftijd.
Team | Basisschool de Speelwagen in Wognum | [2025] Schoolregister